عصر خودرو

یک کارشناس غربی خبر داد

استراتژی عربستان برای جلوگیری از بازگشت ایران به بازار نفت

عصر بازار- یک کارشناس غربی با اشاره به تلاش عربستان برای جلوگیری از بازگشت ایران به بازار نفت گفت: بهترین توضیح برای استراتژی سعودی ها این است که قیمت‌ها را پایین نگه می دارند و مشتریان ایران را می دزدند اما این بازی نمی تواند تا ابد ادامه پیدا کند.

استراتژی عربستان برای جلوگیری از بازگشت ایران به بازار نفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، پائولو وان شیراک، مشاور سابق آژانس اتحادیه اروپا و آمریکا در زمینه توسعه بین المللی اعلام کرد که اقدامات اخیر سعودی ها برای کاهش قیمت نفت تلاشی برای فلج کردن ایران و جلوگیری از ظهور مجدد این کشور به عنوان یک رقیب عمده در صادرات نفت است.

    شیراک در این باره گفت: «سعودی ها به وضوح دارند تلاش می کنند قیمت های جهانی نفت را کاهش دهند تا از این طریق به ایران ضربه بزنند. این اقدام را باید بخشی از یک استراتژی هماهنگ شده ضد شیعی تحلیل کرد.»
    وی هشدار داد، سعودی ها سیاست خود را با اشتیاق فراوان دنبال می کنند تا حداکثر سهم ممکن از بازار را از آن خود کنند، حتی اگر این اقدام ریسک کاهش خطرناک قیمت جهانی نفت را به دنبال داشته باشد.
    «بهترین توضیح برای استراتژی سعودی ها این است که قیمت ها را پایین نگه می دارند و مشتریان ایران را می دزدند. سعودی ها علنا دارند تلاش می کنند فرصت های تجاری را از ایران بدزدند.
    وی تصریح کرد، سعودی ها می خواهند اسپانیا، ایتالیا و دیگر کشورهای مهم اروپایی را متقاعد کنند که قبل از لغو تحریم های ایران قراردادهای بزرگ نفتی با آنها متقاعد کنند.
    سعودی ها «اخیرا تخفیف های بیشتری را برای مصرف کنندگان نفت اروپایی اعلام کرده اند. واضح است که آنها می خواهند بازار اروپا را از آن خود کنند به نحوی که آنها پس از لغو تحریم ها تجارت با ایران، به عنوان یک تامین کننده کهنه کار را از سر نگیرند. اسپانیا و ایتالیا در صدر فهرست خریداران نفت ایران در زمان پیش از تحریم ها قرار دارند.»
    شیراک افزود، اما این استراتژی تهاجمی بازاریابی ممکن است تبعات فاجعه باری برای سعودی ها در پی داشته باشد.
    «آیا این استراتژی می تواند موفق باشد؟ من شک دارم. سعودی ها ممکن است در نهایت خودشان را منزوی کنند. آنها با مجبور کردن اوپک برای محکمتر کردن کمربندش هیچ دوست جدیدی پیدا نمی کند. (اعضای اوپک حدود 30 درصد کل عرضه نفت جهان را بر عهده دارند.)»
    شیراک با اشاره به کسری بودجه 98 میلیارد دلاری عربستان در سال 2015 افزود: «حکام سعودی به منظور تامین این کسری بودجه ناگزیر به استفاده از ذخایر مالی خود شدند و در عین حال دست به انتشار اوراق قرضه زدند. این بازی نمی تواند تا ابد ادامه پیدا کند.»
    وی در ادامه گفت، خاندان سعودی برای حفظ قدرت خود، به درامدهای هنگفت نفتی نیاز دارد، اما اگر حجم صادرات نفت در دراز مدت کاهش پیدا کند، رژیم سعودی مدت زیادی در قدرت دوام نخواهد آورد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها