عصر خودرو

هند در کنار ایران می‌ماند

قصد سوءاستفاده از شرایط تحریم تهران را نداریم

عصر بازار- شجاعت یک ملت زمانی مشخص می‌شود که تحت فشار بیرونی قرار می‌گیرد. باید باور داشته باشید که ما با شما هستیم. ما همیشه محصولات با کیفیت را تولید می‌کنیم و هیچ وقت هم گذشته خودمان را فراموش نمی‌کنیم. ما در اینجا هستیم که محصولات را با قیمت رقابتی به شما ارائه دهیم. ما مانند دیگران اینجا هستیم که پول تولید کنیم. اما فکر نمی‌کنم که این مبلغ پنج یا شش برابر باشد.

قصد سوءاستفاده از شرایط تحریم تهران را نداریم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، در دوران تحریم هندوستان همواره یکی از مهمترین شرکای استراتژیک ایران بوده است. حالا هندی‌ها با توجه به محدودیت‌های بانکی در دریافت پول نفت ایران حاضر شده‌اند تا تجهیزات نفتی استاندارد و با کیفیتی را به ایران فروخته و مبلغش را از بدهی نفتی دولتشان به ایران دریافت کنند.

    آمبریش بیشارما که سال‌ها در حوزه نفت هندوستان فعالیت داشته و مشاور وزیر نفت هندوستان بوده طی سفر خود به ایران در خصوص گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه نفت و انرژی مذاکراتی را با مقامات نفتی کشورمان داشته است.

    وی آخرین روند همکاری نفتی دو کشور را تشریح کرد که در ادامه آمده است:

    ارتباط ایران و هندوستان در حوزه تجارت نفتی و مبادله تکنولوژی چگونه است و به نظر شما این رابطه‌ای که بین دو ملت در طول سال‌ها شکل گرفته چه ظرفیت‌هایی را اکنون و در این شرایط خاص برای ما دارد؟ 

    اگر به روابط ایران و هند برگردیم ، یک قرن قدمت دارد. همیشه ارتباط خوبی بین ایران و هند در جریان بوده است. تجارت یکی از پارامترهای متصل کننده بین ایران و هند بوده نفت هم در این تجارت همیشه نقش مهمی را داشته است. ما همیشه روابط بی‌طرفانه‌ای داشته‌ایم و روابط ما هیچ وقت تحت تاثیر قدرت‌های دیگر قرار نگرفته است. بویژه تجارت نفت که بسیار حیاتی است. ما یکی از بزرگترین وارد کنندگان نفت هستیم و  25% تولید ناخالص داخلی ما به نفت وابسته است. ایران یکی از شرکای اصلی ما در زمینه نفت است. هند نگاه خیلی ویژه‌ای را در بخش نفت دارد. ضمن آنکه مواد مصرفی و مایحتاج این صنعت نیز می‌تواند از طریق شرکت‌های هندی برای بازار ایران تامین شود.   

    شرکت‌های هندی در هندوستان چگونه می‌توانند در وصول پول نفت به ایران نقش داشته باشند؟ زیرا بزرگترین مشکل ما در این دور جدید تحریم‌ها پول نفتی است که صادر می‌کنیم و با اینکه مشتری بزرگ ما هند است، نمی توانیم آن را دریافت کنیم. برای این مشکل چه راه حلی  پیشنهاد می‌کنید؟

    تجارت نفت با ایران به طور مستقیم و با روپیه انجام می شود. دو بانک هندی نیز در این خصوص هستند. برای پرداخت پول ایران راه‌های زیادی وجود دارد که یکی از آنها تبادل کالا است. ما توسط بانک‌های هندی می‌توانیم مستقیماٌ پول را به تامین کنندگان هندی پرداخت کنیم. ضمن آنکه ما علاقمند هستیم با کشوری کار کنیم  که تامین کنندگان نیازهای آنها هندی باشند. 

    شرکت های باکیفیتی در هند هستند که در بازارهای بین المللی حضور دارند با توجه به تخصص من در حوزه نفت می‌توانم این اطمینان را به شما بدهم که شرکت های هندی فعال در این حوزه می‌توانند قسمت اعظمی از نیازهای ایران را تامین کنند ضمن آنکه تاکنون هیچ موردی در خصوص کیفیت پایین قطعات هندی در صنعت نفت گزارش نشده است.

    اکنون شش هلدینگ بزرگ هندی در ایران مشعول هستند که هر کدام از آنها از کیفیت بین المللی برخوردار هستند،ما در تحریم های قبل هم با ایران کار کردیم و کاملا به فضا و نیازمندی‌های این کشور آشنا هستیم. باز هم تاکید می کنم مهمترین شاخصه این شرکتها تضمین کیفیت است.

    - آیا ارتباط شرکت‌های ایرانی و تامین کنندگان هندی بعد از فروش قطعه به ایران تمام خواهد شد یا اینکه ادامه خواهد داشت؟ 

    کالاهایی که تحویل داده می‌شوند هیجده ماه گارانتی دارند. همه شرکت‌هایی که ما نمایندگی آنها را داریم، استاندارد ایزو را دارند. شرکت ملی نفت در انتخاب تامین کنندگان خود خیلی حساس و ظریف است و آن تامین کنندگان باید مراحل خیلی سختی را بگذرانند. ما با هیچ شرکتی که نتواند ارائه تضمین و خدمات خوب را ارائه دهد، به ایران معرفی خواهیم کرد.

    ما تجربیات زیادی را در شرکت ملی نفت در مناطق نفت خیر جنوب داشتیم. از جمله در اهواز در پتروپارس و شرکت‌های نفتی دیگر. ما تحت قراردادهای مختلف با آنها کار کرده‌ایم. 

    - نگرانی که در شرایط تحریم وجود دارد این است که ما نمی‌توانیم آزادانه پول خود را در ازای فروش نفت با دلار معاوضه کنیم. نگرانی دیگر که وجود دارد، قیمت کالاها است. به خاطر شرایط تحریم ما ناچار هستیم چند برابر قیمت آن کالاها ، در بازار پولی را پرداخت کنیم. در حقیقت ما نفت بدهیم و آن کالاها را به ما گران تر بفروشند. قیمت کالاهایی که قرار است با نفت معاوضه شود به چه صورت خواهد بود؟

    نباید در خصوص تحریم‌ها اینقدر سختگیرانه صحبت کنید. ما از سال 1974 این فشارها را داشته‌ایم. فشارهای جامعه جهانی همیشه و همه جا وجود دارد. وقتی که ما فعالیت‌های هسته‌ای‌مان را انجام می‌دادیم، این مسائلی که شما با آنها روبرو هستید ما هم روبرو بوده‌ایم. ولی هیچ وقت برای ما تاثیر نداشته است. در حال حاضر ما تعداد زیادی نیروگاه هسته‌ای داریم. ماهواره‌های خیلی زیادی توسط دانشمندان هندی پرتاب شده است که اسم آنها را به نام آن دانشمندان گذاشته‌ایم. ما دوست نداریم که شما اذیت بشوید. وقتی که تحت فشار قرار می‌گیرید باید قوی باشید. شجاعت یک ملت زمانی مشخص می‌شود که تحت فشار بیرونی قرار می‌گیرد. باید باور داشته باشید که ما با شما هستیم. ما همیشه محصولات با کیفیت را تولید می‌کنیم و هیچ وقت هم گذشته خودمان را فراموش نمی‌کنیم. ما در اینجا هستیم که محصولات را با قیمت رقابتی به شما ارائه دهیم. ما مانند دیگران اینجا هستیم که پول تولید کنیم. اما فکر نمی‌کنم که این مبلغ پنج یا شش برابر باشد. 

    - پس شما این اطمینان را به طرف ایرانی می دهید که در یک شرایط منصفانه و بدون در نظر گرفتن شرایط خاصی که ایران دارد، قیمت کالاهای خود را ارائه دهید. 

    همان چیزی که هست ما به شما اطمینان می‌دهیم. همیشه حاشیه‌سازی وجود دارد. ما از شرایط کشور شما سوء استفاده نمی‌کنیم. ما از قبل با شما روابط خیلی محکم و قوی داشته‌ایم. این شرایطی که شما دارید ما با آن آشنا هستیم. تاکید ما و با آن سابقه طولانی کار کردن در ایران ، کیفیت و دادن قیمت‌های رقابتی است.  

    - یک طرف ، شرکت‌هایی که در ایران هستند نیاز به این تجهیزات دارند. طرف دیگر هم هندی است. ما پولی را در بانک‌های هندی داریم.آیا اینها می‌توانند پولی را که ما از دولت هند طلب داریم از بانک‌های هندی بگیرند و بعد قطعات را به ما بدهند؟ مراوده مالی آنها با دولت هند در گرفتن پول چگونه است؟  

    تجارت در سطح دولت با دولت انجام می‌شود و با پولی که در نزد بانک‌های هندی است این فاکتورها پرداخت می‌شود.

    - حوزه نفت و گاز، حوزه بسیار گسترده‌ای است. تجهیزاتی که در این حوزه استفاده می شود در حوزه های مختلف است. و شامل استخراج، حفاری، پالایش، پتروشیمی، در کدام حوزه ها توان تامین تجهیزات را دارید؟  

    محصولات ما در حوزه بالادستی است.پس تخصص ما در همین حوزه است.

    - با توجه به اینکه هر چاه نفتی مختصات و مشخصات خودش را دارد. با توجه به شرایط ژئوپولتیکی و همچنین شرایطی که آن چاه زده می شود، تجهیزات منحصر به فردی را لازم دارد. شرایط جغرافیایی و چاه‌های نفت ایران مشخص است.آیا توان تجهیزاتی که منحصراٌ برای شرایط ایران قابل استفاده باشند را دارند یا خیر؟ 

    وقتی که روابط مان را شروع کردیم این روابط مبتنی بر مشتری را دقیقاٌ مد نظر قرار دادیم. صراحتاٌ می‌توانم بگویم که پیش از این هم کالاهای سفارش شده برای ایران را تامین کرده‌ایم. آنها از ما خواسته‌اند که کالاها را این گونه تامین کنیم. ما نیز همان کار را انجام دادیم به طور مثال ما در تامین تجهیزات شرکت IOOC (شرکت نفت فلات قاره ایران) کاملا مطابق شرایط درخواست شده از سوی شرکت کالا را تولید کردیم.

    برچسب ها