عصر خودرو

عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد؛

بورس کالا آماده راه اندازی بازار مشتقه ارز

عصر بازار- این روزها مواردی همچون نوسانات قیمت نفت، اجرای برجام و مباحث سیاسی منطقه از عوامل تاثیر گذار بر نوسانات نرخ ارز به شمار می روند که براساس مصوبه شورای عالی بورس قرار است به زودی بازاری جدید تحت عنوان بازار مشتقه ارزی در بورس کالای ایران آغاز به کار کند تا علاوه بر کنترل نسبی نوسانات نرخ ارز، فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران نیز بتوانند به راحتی با وارد شدن در این بازار و اخذ موقعیت خرید و فروش، ریسک خود را از نوسانات نرخ ارز در آینده پوشش دهند.

بورس کالا آماده راه اندازی بازار مشتقه ارز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در همین زمینه برای اطلاع از زمان دقیق راه اندازی بازار مشتقه ارزی با عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت و گو کردیم.
    قاسم محسنی با بیان اینکه شمارش معکوس برای اجرای برجام شروع شده است، گفت: به نظر می رسد چیزی به پایان تحریم ها باقی نمانده و با توجه به موافقت شورای عالی بورس با راه اندازی بازار مشتقه ارزی، مانعی برای ایجاد این بازار وجود ندارد.
    عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که آیا می توان زمان دقیقی را برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی اعلام کرد؟ گفت: با توجه به اینکه کلیه زیرساخت های لازم برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی در بورس کالای ایران فراهم است و این بورس تجربه بیش از 7 ساله در راه اندازی بازار مشتقه دارد، به نظر می رسد که پس از تصویب جزییات راه اندازی این بازار در شورای عالی بورس، شاهد آغاز معاملات آتی ارز در بورس کالا خواهیم بود؛ به عبارت بهتر پیش بینی می شود به فاصله چند هفته پس از تصویب جزییات بازار مشتقه در شورای عالی بورس، این بازار می تواند آغاز به کار کند.
    محسنی اظهار کرد: بازار مشتقه ارزی می تواند یکی از دغدغه های اصلی سرمایه گذاران خارجی برای ورود به ایران یعنی نوسانات نرخ ارز را پوشش دهد. همچنین این بازار به اقتصاد داخلی کشور کمک شایانی خواهد کرد به طوریکه فعالان اقتصادی می توانند با خیال راحت به برنامه ریزی و تولید بپردازند و تهدید نوسانات نرخ ارز در آینده را در مقابل خود نبینند. 
    این مقام مسوول در سازمان بورس با بیان این‌که بازار مشتقه ارزی موجب توسعه‌یافتگی اقتصاد می‌شود، عنوان کرد: یکی از موارد مطرح شده در مورد راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی، حضور سفته‌بازان در این بازار است در شرایطی که وجود سفته‌بازان در این معاملات که رابطه عرضه و تقاضا را شکل داده و به افزایش عمق بازار کمک می کند هیچ ایرادی ندارد.
    وی در پایان به تاثیر راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی بر معاملات فیزیکی ارز اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر این موضوع مطرح می شود که امکان اثر گذاری قیمت های کشف شده در بازار مشتقه بر معاملات نقدی ارز وجود دارد و شاید این امر بتواند موجبات رشد بهای ارز را فراهم کند. اما باید توجه کرد که بورس کالا دارای سیستم های نظارتی قوی و تجربه چند در حوزه بازار مشتقه است و از طرف دیگر این بازار با حضور فعالان زیاد به صورت کاملا رقابتی پیش خواهد رفت به طوریکه شخص یا اشخاصی نتوانند بر روند بازار تاثیرگذار باشند.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها