عصر خودرو

۱۰۰ شرکت برتر ایران معرفی می‌شوند

عصر بازار- مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی گفت: این سازمان در انجام رتبه‌بندی ۱۰۰ شرکت برتر ایران(IMI-۱۰۰ ) به هجدهمین سال خود رسیده که باشکوه‌تر از سال‌های قبل در ششم بهمن ماه در سالن‌ همایش‌های صدا و سیما با حضور مقامات ارشد کشوری، فعالان صنعتی برگزار خواهد کرد.

۱۰۰ شرکت برتر ایران معرفی می‌شوند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از شاتا، «محمدعلی محمدی» در نشست خبری افزود: این سازمان از سال 77 اقدام به انتخاب 100 شرکت برتر نموده به طوری که در سال 94 این رقم به 500 شرکت برتر رسیده است که در 28 شاخص  و در 29 گروه صنعتی با هم مقایسه و رتبه بندی شدند.

    مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی گفت: این سازمان در انجام رتبه‌بندی 100 شرکت برتر ایران(IMI-100 ) به هجدهمین سال خود رسیده که باشکوه‌تر از سال‌های قبل در ششم بهمن ماه در سالن‌ همایش‌های صدا و سیما با حضور مقامات ارشد کشوری، فعالان صنعتی و اقتصادی کشوربرگزار خواهدکرد.

    وی با اشاره به اینکه رتبه بندی شرکت های ایرانی(IMI-100) با هدف شفاف‌سازی فضای کسب و کار کشور و گسترش رقابت‌ بین شرکت‌های ایرانی از سوی سازمان مدیریت صنعتی انجام می شود؛  افزود : رویه انتخاب شرکت‌های برتر در 28 شاخص خلاصه می‌شود که شاخص« فروش» مبنای اصلی و مهم آن است.

    محمدی در ادامه بطور خلاصه 28 شاخص یادشده را شامل: شاخص های اندازه و رشد شرکت اعم از فروش و اشتغال و غیره ؛شاخص سودآوری و عملکرد ؛ شاخص صادرات ؛ شاخص های نقدینگی ؛ شاخص های بدهی و شاخص های بازار معرفی کرد.

    مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در بخش دیگری از سخنان خودگفت: از میان 500 شرکت برتر انتخاب شده سالجاری 100 شرکت اول 84.8 درصد سهم فروش را داشته و مابقی به ترتیب 9.4 درصد ، 3.3 درصد ، 1.6 درصد و 0.9درصد سهم داشته اند.

    مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در بیان اهداف اجرای انتخاب IMI-100 گفت: شفاف‌سازی فضای کسب و کار و اقتصاد کشور، میزان تأثیر سهم بنگاه‌های تولیدی در اقتصاد ملی، آرایش بنگاه‌های تولیدی در نظام اقتصادی، ایجاد فضای رقابتی بین بنگاه‌های تولیدی، توسعه رقابت بین بنگاه‌های بزرگ برای اثبات شایستگی آنان از جمله این اهداف است.

    مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن تشکر از بنگاه‌های تولیدی که اطلاعات مالی خود را در اختیار این سازمان قرار می‌دهند؛ افزود: ذینفعان و جامعه هدف آمارها و جداول تهیه شده این سازمان می‌تواند برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به منظور دستیابی به اطلاعات صنعتی و شناسایی اولویت‌ها سودمند بوده همچنین پژوهشگران اقتصادی و اجتماعی، مدرسان و اساتید دانشگاه‌ها و در یک جمله برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران اقتصادی کشور سودمند واقع شود.

    محمدی تصریح کرد: در سال جاری 800 بنگاه تولیدی به طور داوطلبانه اقدام به ثبت‌نام و ارائه اطلاعات مالی خود به این سازمان دادند که از میان آنها 500 شرکت برتر انتخاب شد.‌ حداقل میزان فروش بنگاه تولیدی داوطلب در همایش شرکت‌های برتر بالغ بر 200 میلیارد ریال به بالا بوده که 500 شرکت انتخاب شده بیش از 85 درصد فروش را به خود اختصاص داده است.

    به گفته محمدی ؛سازمان ‌مدیریت ‌صنعتی رتبه‌بندی شرکت های برتر ایران  را برای  سالیان متوالی تهیه نموده است و فهرست با الهام از رسالت سازمان با فراهم نمودن آمار و اطلاعات شفاف و مفید در مورد بنگاه‌های اقتصادی کشور، فضای روشن‌تری از کسب و کار اقتصادی کشور ارایه می‌دهد و به مدیران، سیاستگزاران و پژوهشگران، یاری می‎رساند تا شناخت و درک دقیق‌تری از مقیاس، ساختار مالی و اقتصادی صنایع و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ کشور بیابند.

    مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی تصریح کرد: انجام این اقدام مهم سازمان می تواند درفضای پسا تحریم و شرایط ورود به آزاد سازی اقتصادی همچنین ورود بنگاههای تولیدی برتر به عرصه های بین المللی در قالب صادرات و تهیه  آسان مواد اولیه محصولات تولیدی خود ؛ سودمند واقع شود.

    بر پایه این گزارش، «مجید درویش» مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر در نشست خبری مذکور، گفت: در سال جاری شرکت‌های برتر را در قالب 29 گروه صنعتی فرض نمودیم بطوری که هر بنگاه تولیدی جایگاه خود را در کنار سایر شرکت‌های رقیب خواهد دید.

    به گفته وی ، نتایج رتبه‌بندی سال 94 که نمایانگر قدرتمندی گروه‌های صنعتی در رشته‌های کسب و کار و اقتصاد کشور هستند برای سیاست‌گذاران اقتصادی و دستگاه‌های حاکمیتی مورد استفاده فراوان قرار می‌گیرد.

    درویش، از میان 29 گروه صنعتی به پنج گروه اول اشاره کرد و گفت: بانک‌ها و موسسات اعتباری، فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی، وسایل نقلیه و قطعات خودرو و فلزات اساسی منقسم می‌شود که سهم آنها از فروش به ترتیب برای بانک‌ها و موسسات اعتباری 26 درصد، گروه‌ فرآورده‌های نفتی 16 درصد، پتروشیمی 12 درصد، فلزات اساسی 5 درصد، وسایل نقلیه و قطعات خودرو 5 درصد سهم دارند.

    مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر در ادامه خاطرنشان کرد: 500 شرکت برتر انتخاب شده از حیث شاخص صادرات و ارزآوری سه گروه اول شامل: پتروشیمی 48 درصد، گروه فرآورده‌های نفتی 12 درصد و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی 10 درصد سهم را اذعان خود کرده‌اند. از حیث پراکندگی جغرافیایی استانی 500 شرکت برتر انتخاب شده عمده‌ترین آنها را می‌توان در استان تهران بالغ بر 62 درصد، استان  اصفهان 11 درصد، استان  هرمزگان 6 درصد، استان خوزستان 5.8درصد و استان بوشهر 5.6 درصد متمرکز می باشند.

    مدیر شرکت‌های برتر در پایان گفت: میزان رشد اسمی فروش500 شرکت برتر از سال 93 نسبت به سال 92 با نرخ تورم 15.6درصدی سال 93 بالغ بر 19 درصد بوده و رشد واقعی بخش بنگاهی کشور 3.5درصد بوده است. همچنین این میزان در سال 92 بالغ بر 12.8 درصد بوده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها