عصر خودرو

رئیس منطقه آزاد کیش خبر داد

تکاپوی شرکت‌های خارجی برای ورود به صنعت نفت ایران

عصر بازار- رئیس منطقه آزاد کیش: شرکت های خارجی برای تولید نفت ایران و توسعه میادین نفتی ایران در دوران پسا تحریم قطعا به تکاپو خواهند افتاد.

تکاپوی شرکت‌های خارجی برای ورود به صنعت نفت ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، دوازدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی کیش با محوریت جذب سرمایه گذاری دقایقی قبل با حضور سیدکاظم وزیری هامانه قائم مقام وزیر نفت، علی اصغر مونسان رئیس منطقه آزاد کیش، رضا پدیدار رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت آغاز شد.

    در مراسم افتتاح این نمایشگاه علی اصغر مونسان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: نیاز جهانی به انرژی اولیه در حال حاضر حدود 12 میلیارد تن SKE (واحد زغال سنگ) در سال است و مسلما این مقدار انرژی مورد نیاز، پیوسته بیشتر و بیشتر هم خواهد شد و این در حالی است که اگر انسانها با صرفه جویی زیاد هم انرژی را مصرف کنند، تا یکصد سال دیگر موادی مثل نفت خام و گاز به پایان می‌رسند و زغال سنگ نیز حداکثر تا دو قرن دیگر پاسخگوی بخشی از نیاز شدید انسان به انرژی خواهد بود. ذخایر اورانیوم قابل استخراج جهان نیز نهایتاً توانایی تولید 153 میلیارد تن SKE انرژی را دارند.

    وی تصریح کرد: در این بین نفت خام به دلیل مشتقات فراوان و کاربردهای مختلف هم در بخش انرژی و هم به عنوان مواد اولیه تولیدات صنعتی، جایگاهی ویژه به عنوان یک کالای استراتژیک دارد و به نظر نمی‌رسد درحال حاضر و حداقل تا یک قرن آینده جایگزین مناسبی برای نفت و مشتقات پر مصرف آن وجود داشته باشد، به ویژه اینکه سرعت صنعتی شدن جهان با ورود کشورهای جدید به عرصه دنیای صنعتی بیشتر شده و طبیعتاً نیاز به تامین مواد اولیه صنایع هم افزایش یافته است.

    مونسان افزود: در همین اساس , سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پیش بینی کرده بود که میانگین مصرف نفت در سال 2015 به 93 میلیون و 300 هزار بشکه در روز برسد , در حالیکه این رقم در سال 2014 به طور متوسط روزانه 92 میلیون و 400 هزار بشکه بود.

    وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مهم اقتصاد ایران این است که رشد درآمد نفت همواره با افزایش تولید در سایر بخش های صنعتی کشور همراه بوده و موجب رونق در کسب و کار به ویژه در بازار مالی کشور می‌شود و بدیهی است که در شرایط حاضر نفت و اقتصاد وابسته به آن تنها مسیر سریع برون رفت از شرایط پساتحریم در اقتصاد کشور و ایجاد ارتباط با اقتصاد بین‌الملل است.

    مدیر عامل منطقه آزاد کیش اظهار داشت: پیش بینی می‌شود چنانچه درخصوص بازاریابی، فروش، انتقال پول و جلب سرمایه برای نفت اقدامات مناسبی انجام دهیم تولید نفت کشور یک میلیون بشکه به ظرفیت فعلی افزوده شده و با مدیریت و برنامه ریزی مناسب این ظرفیت به حدود 4 میلیون بشکه در روز برسد.

    وی تصریح کرد: از طرفی با توجه به نیاز سرمایه گذاری در این صنعت , با آزاد سازی سرمایه های ایران در خارج از کشور و همچنین از طریق جذب سرمایه‌گذاری خارجی امکان تامین منابع مالی طرح های توسعه ای امکان پذیر خواهد شد .

    مونسان گفت:جذابیت ها‌ی صنعت نفت ایران شامل بهره‌مندی از امکانات خوب نظیر دسترسی به گاز و آب برای تزریق به چاه‌ها و هزینه‌ی پایین تولید در ایران، میان سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی در کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی رقابت برای ورود به بازار ایران به وجود می‌آورد، همانطور که در گذشته این جاذبه ها در مقاطعی باعث نادیده گرفتن تحریم‌ها از سوی برخی از شرکت‌های خارجی شده بود.

    وی افزود:قطعا در حالی که کشور به لحاظ ساختار قراردادی و تبیین فرصت‌های سرمایه‌گذاری , خود را آماده کرده است بدیهی است که شرکت‌هایی که در میدان‌های بسیار گران آلاسکا، سیبری، دریای شمال، آب‌های عمیق آفریقا و استرالیا و حتی در اعماق فراتر از سه هزار متری کار می‌کنند و هزینه های سنگین 60 دلاری را برای یک بشکه پرداخت می‌کنند، به طور طبیعی برای هزینه‌ی10 دلاری تولید یک بشکه نفت به تکاپو خواهند افتاد.

    مدیر عامل منطقه آزاد کیش ادامه داد: برآیند این رخدادها در داخل کشور و کسب درآمدهای حاصل از نفت , استغناء دولت و شکوفایی دیگر ظرفیت‌های تولیدی و درآمد ملی را در پی خواهد داشت به طوری که حتی چنانچه سهم نفت در اقتصاد ملی نیز کاهش یابد , بالفعل کردن این ظرفیت‌ها و استفاده بهینه از منابع موجود , رونق در سایر بخش‌های تولیدی را بهبود بخشیده و کشور را در مسیر کاهش وابستگی به درآمدهای حاصل از نفت قرار داده و موجب تقویت هرچه بیشتر اقتصاد در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد شد.

    مونسان گفت:علیرغم همه فشارها و مشکلاتی که در مسیر حرکت مدبرانه دولت تدبیر و امید به منظور شکست تحریم‌ها و آزادسازی اقتصاد کشور از بند آنها ایجاد شد، خوشبختانه دستگاه دیپلماسی کشور موفقیتی بزرگ را در عرصه جهانی و در طول مذاکراتی نفس‌‌‌گیر و طولانی به کام مردم ایران چشاند.

    وی افزود:قطعاً این مسیر پر فراز و نشیب در راه توسعه اقتصادی ادامه خواهد یافت و دولت مقتدر جمهوری اسلامی ایران تا رسیدن به اهداف ملی از پای نخواهد نشست. اما باید بدانیم که دولت یعنی همه آحاد کشور و برای رسیدن به آمال‌های نظام مقدس اسلامی‌‌مان , مردم نقش آفرینان اصلی خواهند بود و یکپارچگی و اتحاد و اتفاق همه اقشار مردم می تواند تمام تلاش‌های بیگانگان را در جلوگیری از پیشرفت ایران خنثی کند.

    مونسان اظهار داشت: توسعه اقتصادی کشور در کنار توسعه فرهنگی و اجتماعی مهم‌ترین هدف دولت می‌باشد و قطعا اجرای برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت اقتصادی بدون مشارکت مردم به ویژه شما سرمایه گذاران، متخصصان , کارشناسان و دست اندرکاران حوزه انرژی روندی سخت و دست و پا گیر خواهد داشت.

    مونسان تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی انرژی در جزیره کیش در سال جاری تفاوت عمده ای با سال‌های گذشته دارد و آن تغییر رخ داده در ساختار سیاست‌های خارجی و گشوده بودن درهای جهان امروز به روی اقتصاد کشور است که در وهله اول این حوزه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.لذا باید به خاطر داشت روزها و حتی ساعت‌های پیش رو فرصت‌هایی است که نباید از دست برود و فرصتی که امروز به عنوان نمایشگاه انرژی پیش روی ما است می‌تواند منشا و مبدا اتفاق مهم و تاثیرگذاری در سرمایه گذاری و اجرای طرح‌های توسعه صنعت انرژی کشور باشد.

    وی بیان کرد: جزیره کیش که خود امروز علاوه بر بهره‌مندی از مزایای یک منطقه آزاد تجاری - صنعتی و گردشگری، یکی از منابع بزرگ گازی کشور را در خود جای داده است شاید بهترین مکان برای خلق فرصت‌های جدید در حوزه انرژی باشد.فرصت‌هایی که در جای جای کشور نهفته است و باید این فرصتها از بالقوه به بالفعل تبدیل شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها