عصر خودرو

برگزیت بازارها را نجات داد

عصر بازار- به دنبال تغییراتی که در پیمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) اتفاق افتاد، روز سه‌ شنبه ارزش پوند و شاخص بازارهای آسیایی جهشی ناگهانی کردند.

برگزیت بازارها را نجات داد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، پیش از این انتظار نمی رفت که نمایندگان بریتانیا و اتحادیه اروپا به توافقی بینابینی برای یک جدایی نرم برسند، اما تغییرات اخیری که اتحادیه اروپا در پیمان برگزیت اعمال کرد، سیگنالی مثبت به بازارها داده است.  

    به گزارش رویترز، ژان کلاد جانکر ، رئیس کمیسیون اروپا روز دوشنبه با درخواست تضامین جدیدی که نخست وزیر بریتانیا، در پیمان برگزیت اعلام کرده بود موافقت کرد، اما وی همزمان به نمایندگان پارلمان انگلستان هشدار داد که این آخرین فرصت آنها برای تایید پیمان است و دیگر تغییری اتفاق نخواهد افتاد.

    ارزش استرلینگ بریتانیا(ارز رایج این کشور)، که در جریان گفتگوهای ترزا می و جانکر کمی رشد کرده بود، حالا با تغییرات جدید در پیمان، با سرعت بیشتری به حرکت خود به سمت بالا ادامه داده است؛ با این امید که نمایندگان مخالف ترزا می در پارلمان، با طرح نخست وزیر برای خروج از اتحادیه اروپا موافقت کنند و قائله ‌ای که ماه هاست به درازا کشیده، ختم به خیر شود.

    به این ترتیب، روز سه ‌شنبه ارزش پوند 0.5 درصد بالاتر رفت و در قیمت1.3 دلار معامله شد. با این جهش اخیر، پوند توانسته ظرف دو روز گذشته 1.5 درصد رشد کند.

    گِرِگ مک کنا، تحلیل گر شرکت مک کنا مارکو، در این خصوص اظهار داشت: بازارها نگران هستند که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون هیچ پیمان و توافقی صورت بگیرد . که در این صورت یک جدایی "سخت" اتفاق خواهد افتاد. این موضوع در کنار موضوعات جهانی دیگر موجب تلاطم در بازارها شده است. اگر برگزیت با برنامه ای که نخست وزیر بریتانیا پیش گرفته مورد تایید نمایندگان این کشور قرار بگیرد، روحیه تازه ای به بازارهای جهانی داده می شود و یکی از سه منبع نگرانی سرمایه‌گذاران حذف می شود. دو منبع دیگر اختلافات تجاری آمریکا و چین و کندی رشد اقتصاد جهانی است. 

    مک کنا معتقد است با حل شدن مسئله برگزیت پول زیادی روانه بازارها می شود و این خود بخشی از مشکل بازارها را مرتفع می کند.

    اخبار خوش برگزیت موجب رشد سهام آسیایی شد. شاخص اصلی آسیا پاسفیک به غیر از ژاپن بیش از 1 درصد رشد کرد و موجب افزایش قیمت سهام شرکت‌های چینی‌ها و نفتی نیز شد.

    شاخص بلوچیپ چین(سی اس آی 300) حدود 1.3 درصد افزایش داشت و در مجموع توانست با احتساب جهش دو روز گذشته به رشدی 2 درصدی دست یابد.

    از ابتدای سال جاری، با وجود کندی رشد اقتصادی در چین و آینده نامطمئن گفتگوهای تجاری بین دو ابرقدرت، بازارهای سرمایه در چین رشد خوبی داشته اند؛ چراکه سرمایه‌گذاران امیدوارند دولت حمایت‌های مالی لازم را از بازارها به عمل بیاورد.

    شاخص بلوچیپ از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از 25 درصد رشد کرده است. اما اقتصاددانی به نام اولیور جونز از شرکت اکانامیکس کپیتال گفته است که رشد بازار چین بر مبنای زیرساختی "شکننده" بنا شده است.

    وی در یادداشتی به این موضوع اشاره کرده و بیان داشته است که: حتی اگر بخواهیم نسبت به کمک‌های دولت چین و آینده یک توافق تجاری بین آمریکا و چین نیز خوش‌بین باشیم، باز هم جهش بازارهای سهام چین از ابتدای سال بیش از اندازه به نظر می رسد."

    او معتقد است به خاطر چشم‌انداز ضعیف اقتصادی در چین و دیگر نقاط جهان در سال جاری، "ما شک داریم که بازارهای شانگهای و شن ژن تا انتهای سال دچار ریزشی سهمگین نشوند."

    برچسب ها