عصر خودرو

انتقاد از عرضه‌های اولیه در فرابورس

عصر بازار- یک کارگزار بورس تهران نسبت به عرضه های اولیه کوچک در فرابورس انتقاد کرد و گفت: این عرضه ها مشکلاتی برای بازار سرمایه ایجاد می کند، لذا مسئولین باید صبر کنند تا شرکتهای بزرگ و سودآور را در زمان مناسب عرضه کنند.

انتقاد از عرضه‌های اولیه در فرابورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، حمیدرضا مهرآور- مدیر عامل کارگزاری بانک سامان-  نسبت به عرضه های اولیه کوچک در فرابورس انتقاد کرد و گفت: عرضه های اولیه‌ای که در فرابورس انجام می شود، انجام نشود بهتر است، زیرا این عرضه ها با توجه به حجم اندک، مشکلات زیادی برای بازار ایجاد می کنند به طوری که اکثر خریداران در روز بعد فروشنده سهام خریداری شده هستند، بنابراین این عرضه ها به جز بروز مشکلات برای بازار، مزیت دیگری ندارند.

    وی افزود: علاوه بر این حجم عرضه های اولیه ای که انجام می شود بسیار اندک بوده و سهمیه کارگزاران نیز بسیار ناچیز است، لذا بهتر است تا مسئولین صبر کنند و شرکتهای بزرگ و سودآور را در زمان مناسب عرضه کنند و به جذب نقدینگی کمک کنند.

    مهرآور معتقد است که در مقطع فعلی و با شرایط بازار سرمایه، سهم جدید نباید وارد بازار شود و باید صبر کرد تا شرایط مثبت شده و نقدینگی جدید وارد بورس شود تا عرضه های جدید بتواند نقدینگی جذب کند.

    بر اساس این گزارش، با وجود برنامه شرکت بورس برای عرضه اولیه 8 شرکت در سال جاری، اما از ابتدای سال تاکنون تنها 2 شرکت در بورس تهران عرضه شده و از خرداد ماه امسال تاکنون به دلیل شرایط نامناسب بورس و همچنین قیمت گذاری گران دستور توقف عرضه‌های اولیه را تا زمان اصلاح روش عرضه و زمان مناسب آن از سوی سازمان بورس صادر شد و بورس تهران بدون عرضه اولیه به راه خود ادامه داد؛ این در حالی است که بر خلاف بورس تهران شرکت فرابورس در زمینه عرضه‌های اولیه فعال تر بوده و توانسته تاکنون شرکتهای فولاد هرمزگان، مواد ویژه لیا، سرمایه‌گذاری مسکن پردیس، پگاه فارس و نسوز توکا، بهمن دیزل، کیمیا، توکا رنگ فولاد سپاهان وارد فرابورس شده و قرار است شرکت بیمه اتکایی امین نیز در معاملات فردا در فرابورس عرضه شود.

    عرضه شرکتهای کوچک در فرابورس در حالی شدت گرفته است که طبق وعده مسئولین قرار بود روند عرضه‌های اولیه در بورس تهران از شهریور ماه و با روش جدید بوک بیلدینگ از سر گرفته شود، اما با وجود نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و همچنین رونق مجدد بورس، نه خبری از آغاز عرضه‌های اولیه در بورس است و نه از روش جدید ثبت سفارش دفتری!

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها