عصر خودرو

رئیس کل بانک مرکزی:

۳۰ میلیارد دلار پول‌ بلوکه شده هفته آینده آزاد می‌شود

سیاست‌ پولی تا نزدیک‌ شدن نرخ سود به تورم ادامه می‌یابد

عصر بازار- رئیس کل بانک مرکزی از آزاد شدن ۳۰ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه شده در هفته آینده (به محض اجرای برجام) خبر داد.

۳۰ میلیارد دلار پول‌ بلوکه شده هفته آینده آزاد می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از فارس ، ولی الله رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه پنجمین همایش بانکداری الکترونیک در جمع خبرنگاران با اشاره به نوسان نرخ ارز در بازار و کاهش آن در چند روز اخیر اظهار داشت: برخی تصور می‌کنند، به دلیل اینکه دولت نیاز به منابع دارد نرخ ارز را بالا می‌برد که این تصور بسیار غلط و نادرست است.

    وی گفت: دولت هیچ گاه چنین کاری نکرده و در حال حاضر هم چنین برنامه‌ای ندارد، بازار تحت شرایط هیجانی نوسان داشته است و با انتشار اخبار مثبت در دو روز اخیر قیمت ارز کاهش پیدا کرده است.

    رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: با اجرای برجام و آزاد شدن منابع ارزی بانک مرکزی و ایجاد ارتباطات بانکی مناسب با سایر کشورها وضعیت بسیار مناسب‌تری در بازار ارز خواهیم داشت.

    وی در پاسخ به این سوال که با اجرای برجام پول‌های بلوکه شده آزاد خواهد شد، گفت: حتما پول ‌های بلوکه شده آزاد می‌شود. کل پول‌های بلوکه شده 30 میلیارد دلار است که آزاد خواهد شد و بانک مرکزی می‌تواند به راحتی از آن استفاده کند.

    رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه بارها بانک مرکزی نسبت به تنگنای مالی بانک‌ها اعلام نظر کرده است، آیا برنامه مشخصی برای رفع تنگنای مالی سیستم بانکی اجرایی خواهد شد، گفت: اقدامات بانک مرکزی در این زمینه کاملا قابل رویت است و آثار آن نمایان شده است. یکی از آثار اقدامات بانک مرکزی کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی از29-28 درصد به 20 تا 19.5 درصد بوده است.

    وی ادامه داد: نباید انتظار داشت به یکباره دستوری داده شود و نرخ سود در بازار آن چیزی باشد که شما اراده می‌کنید. نرخ سود تابع شرایط و مکانیزم‌های خاص خود است و بانک مرکزی با اعمال سیاست‌های خود توانسته به سمت کاهش نرخ سود گام بردارد. نتایج سیاست‌های بانک مرکزی خیلی بهتر است آن چیزی بود که در ابتدا تصور می‌کردیم.

    رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه دامنه قابل قبول برای نرخ سود عددی نزدیک به نرخ تورم است افزود: هنوز این فاصله خیلی زیاد است و بانک مرکزی سیاست های خود را برای کاهش نرخ سود بازار بین بانکی تا رسیدن به آن نقطه ادامه می‌دهد و حتما این نرخ باید به نرخ تورم نزدیک شود.

    وی ادامه داد: یکی از سیاست‌هایی که ما در پیش گرفتیم، ورود بانک مرکزی به عنوان یک عضو فعال در بازار بین بانکی بود و این کار بازار را تعدیل کرده و امیدواریم این فرهنگ ادامه داشته باشد. یکی از تفاوت‌هایی که نتایج حاصل از این روش با روش‌های دستوری دارد این است که وقتی نتایج این سیاست نمایان می‌شود ماندگار خواهد شد، ولی آن روش‌های دستوری به محض ورود اتفاق جدید شوک مجددی به نرخ‌های سوی وارد می‌شود.

    وی ادامه داد: از طرف دیگر این ستاد بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود باعث می‌شود سایر بازارها آثار منفی از اقدام بانک مرکزی احساس نکنند. بیشترین چیزی که در اقتصاد باید جستجو کنیم ایجاد آرامش در فضای اقتصادی است تا فعال اقتصادی بتواند تصمیمات درست بگیرد.

    رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا تحریم بانک مرکزی هم در راستای اجرای برجام لغو می‌شود گفت: با توجه به اینکه پیش‌بینی قطعی از اجرای برجام تا چند روز آینده است صد درصد تحریم بانک مرکزی هم لغو خواهد شد.

    وی در خصوص برخی انتقادها به بانک‌ها برای نحوه وصول مطالبات معوق گفت: من سوالم از این رسانه‌ها این است که نظام بانکی چه کار باید بکند. تا یک سال پیش به بانک‌ها انتقاد می‌شد که انگیزه‌ای برای پیگیری وصول مطالبات معوق ندارند و به این دلیل مطالبات وصول نمی‌شود اما هم اکنون انتقادها برعکس شده و می‌گویند بانک‌ها در نحوه وصول مطالبات معوق انصاف را رعایت نمی‌‌کنند.

    رئیس کل بانک مرکزی افزود: بانک‌ها بدون پشتوانه قانونی هیچ کاری نمی‌توانند بکند بانک‌ها براساس مطالباتی که دارند به نهاد قضایی شکایت می‌کنند و رأیی که مرجع قضایی صادر می‌کند، ملاک عمل برای وصول مطالبات معوق است.

    رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: مطالباتی که وصول می‌شود پول خود بانک نیست، بلکه این پول مردم است و دو مرتبه به درون شبکه بانکی بازمی‌‌گردد. تا منابع بانک‌ها به صورت کامل در خدمت اقتصاد کشور قرار گیرد.

    صیف اضافه کرد: آن تنگنای مالی که اشاره کردیم به دلیل انجماد منابع بانک‌ها است و این کار دارایی‌های منجمد را به حرکت درمی‌آورد و با این منابع اقتصاد مورد حمایت قرار می‌گیرد.

     

     

    برچسب ها