عصر خودرو

افت شاخص اعتماد سرمایه‌گذاری در حوزه یورو

سرایت نگرانی از چین به قلب اروپا

عصر بازار- نتایج یک نظرسنجی که روز گذشته منتشر شد نشان می‌دهد، شاخص اعتماد سرمایه‌گذاری گروه سنتیکس برای منطقه یورو در ماه ژانویه فراتر از انتظارات گذشته افت کرد.

سرایت نگرانی از چین به قلب اروپا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، شاخص اعتماد اقتصادی در حوزه یورو، متاثر از کندی رشد اقتصادی چین و تاثیر آن بر اقتصاد جهان، که سبب نگرانی سرمایه‌گذاران شده، در ماه ژانویه بیش از انتظارات گذشته افت کرده است.

    به گزارش خبرگزاری رویترز، شاخص گروه مطالعاتی سنتیکس که مقر آن در شهر فرانکفورت است و روحیات میان سرمایه‌گذاران و تحلیلگران را در حوزه یورو بررسی می‌کند، از 15.7 در ماه دسامبر 2015، به 9.6 در ماه ژانویه 2016، افت کرده است. این درحالی است که پیش‌بینی‌های صورت گرفته در نظرسنجی‌های رویترز، این شاخص را 12.2 درصد اعلام کرده بود.

    این رقم، حاکی از نخستین کاهش از ماه اکتبر به بعد و پایین‌ترین سطح آن از ژانویه 2015 میلادی تاکنون است. موسسه سنتیکس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: شاهد حرکت ابرهای تیره از شرق به سمت اروپا هستیم زیرا تردیدهای بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد چین نه تنها شاهد کندی رشد جدی است بلکه احتمالا به شدت زمین خواهد خورد.

    در این بیانیه همچنین آمده است: چین با اقدام خود مبنی بر اجازه جدی‌ترین سقوط ارزش یوآن طی 5 ماه گذشته، با فشار بر ارزش ارزهای منطقه‌ای و متلاطم کردن بازارهای سهام در سراسر جهان، باعث شد بازارهای جهان سال 2016 را با تکانی شدید شروع کنند. این اقدام همچنین نگرانی‌ها را نسبت به تضعیف بیش از انتظار دومین اقتصاد بزرگ جهان افزایش داد.

    نظرسنجی سنتیکس، از هزار و 41 سرمایه‌گذار و سهام‌دار، از هفتم تا نهم ژانویه انجام گرفته است. همچنین، شاخص‌های زیر مجموعه انتظارات از اقتصاد حوزه یورو، از 18 در ماه دسامبر، به 6.3 در ماه ژانویه افت کرده که پایین‌ترین سطح این شاخص‌ از نوامبر 2014 تاکنون محسوب می‌شود.

    بااینحال، ارزیابی‌های سرمایه‌گذاران از شرایط کنونی به میزان اندکی از 13.5 درصد در ماه دسامبر گذشته به 13 درصد در ماه ژانویه کاهش یافته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها