عصر خودرو

رئیس کمیسیون پولی و مالی اتاق بازرگانی:

اصلی ترین چالش سال گذشته جهش قیمت ارز بود

عصر بازار- رئیس کمیسیون پولی و مالی اتاق بازرگانی گفت: اگر زیرساخت‌های لازم را داشتیم می‌توانستیم حداکثر بهره‌وری را از وضعیت ایجاد شده پس از تحریم ها بکنیم. شرکت‌ها می‌توانستند با این حجم ورود سرمایه به بازار افزایش سرمایه بدهند و بنگاه‌های متعلق به بانک‌ها می‌توانستند سهام خود را عرضه کنند اما متاسفانه نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم.

اصلی ترین چالش سال گذشته جهش قیمت ارز بود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، عباس آرگون رئیس کمیسیون پولی و مالی اتاق بازرگانی در خصوص مهم‌ترین چالش اقتصاد کشور در سال 97 گفت: خروج آمریکا از برجام در جهش قیمت ارز اصلی‌ترین چالش این سال بود که باعث شد تمام حوزه‌ها از تبعات آن تاثیر بگیرند. هرچند در خصوص نرخ ارز با توجه به سرکوبی که در سال‌های قبل برای کنترل نرخ از سوی دولت صورت می‌گرفت این امر قابل پیش بینی بود.

    وی ادامه داد: این اتفاقات همزمان با تصمیمات متناقض دولت که بدون نظرخواهی از بخش خصوصی و تشکل‌ها بود سبب شد که اثرگذاری تحریم‌ها بیشتر شود و مجموعه این عوامل در نهایت باعث شد که امکان برنامه‌ریزی و توسعه کسب و کار در تمام حوزه‌ها عملا کاهش یابد.

    وی در خصوص بازار مالی و بورس گفت: بورس نیز در جریان جهش نرخ ارز به سمت جایگزینی ارزش شرکت‌ها رفت و بازار جذابی را برای سرمایه‌گذاران و اصطلاحاً بورس‌بازان ایجاد کرد. ما در این سال شاهد شروع شدن شاخص با 96 واحد بودیم که تا 197 هزار واحد نیز رسید و با فراز و فرودهایی که داشت در 169 هزار واحد به طور متوسط ماند. همین امر باعث شد که ما شاهد افزایش 73 درصدی معاملات شویم. به طور کلی این اتفاقات سبب شد که سرمایه‌های کوچک به سمت این بازار جذب شود زیرا وضعیت ارزش پول ملی سبب شده بود که هرکسی با هر مقدار سرمایه به فکر حفظ ارزش سرمایه خود باشد و عملاً پس‌انداز و داشتن ریال به صرفه نبود.

    وی تصریح کرد: با این جو به وجود آمده اگر ما زیرساخت‌های لازم را می‌داشتیم می‌توانستیم حداکثر بهره‌وری از این وضعیت بکنیم. شرکت‌ها می‌توانستند با این حجم ورود سرمایه به بازار افزایش سرمایه بدهند و بنگاه‌های متعلق به بانک‌ها می‌توانستند سهام خود را عرضه کنند اما متاسفانه نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم.

    برچسب ها