عصر خودرو

سال گذشته سال طلایی از نظر تولید مرغ بود

ایران رتبه هفتم تولید گوشت مرغ در دنیا را داراست

عصر بازار- با توجه به تولید بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون قطعه جوجه گوشتی در واحد‌های مرغداری از نظر تولید سال طلایی را پشت سر گذراندیم.

ایران رتبه هفتم تولید گوشت مرغ در دنیا را داراست
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، از هفته‌های پایانی اسفند قیمت مرغ با روند صعودی در بازار روبه‌رو شد که هر یک از مسئولان دلایل  خاص خود را برای این گرانی ها مطرح کردند.

    اگرچه مسئولان وزارت صمت از ماه‌ها قبل به سبب کمبود تولید مرغ بر واردات مرغ به منظور تنظیم بازار اصرار می ورزند، اما مسئولان وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته را از نظر تولید مرغ سال طلایی می دانند.

    بسیاری از کارشناسان براین باروند که افزایش قیمت نهاده های دامی، نوسان نرخ گوشت قرمز و ازدیاد تقاضا برای خرید مرغ به عنوان ارزانترین محصول پروتئینی عامل اصلی گرانی مرغ در بازار به شمار می رود که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و پشتیبانی امور دام با توزیع نهاده با نرخ مصوب در نظر دارند که  با کنترل بازار مرغ، از نوسان قیمت جلوگیری کند.

    حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین میزان جوجه ریزی، روند توزیع نهاده های دامی و قیمت مرغ در بازار با خبر شویم:
    ایران رتبه هفتم تولید گوشت مرغ در دنیا را داراست

    مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سال گذشته را از نظر تولید گوشت مرغ سال طلایی دانست و گفت: سال گذشته بیش از یک میلیارد و 300 میلیون قطعه جوجه گوشتی در واحد‌ها پرورش داده شد که به این ترتیب میزان قابل توجهی مرغ در کشور تولید و عرضه شد.

    وی با اشاره به اینکه ایران رتبه هفتم تولید گوشت مرغ در دنیا را داراست، افزود: براساس آمار به طور متوسط هر ایرانی 28 کیلو گوشت مرغ در سال گذشته مصرف کرده است.

    رضایی میزان جوجه ریزی در فروردین را 125 میلیون قطعه اعلام کرد و گفت: با توجه به نوسان گوشت قرمز و ازدیاد تقاضا برای خرید مرغ پیش‌بینی می‌شود که میزان جوجه ریزی در اردیبهشت به 128 میلیون قطعه برسد.

    معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در ابتدای سال گذشته قیمت هر کیلو ذرت یک هزار و 250 تومان بود که در سه ماه پایانی سال با کمی افزایش به یک هزار و 350 تومان رسید، در حالیکه واردات نهاده با ارز نیمایی و آزاد 2 تا 3 برابر این نرخ در بازار بود.

    وی با اشاره به اینکه اعمال تحریم‌های جدید در بحث تامین و نقل و انتقال ارز مشکلات خاص خود را دارد، افزود: البته وزارت جهاد کشاورزی، دولت و بانک مرکزی تمام تلاش خود را در خصوص تسهیل نقل و انتقال ارز به کار گرفته است چرا که در کنار نهاده‌های دامی، مرغ اجداد و مواد ژنتیک مورد نیاز باید وارد شود که براساس آمار، مرغ اجداد و مواد ژنتیک و نهاده‌های دامی به اندازه کافی و به موقع وارد شده است.
    فروش مرغ با نرخ بالاتر از 16 هزار تومان غیر واقعی است

    عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت مرغ را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: در روز‌های اخیر با آغاز فعالیت کشتارگاه‌ها و روند عادی عرضه مرغ در سطح کشور، قیمت مرغ با سیر نزولی در بازار روبرو شده است.

    وی نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را 10 هزار و 800 تا 11 هزار و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها 15 تا 16 هزار تومان اعلام کرد و افزود: فروش با نرخ‌های بالاتر غیر واقعی است و در نهایت موجب شده تا بازار به سمت 2 نرخی بودن پیش رود.

    حجت ادامه داد: با توجه به جوجه ریزی مناسب در ماه‌های اخیر و هزینه‌های تولید پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ نوسان چندانی در بازار نداشته باشد و در این چار چوب حرکت کند.

    این مقام مسئول با انتقاد از این مسئله که قیمت نهاده‌های دامی در بازار همچنان بالاست، بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی از اواخر اسفند نهاده‌های دامی با نرخ مصوب را در اختیار تشکل‌ها و اتحادیه‌ها قرار می‌دهد که با استمرار این روند می‌توان امیدوار بود که تولید با شرایط عادی به کار خود ادامه دهد.

    به گفته وی، با مدیریت بازار نهاده‌های دامی و توزیع ذرت و کنجاله سویا با نرخ مصوب می‌توان امیدوار بود که قیمت مرغ به سبب کاهش هزینه‌های تولیدبه تعادل برسد.

    عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌های دامی در بازار آزاد همچنان بالاست، بیان کرد: با توجه به آنکه قیمت کنونی ذرت و کنجاله سویا در بازار آزاد اختلاف معناداری با نرخ مصوب دارد، از این رو هر چه قدر سهمیه عرضه دان از سوی پشتیبانی امور دام به تشکل‌ها افزایش یابد، فاصله قیمت مصوب نهاده‌ها با نرخ بازار آزاد به حداقل می‌رسد.
    قیمت نهاده‌های دامی در بازار همچنان 2 نرخی است/ نیازی به واردات مرغ نداریم

    محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از بهبود توزیع نهاده‌های دامی خبر داد و گفت: اگرچه توزیع نهاده‌های دامی همچون ذرت و کنجاله سویا با نرخ مصوب تا حدی بهبود یافته است، اما مرغداران همچنان در یک ماه اخیر در مضیغه هستند.

    وی با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌های دامی در بازار همچنان 2 نرخی است، افزود: هم اکنون هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و 800 و کنجاله سویا 4 هزار و 800 تا 5 هزار تومان در بازار آزاد عرضه می‌شود در حالیکه نرخ مصوب هر کیلو ذرت یک هزار و 350 و کنجاله سویا 2 هزار و 400 تومان است.

    یوسفی درباره تاثیر عرضه مرغ با نرخ مصوب از سوی پشتیبانی دام بر بازار بیان کرد: پشتیبانی امور دام در راستای تنظیم بازار اقدام به عرضه مرغ گرم با نرخ مصوب 11 هزار و 500 و مرغ منجمد با نرخ 10 هزار و 500 تومان در میادین میوه و تره بار کرد و در صورت عدم توزیع مرغ با نرخ مصوب، شاهد افزایش چشمگیر قیمت مرغ در بازار بودیم.

    رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به اینکه نیازی به واردات مرغ نداریم، گفت: با توجه به روند مناسب تولید و جوجه ریزی ظرفیت‌های واحد‌های مرغداری، واردات مرغ ضرورتی ندارد. هر چند که مسئولان برای تنظیم بازار ماه رمضان پیش بینی کردند که واردات صورت گیرد.

    وی با اشاره به اینکه کمبودی در توزیع مرغ در ایام نوروز وجود ندارد، اظهار کرد: با توجه به آنکه در سه ماه پایانی سال گذشته به طور متوسط هر ماه 100 تا 125 میلیون قطعه جوجه ریزی شد که به ترتیب ماهانه 180 هزارتن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود، از این رو کمبودی در عرضه مرغ نداریم.

    این مقام مسئول کاهش جوجه ریزی در 2 ماه اخیر را تکذیب کرد و افزود: میزان جوجه ریزی در ماه‌های اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 تا 25 درصد افزایش یافته است و تنها برخی افراد با مطرح کردن چنین موضوعاتی در نظر دارند که سود‌های هنگفتی را به جیب بزنند.

    یوسفی با انتقاد از عرضه مرغ با نرخ 20 هزار تومان در برخی خرده فروشی‌ها تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی تولید، عرضه مرغ با نرخ 20 هزار تومان به بالا در برخی خرده فروشی‌ها ناشی از سودجویی مغازه داران و اجحاف در حق مصرف کنندگان است.
    ثبات نرخ مرغ در بازار ادامه دارد/ بازار نهاده های دامی همچنان آشفته است

    برومند چهار آیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از استمرار ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 10 هزار و 800 و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها 16 هزار تومان بوده و عرضه با نرخ‌های بالاتر به معنای حباب کاذب قیمت است.

    وی افزود: با توجه به روند مناسب عرضه و رفع مشکلات حمل و نقل از سوی استان‌ها بعید است که نوسان خاصی طی روز‌های آتی در بازار مرغ اتفاق بیفتد.

    چهارآیین نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را 10 هزار و 500 و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها 16 هزار تومان اعلام کرد.

    این مقام مسئول از کاهش 15 درصدی جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری خبر داد و گفت: با وجود قیمت مناسب جوجه یکروزه، اما مرغداران به سبب کمبود نهاده‌های دامی و ترس از آینده رغبتی به جوجه ریزی ندارند و شماری از مرغداران از جوجه ریزی واحد‌های خود انصراف دادند که در چند روز آینده آمار نهایی جوجه ریزی فروردین مشخص می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه نوسان قیمت نهاده‌های دامی در بازار همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: هم اکنون هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و 850 و کنجاله سویا 5 هزار تومان در بازار آزاد عرضه می‌شود که در برخی موارد امکان دسترسی مرغداران با این نرخ‌ها وجود ندارد که در نهایت فضای نااطمینان در تامین نهاده‌ها بر کاهش تولید دامن می‌زند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو