عصر خودرو

افت و خیزهای طلا، دلار و نفت از نگاه تکنیکالی

عصر بازار:تحلیل تکنیکال دلار، طلا و نفت برنت خبر از جهش نفت تا ۷۷ دلار در بلندمدت، درجا زدن دلار در محدوده ۳۷۰۰ تومان و انتظار برای کاهش قیمت طلا تا ۹۵۰ تومان برای هر انس می دهد.

افت و خیزهای طلا، دلار و نفت از نگاه تکنیکالی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» تصور رسیدن قیمت نفت برنت به 32 دلار برای بسیاری از افراد دور از ذهن بود زیرا قیمت هایی که آخرین بار در سال 2004 دیده شده بود و حالا پس از 12 سال دوباره معامله شده اند.
    از نظر تکینکال در نمودار هفتگی نفت برنت در حال تکمیل یک الگوی هارمونیک بِت است که هم اکنون در منطقه prz یا همان منطقه با پتانسیل برگشت بالا قرار دارد . انتهای این الگو و نقطه نهایی آن 22 دلار است.

    از نظر سطوح فیبوناچی محدوده 27 تا 31 دلار منطقه حمایتی بسیار مهمی است که نباید شکسته شود و در صورت شکست این محدوده هدف نهایی الگوی گفته شده یعنی 22 دلار محقق خواهد شد.

    در صورت دیده شدن تمام اهداف نزولی و ورود نفت به مسیر رشد، از نظر تکینکال در بلند مدت نفت می تواند تا 77 دلار رشد کند.
     

    در نمودار هفتگی طلای جهانی مشاهده می  شود که طلا در یک موج نزولی پیچیده قرار گرفته است و در حال نوسان در یک مثلث کاهشی است. 
    نهایت رشدی که برای طلا جهانی تصور می شود 1150 دلار در هر اونس است با مقاومت بسیار مهم در محدوده 1120 دلار.
    در هر صورت با توجه به نمودار و وضعیت کنونی طلا پیش بینی می شود که طلا در بلند مدت تا قیمت 950 دلار به ازای هر اونس کاهش یابد . جایی که به خط روند بلند مدت و 15 ساله خود می رسد.
    قیمت 1046 دلار حمایت مهم طلا ست که شکست آن سناریو گفته شده را معتبر تر خواهد کرد.


    با مشاهده چارت نسبت دلار امریکا به ریال ایران مشاهده می شود که این نمودار در یک کانال صعودی بلند مدت قرار دارد و بعد از رسیدن قیمت دلار به محدوده 3200 تومان در تیر 94 همزمان با توافق هسته ای رشد خود را شروع کرده است و تا به امروز توانسته است تا محدوده 3700 تومان رشد کند . اما در قیمت های بالای 3700 تومانی عرضه های فراوانی در این ارز وجود دارد و دو قیمت 3700 و 3750 تومان مقاومت های اصلی این نمودار هستند و نهایتا 3775 تومان فعلا هدف غایی آن است.
    در حال حاضر رشد بیشتر از 3775 تومان مفروض نیست مگر این که اتفاق خاص بنیادی رخ دهد. از طرفی با توجه به شرایط فعلی قیمت نفت افت قیمت دلار هم ممکن نیست. با همه این تفاسیر پیش بینی میشود دلاردر محدوده بالای 3700 تومان با شیب بسیار ملایم صعودی ، نوسان کند.

    کامران قزل گل – تحلیلگر گروه تحلیلی سهامیاران

    برچسب ها