عصر خودرو

چقدر گوسفند داریم؟

عصر بازار- آخرین وضعیت دام‌های سبک نشان می‌دهد که حدود ۶۲ میلیون و ۷۰۰ هزار راس گوسفند و بز در دامداری‌ها موجود است که نسبت به مهرماه ۲۰ درصد افزایش دارد.

چقدر گوسفند داریم؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» بهن قل از ایسنا، آمار مرکز آمار در رابطه با وضعیت دام‌های سبک در بهمن ماه امسال از این حکایت دارد که از مجموع حدود 62 میلیون و 700 هزار رأس دام سبک که در دامداری‌ها وجود داشته است، 46 میلیون رأس گوسفند و 16.7 میلیون رأس نیز بز و بزغاله بوده‌اند.

    بر این اساس مقایسه تعداد دام‌های سبک در بهمن‌ماه نسبت به مهرماه سال جاری نشان می‌دهد که تعداد گوسفندها 21.9 درصد و بز و بزغاله 15.4 درصد افزایش یافته است.

    همچنین در ماه مورد بررسی تعداد بره زاییده شده 5.4 میلیون رأس بوده که نسبت به مهرماه 107.1 درصد افزایش دارد. از سوی دیگر تعداد بزغاله‌های زاییده شده 1.6 میلیون رأس بوده که با رشد 54.8 درصدی همراه شده است.

    این در شرایطی است که نتایج سرشماری عمومی کشاورزی در مهرماه 1393 حاکی از آن بود که حدود 1.2 میلیون بهره‌بردار کشاورزی به پرورش 43.8 میلیون رأس دام سبک مشغول بودند.

    لازم به یادآوری است که تغییرات دام معمولاً در فصل‌های مختلف سال اتفاق می‌افتد به این دلیل که معمولاً با افزایش زایش گوسفند و بز در پاییز و زمستان جمعیت این نوع دام‌ها افزایش یافته و در بهار و تابستان با کاهش زایش و همچنین خروج دام‌های پرواری از تعداد دام‌های سبک کاسته می‌شود.

    برچسب ها