عصر خودرو

آرامکو صادرات نفت به چین را افزایش می دهد

عصر بازار- 'آرامکو' شرکت بزرگ نفت عربستان که پیشتر در سال ۲۰۱۸ میلادی قراردادی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار برای ایجاد یک شرکت جدید با چین امضا کرد، برای سال جاری میلادی میزان صادرات نفت به چین را افزایش خواهد داد.

آرامکو صادرات نفت به چین را افزایش می دهد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، آرامکو که سال گذشته میلادی یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت در روز به چین صادر کرد اکنون تصمیم گرفته است این رقم را برای سال 2019 میلادی به یک میلیون و 500 هزار بشکه تغییر داده و ظرفیت های پالایشگاهی و تولیدات پتروشیمی خود را نیز افزایش دهد.
    این گزارش می افزاید که آرامکو فرصت های فراوانی برای حضور در بازار چین بزرگترین وارد کننده نفت دنیا دارد و به دنبال آن است که همکاری هایش را با طرف های چینی وسعت دهد.
    عربستان هم اکنون 15 درصد از سهام صادرات نفت به چین را در اختیار دارد این کشور البته پس از روسیه در رده دوم بزرگترین صادر کننده نفت به این کشور قرار دارد.
    چین در سال 2018 میلادی 71 میلیون و 420 هزار تن نفت از روسیه وارد کرد و میزان واردات نفت چین از عربستان هم در این سال به 56 میلیون و 730 هزار تن رسید.
    بر اساس قرارداد 10 میلیارد دلاری میان چین و عربستان، 35 درصد از سهام شرکت جدید را که در چین ایجاد می شود، آرامکو در اختیار دارد و شرکت های نورینکو و پانجین چین به ترتیب 36 و 29 درصد از سهام آن را به خود اختصاص داده اند.
    هدف از ایجاد این شرکت در واقع اجرای طرح بزرگ احداث یک مجتمع پتروشیمی و پالایشگاهی در شهر پانجین چین است این شرکت که خواجین آرامکو نامیده می شود دارای ظرفیت پالایشی 300 هزار بشکه نفت و تولید یک میلیون و 500 هزار تن ماده پتروشیمی اتیلن کراکر است.
    آرامکو هم پس از امضای این توافقنامه اعلام کرد که این بزرگترین طرح با سرمایه گذاری خارجی مشترک با چین محسوب می شود.
    آرامکو در بیانیه ای آورده است قصد دارد شاخه تجاری خرده فروشی سوخت را نیز ایجاد کند بر این اساس تا پایان سال 2019 میلادی یک شرکت مشترک توسط آرامکو ، شرکت نورث خواجین و شرکت ترابری استان لیائونینگ چین ایجاد می شود که به تدریج به یک شبکه ایستگاهی فروش سوخت به صورت خرده فروشی در بازارهای هدف تبدیل خواهد شد.
    عربستان سال گذشته میلادی اعلام کرد که یک سهم 400 هزار بشکه ای روزانه نفت را در پالایشگاه جزیره جوشان در استان جه جیانگ در شرق چین برعهده می گیرد و مقداری نفت نیز در اختیار گروه نفتی و انرژی رونگ شونگ چین قرار می دهد.

    برچسب ها