عصر خودرو

آمریکا و چین در یک قدمی توافق تجاری

عصر بازار- به نظر می رسد گفتگوهای تجاری آمریکا و چین در یک قدمی توافقی است که می تواند تعرفه‌های وارد شده بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی چین را کاهش داده و کالاهای چینی را برای مصرف کنندگان آمریکایی ارزان‌تر کند.

آمریکا و چین در یک قدمی توافق تجاری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، ظاهرا مذاکره کنندگان چینی در خلال گفتگو با همتایان آمریکایی خود قول تغییرات ساختاری اقتصادی داده اند و پذیرفته اند که آنها نیز تعرفه‌هایی را که اخیرا بر کالاهای آمریکایی وارد کرده اند کاهش دهند.

    به گزارش وال استریت ژورنال، با پیشرفتی که در گفتگوها به وقوع پیوسته احتمالا رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ و رئیس جمهور چین شی جینپینگ در روز 27 مارچ به طور رسمی توافقنامه ای امضاء کنند.

    در طول هشت ماه جنگ تجاری بین دو کشور، آمریکا تعرفه‌ های سنگینی بر کالاهای وارداتی چین، که ارزشی معادل 250 میلیارد دلار داشته اند، اعمال کرده است. چین نیز در مقابل، بر واردات 110 میلیارد دلار از محصولات آمریکایی به این کشور تعرفه وضع کرده است.

    جنگ تجاری دو غول اقتصادی جهان بازارهای مالی را به ناآرامی کشانده و صادرات کشاورزی آمریکا را به چین به شدت کاهش داده است. مقامات دولت ترامپ اظهار امیدواری کرده اند که اختلافات تجاری با توافقی بین دو رئیس جمهور به زودی به پایان خواهد رسید.

    رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی که نخواسته بود نامش فاش شود نوشت که تاریخ دقیقی برای امضای توافقنامه مشخص نشده اما پکن قبلا گفته بوده که توافق احتمالا حدود 20 مارچ حاصل خواهد شد.

    به گفته رویترز، هنوز جزئیات زیادی باقی مانده که باید پیش از حصول توافقی جامع، میان دو طرف حل و فصل شود. از جمله ساز و کاری که پکن را به انجام تعهدات خود پای بند کند . به عنوان مثال، تعهداتی مبنی بر رعایت بیشتر قوانین مالکیت معنوی آمریکا، پایان دادن به انتقال اجباری تکنولوژی و محدود کردن یارانه‌های صنعتی.

    فرد دیگری که از نزدیک با گفتگوها همراه بوده به رویترز گفته است که دو طرف در مواردی که الزام آور نیستند به توافقاتی نسبی رسیده اند؛ از جمله تعهد چین برای افزایش خرید محصولات کشاورزی، صنعتی و انرژی از آمریکا. دو طرف در 6 مورد دیگر نیز، در خصوص تغییرات سیاست‌های ساختاری، به نتیجه رسیده اند.

    به گزارش وال استریت ژورنال، در توافق آتی، چین تعرفه‌های خود را بر کالاهای کشاورزی، مواد شیمیایی و خودروهای ساخت آمریکا کاهش خواهد داد. در عوض، واشنگتن تحریم‌هایی را که قبلا بر چین اعمال کرده بوده را برخواهد داشت.

    این روزنامه آمریکایی تاکید کرده که هنوز موانعی بر سر یک توافق همه جانبه باقی مانده است و نوشته که هر یک از طرفین در خانه خود ممکن است بابت امتیازاتی که به طرف مقابل داده اند مورد بازخواست شدید منتقدین قرار بگیرند.

    به عنوان بخشی از توافقنامه، باید از شرکت انرژی چین که در هوستون آمریکا تاسیس شده است، به ارزش 18 میلیارد دلار گاز طبیعی خریداری شود.

    آمریکا در تلاش است تا هرچه بیشتر به جزئیات توافقنامه بیفزاید تا بتواند چین را متعهد به انجام تغییرات جدید ساختاری در تجارت با خود کند. پیشتر، ترامپ تهدید کرده بود که اگر گفتگوها خوب پیش نرود توافقی در کار نخواهد بود. ولی هفته پیش، به دنبال پیشرفت مذاکرات، ترامپ افزایش تعرفه‌های مربوط به 200 میلیارد دلار کالای وارداتی چین را به تعویق انداخت.

    برچسب ها