عصر خودرو

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

عصر بازار- مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت بررسی شد.

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مهمترین اخبار بازار سرمایه در هفته ای که گذشت به شرح زیر است:

    سهامداران نگران ادغام بانک ها نباشند / بسته کامل روش های واگذاری شرکت ها ابلاغ می شود

    وزیر امور اقتصادی و دارایی در جمع خبرنگاران پیرامون ادغام 5 بانک و موسسه متعلق به نیروهای مسلح و نهادهای نظامی و انتظامی در بانک سپه گفت: مراحل مدون این ادغام در دستور العمل 30 بندی شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مشخص شده و مباحث مفصل کارشناسی شده‌ای در مورد ترازنامه و صورت‌های مالی جدید و همچنین تعیین و تشخیص سپرده گذاران و سهامداران صورت گرفته است. فرهاد دژپسند  با بیان اینکه تلاش می‌شود در حوزه بانکی این ادغام بدون ایجاد مشکل برای سپرده گذاران و سهامداران رخ دهد، افزود: این تصمیم از مدت‌ها پیش برنامه ریزی شده بود اما هم اکنون اعلام شده است که نشانگر تدبیر مناسب بدون ایجاد تنش در حوزه بانکی است.

    پایش ریسک در دستور کار سازمان بورس

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، پایش ریسک سیستماتیک یا ریسک فراگیر در بازار سرمایه کشور را از برنامه های اصلی این سازمان دانست. دکتر شاپور محمدی در خصوص نحوه مواجهه سازمان بورس با ریسک ها گفت: هم اکنون ریسک خاصی که بتوان در این بازار به عنوان ریسک عمده ای از آن نام برد، وجود ندارد. از طرفی یکی از برنامه های اصلی سازمان بورس پایش ریسک سیستماتیک یا ریسک فراگیر است؛ این ریسک فراگیر مانیتور می شود تا اگر اشکالی در شرکتی رخ دهد، میزان تسری آن به سایر شرکت ها بررسی شود.

    آپشن فقط مختص زعفران نیست/ نحوه ادغام بانک‌های بورسی

    دکتر محمدی از رونمایی نخستین قرار داد اختیارمعامله زعفران در بورس کالا خبر داد و عنوان کرد: برای هر کالایی که بازار پایه آن کالا، از نقد شوندگی مناسب برخوردار باشد می‌توان قرار داد آتی و اختیار خرید و فروش معامله را تعریف کرد. دبیر شورای عالی بورس با بیان اینکه تعریف ابزارهای مالی از جمله آپشن روی سایر کالاهای کشاورزی نیز وجود دارد، افزود: برای هر کالایی که بازار پایه آن کالا،  از نقد شوندگی مناسب برخوردار باشد می‌توان قرار داد آتی و اختیار خرید و فروش معامله را تعریف کرد.

    افزایش تقاضای تامین مالی از طریق بازار سرمایه / فاینکس 2019 متمایز از سال های گذشته

    نشست خبری "دوازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه" صبح روز شنبه 11 اسفند ماه، با حضور سعید فلاح پور عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، یاسر فلاح مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس و خبرنگاران و اهالی رسانه برگزار شد.  در این نشست، عضو هیات مدیره سازمان بورس، هموار ترین راه تامین مالی را بازار سرمایه دانست و تصریح کرد: امروز پذیرش نقش مهم بورس در اقتصاد و مراجعه بنگاه های مختلف به بازار سرمایه با هدف تامین مالی تبدیل به یک "باید" شده  است. همچنین بانک ها برای واگذاری شرکت ها و فروش املاک مازاد و بیمه ها نیز برای انتشار اوراق با سازمان بورس در تعاملند و تامین مالی های خود را از طریق بازار سرمایه انجام می دهند.

    آپشن، مبنای بیمه قیمت زعفران در آینده

    معاون نظارت بر بورس‌ ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در «آیین راه اندازی معاملات قراردادهای اختیارمعامله زعفران در بورس کالا» با تاکید بر اینکه امروز شاهد راه اندازی یکی از مهمترین ابزارهای بازار سرمایه هستیم، گفت: به رغم آنکه ما تولید کننده اصلی زعفران در دنیا هستیم اما نتوانستیم از منافع این محصول مهم‌ کشاورزی به درستی بهره ببریم. حسن امیری اظهار داشت: بورس کالا عملکرد بسیار مناسبی در حوزه ابزارسازی بخش کشاورزی داشته و سازمان بورس و اوراق بهادار نیز زمینه ایجاد ابزارهای مالی جدید از جمله صندوق های کالایی محصولات کشاورزی در بورس کالا را فراهم کرده است.

    چهار چالش در یک رقابت / هدف برگزاری رقابت معاملات الگوریتمی اصلاح ساختار ها بود

    مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تحولات بازار سرمایه و تاریخچه آن گفت: در بازار سرمایه شیوه سفارش گذاری با روش ثبت کاغذی آغاز شد و اکنون به صورت تکامل یافته خود  معاملات برخط- صورت می گیرد. استراتژی های خرید و فروش نیز از ابزارهای ساده نمودارهای تحلیل تکنیکال و بنیادی بر روی کاغذ شروع شد و اکنون به الگوهای تماما الکترونیکی خرید و فروش رسیده‌ است. به گفته محسن خدابخش، در دو مسابقه "معاملات سهام" و "چالش حل مسئله" به هر تیم 30 میلیون تومان اعتبار اهدا شد و معیار  انتخاب رتبه های برتر نیز بازدهی آن­ها بود. در مسابقه چالش حل مسئله، سوالاتی در اختیار تیم ها قرار گرفت تا قدرت پیش بینی الگوریتم ها محک زده شود. نخستین چالش مربوط به پیش حجم معاملات برای 22 نماد در یک روز خاص بود. این نمادها براساس بیشترین ارزش معامله روزانه در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران انتخاب شدند. این چالش 100 امتیازی بود و رتبه­ های برتر حدودا 35 درصد اختلاف با رقم واقعی حجم معاملات داشتند.

    توسعه کشاورزی و صنعتی دستاورد بورس کالای ایران

    مدیرعامل بورس کالا، صبح روز یکشنبه 12 اسفند، در نشست مطبوعاتی، در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: بورس کالای ایران با ارزش معاملات 1524هزار میلیارد ریالی طی 10 ماهه سال جاری، سهم 41 درصدی را از کل ارزش معاملات بازار سرمایه به خود اختصاص داده و جایگاه نخست را در میان سایر بورس های فعال در کشور کسب کرده است. حامد سلطانی نژاد در خصوص برنامه های بورس کالا برای سال آینده گفت: توسعه مشارکت با نهادهای پولی و مالی از طریق استفاده بیشتر از ظرفیت بانک های تجاری در حوزه گواهی سپرده کالایی و استفاده از خدمات بازارگردانی نهادهای مالی از جمله شرکت های تأمین سرمایه در جهت تعمیق بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا، پشتیبانی و بهبود کیفیت خدمات ارایه شده به ذی‌نفعان و احصاء و بهبود فرآیندهای شرکت نیز رئوس دیگری است که به عنوان برنامه های سال 98 بورس کالا در نظر گرفته شده است.

    نوآوری در ابزارهای معاملاتی، استراتژی بورس تهران

    مدیرعامل بورس تهران طی سخنرانی در پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک به تعریف نوآوری مالی اشاره کرد و گفت: بورس اوراق بهادار تهران با نگاهی به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور و با توجه به جایگاهی که به عنوان هماهنگ ­کننده اصلی فعالیت­های بازار سهام و اوراق بهادار بر عهده دارد، اولین رکن بازار سرمایه بود که برنامه­ ریزی استراتژیک (دوره پنج ساله 1389 تا 1393) را به عنوان وظیفه اصلی مدیریت ارشد برای ایجاد انسجام و یکپارچگی در فعالیت­ های توسعه ­ای و جاری در دستور کار قرار داد. علی صحرائی در خصوص نمای کلی بورس تهران گفت: تعداد صنایع بورسی در سال 1397 به 40 صنعت افزایش یافته است. ابزارهای مالی موجود در بورس تهران شامل سهام و حق تقدم، آتی تک سهم، آتی سبد سهام، اختیار معامله سهام، اختیار فروش تبعی، اوراق مشارکت، انواع صکوک، صندوق های قابل معامله، صندوق زمین و ساختمان است.

    شاهکار در بازار سرمایه

    نایب رئیس شرکت مدیریت فناوری بورس تهران از امکان بهره گیری از خدمات شبکه احراز هویت کاربران موسوم به شاهکار، خبر داد و گفت: در راستای ماموریت ذاتی سازمان بورس مبنی بر افزایش شفافیت و ایمن سازی فرآیندهای تبادل اطلاعات و تسریع و تسهیل روند احراز هویت و همچنین توسعه خدمات و سرویس های آی تی محور بازارسرمایه ایران، امکان تطبیق کد ملی و شماره تلفن همراه سهامداران از طریق اتصال به سرویس شاهکار به منظور احراز هویت اشخاص پیش از ارائه سرویس های ارزش افزوده، فراهم شد. مطهره مروج بهبود استعلام و اطلاع رسانی، گزارش دهی و اتصال به درگاه های دولت همراه را از جمله کاربردهای دیگر این سرویس دانست و خاطر نشان کرد: بهره گیری از این سرویس در کنار سایر سرویس های ملی احراز هویت و اصالت اطلاعات اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله سرویس های ثبت احوال، ثبت اسناد و املاک، آدرس پستی و همچنین سامانه های اطلاعاتی بازار سرمایه شامل کدال، سجام، صنم افزایش دقت و صحت بسترهای تائید صلاحیت سرویس گیرندگان خدمات در بازار سرمایه را به همراه دارد.

    بورس کالا سد محکمی در مقابل رانت

    محسن بیگلری با بیان اینکه بورس کالا براساس رقابت سالم و شفاف بنا شده، گفت: در سال های اخیر با واگذاری کشف قیمت محصولات کشاورزی و برخی از کالا های صنعتی و پتروشیمی به بورس کالا و با کاهش نقش دولت در قیمت گذاری، شاهد حرکت اقتصاد به سمت رقابتی شدن و تنظیم بازار هستیم. عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: در سال های اخیر بورس کالا توانسته در تنظیم بازار محصولات کشاورزی و سایر کالاها نقش تعیین کننده ای داشته باشد به گونه ای که بررسی اقدامات بورس کالا بیانگر اصلاح و ساماندهی زیر ساخت های معاملاتی ، شفافیت فعالیت ها و ایجاد رقابت سالم در خرید و فروش محصولات کشاورزی و سایر صنایع و راه اندازی و استفاده از  ابزارهای مالی جدید است.

    بازار سرمایه کلید کنترل نقدینگی

    عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در دنیا دو راه برای کنترل و مهار نقدینگی سرگردان در جامعه وجود دارد یکی بانک ها ودیگری بازار سرمایه! اما ازموثرترین راهکارهای که در دنیا برای مهار نقدینگی بیشترمورد توجه قرار می گیرد استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه است. علی کاظمی باباحیدری اظهار داشت: با توجه به اینکه معاملات در بازار سرمایه با نظارت دقیق و به صورت شفاف صورت می گیرد، می توان بخش قابل توجهی از نقدینگی کشور را به سمت این بازار سوق داد.

    توسعه ابزارها و آغاز فصل جدید بازار سرمایه / عملکرد سازمان بورس قابل تحسین است

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه مکانیزم بورس باید به اولویت نخست اقتصاد کشور تبدیل شود، گفت: به طوری یقین استفاده از ابزار های مالی جدید در بازار سرمایه می تواند به جذب نقدینگی های سرگردان در جامعه منجر شود. محمود شکری ضمن بیان اینکه عملکرد سازمان بورس و اوراق بهاداردر 3 سال اخیر قابل تحسین است، گفت: به رغم آنکه بازار سرمایه در سال های گذشته تحت تاثیر ریسک های بیرونی همچون تحریم ها و نوسانات نرخ ارز قرار گرفت اما با برنامه ریزی دقیق و اصولی از مشکلات عبور کرده و اکنون روند طبیعی خود را طی کند.

    معاملات آتی زعفران توجه تولیدکنندگان را جلب کرد/ افزایش ارزش افزوده و توسعه صادرات؛ دو حلقه اساسی در معاملات زعفران

    علی شریعتی مقدم، عضو شورای ملی زعفران معتقد است که معاملات بازار آتی زعفران تاکنون توانسته نظر بسیاری از تولیدکنندگان طلای سرخ را به خود جلب کند. رییس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی با اشاره به روند مثبت معاملات آتی زعفران و با تاکید بر اینکه کاهش ریسک و تامین منابع بخش تولید نتیجه عرضه محصولات در بورس کالا است، گفت: این بازار توانسته از حدود یک سال گذشته تاکنون به ایجاد شفافیت در بازار زعفران کمک کند.

    ابزار ها عامل رونق بازار سرمایه / محدودیت‌های ساختگی بازار با تعامل بیشتر فعالان رفع می‌شود

    مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه ملی، ضمن مثبت ارزیابی کردن ورود ابزارهای جدید به بازارسرمایه طی 30 ماه گذشته به «کنترل حد اعتباری» کارگزاران و نقش آن در کاهش ریسک‌ اشاره کرد و گفت: مهمترین نقطه قوت ابزارها و همچنین موضوع «کنترل حد اعتباری»، انضباط بازار به خصوص برای نهاد های واسط از جمله کارگزاران است. محمدعلی احمد زاده اصل در خصوص ابزارهایی مانند آتی سبد سهام نیز که در سال جاری به دیگر ابزارهای موجود بازار سرمایه اضافه شد،گفت: اصولا ابزارها از جمله معاملات آتی سبد سهام به کنترل ریسک و جهت‌دهی معاملات منتهی می شود. استفاده از چنین ابزارهایی هم به کشف قیمت عادلانه منجر می شوند و هم جریان معاملاتی شفاف تری را رقم می زنند.

    بازار سرمایه؛ ستون اصلی نظام مالی

    مدیرعامل تامین سرمایه نوین، تکیه گاه اصلی نظام مالی بسیاری از کشورهای پیشرفته را بازار سرمایه دانست و گفت: این بازار یک محیط شفاف و رقابتی برای تخصیص منابع در اقتصاد است.  به گفته ولی نادی قمی،  در کشور ما بازار پول و بانک ها ستون فقرات نظام مالی کشور هستند و به همین جهت روحیه ریسک پذیری و کارآفرینی در اقتصادمان آن گونه باید رشد نکرده است. به علاوه در حال حاضر بانک های کشور در شرایط خوبی به سر نمی برند و با توجه به ترازنامه ضعیف‌، قدرت سودآوری پایین، اختلال در جریان های نقدی و روابط بین‌المللی محدود، چندان کمکی به بخش واقعی اقتصاد نمی کنند.

    کارنامه قبولی بازارسرمایه با وجود محدودیت‌ها / بازنگری دستورالعمل کارگزاری‌ها برجسته‌ترین اقدام

    رییس هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی، عملکرد بورس طی 30 ماه گذشته را مطلوب دانست و گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که سال جاری در فضای اقتصادی کشور و بازارسرمایه وجود داشت، اما اقدامات مهمی انجام شد. علی اسلامی بیدگلی به فضای اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: محدودیت‌های مالی بخش خصوصی در سال جاری سبب شد تا توسعه بازارسرمایه با اندک مشکلاتی مواجه شود. اما به رغم این محدودیت ها در طول این مدت ‌اقدامات خوبی انجام شد و مهمترین موضوع ورود چند ابزار جدید به بازارسرمایه بود.

    فاینکس 2019 ؛ ویترین بازارهای سه گانه

    سید محسن فاضلیان در خصوص کارکرد نمایشگاه بورس، بانک و بیمه برای صنعت تامین مالی و بازار سرمایه گفت: نمایشگاه، ویترین بازار سرمایه و بازار پول و بیمه برای کسانی است که می خواهند اطلاعاتی در مورد این بازارهای سه گانه کسب کنند. بنابراین هرچه غنای خبری و خوراک اطلاعاتی برای مراجعه کنندگان بیشتر باشد و در حاشیه این نمایشگاه تلاش های انجام شده برای ارتباط بورس ایران با فعالین اقتصادی بیشتر شود، بهترین دستاورد را برای فاینکس 2019 داشته ایم. مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک مسکن در خصوص راه های تشویق بخش خصوصی به تامین مالی از طریق بازار سرمایه اظهار داشت: در شرایط تورمی کنونی بسیاری از فعالان بخش خصوصی اقتصاد در حوزه تولید با مشکلات زیادی در حوزه تولید و فروش محصولات خود روبرو هستند؛ از طرف دیگر تورم بالا باعث شده است تا نرخ بازده بدون ریسک نیز بالا باشد. مجموع این عوامل در شرایط حال حاضر اقتصاد ایران باعث شده است تامین مالی از طریق بازار سرمایه تا حدودی گران باشد.

    تعادل بازار در روزهای پایانی سال/ حرکت بازار در سال آینده

    مدیرعامل کارگزاری بورس بیمه ایران عنوان کرد در حال حاضر قیمت بسیاری از صنایع و سهام بزرگ ما از نظر ارزش بازاری در حد همان دلار چهار هزار تومانی باقی مانده و حتی به اندازه دلار سنا نیز رشد نکرده است. مهدی محمود رباطی در خصوص روزهای پایانی سال 97 گفت: بازار سرمایه در حال حاضر با برخی ریسک های داخلی و خارجی روبرو است و یکی از مهمترین آنها تائید یا عدم تائید CFT و پالرمو است. البته ریسک های بیرونی همچون ریسک رد یا تصویب لوایح مذکور طی سال های گذشته همواره بر بازار مترتب بوده است.

    برچسب ها