عصر خودرو

گفت‌وگو با مشاور مطالعات طرح جامع فولاد

۳ سناریوی دولت برای نجات فولاد

عصر بازار- مشاور مطالعات طرح جامع فولاد انتقال واحدهای فولادی در حاشیه خلیج فارس را پیشنهاد منطقی دانست و سناریوهای دولت برای فولادسازان را برای جلوگیری از زیان‌دهی شرح داد.

۳ سناریوی دولت برای نجات فولاد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، محمد ابکا با بیان اینکه برای کاهش زیان واحدهای فولادی سه سناریو در طرح جامع فولاد مطرح شده است، اظهار کرد: راه‌های پیش روی تولیدکنندگان فولاد در راستای جلوگیری از زیان‌دهی از این قرار است که اول اگر کارخانه‌ها تقاضایی برای محصول تولیدی‌شان در بازار ندارند، خطوط تولیدی خود را تغییر دهند و هر چه زودتر در این راستا اقدام کنند.

    او افزود: راه دوم این است که واحدهای فولادی بزرگ با یکسری واحدهای کوچکی که ثابت شده تولید آنها به دلیل جانمایی نامناسب و عدم تامین زیرساخت‌ها صرفه اقتصادی ندارد، ادغام شوند و این واحدهای بزرگتر از تجهیزات این واحدها بهره‌مند شوند.

    مشاور مطالعات طرح جامع فولاد با بیان اینکه راه سوم و آخر تعطیلی واحد فولادی زیان‌ده است، گفت: توقف فعالیت این واحدهای فولادساز البته به شرط بررسی تبعات منفی اقتصادی آنهاست و اگر این واحدها به تعطیلی می‌رسند، درست است که تولیدکننده متضرر می‌شود و خسارت می‌بیند اما جلوی افزایش میزان خسارت واحدها گرفته می‌شود.

    مدیر عامل شرکت بین المللی فولاد تکنیک افزود: اگر دو سناریو اول برای فولادسازان جاذبه دارد، باید هرچه زودتر خطوط تولید خود را تغییر دهند یا با واحدهای دیگر ادغام شوند در غیر این صورت باید متقبل خسارت بابت تعطیلی شوند. مانند اینکه الان فولادمبارکه در منطقه سپید دشت استان چهارمحال و بختیاری در دو مجموعه فولادی سرمایه‌گذاری کرده و به نوعی این دو در هم ادغام شده‌اند. در این صورت زنجیره تولید تکامل پیدا می‌کند و تبعات منفی اقتصادی از بین می‌رود.

    او با بیان اینکه در طول یک سال گذشته که از طرح جامع فولاد رونمایی شد، واحدهای فولادی اصلا سراغ تغییر خطوط تولید یا ادغام نرفته‌اند، گفت: تعداد واحدهای فولادی که به دو سناریو اول تن داده‌‌اند اندک است و تنها برخی واحدهای فولادی بزرگ کشور هستند که واحدهای توسعه‌ای‌شان را در جنوب کشور و حاشیه خلیج فارس تعریف کرده‌اند.

    ابکا با اشاره به سرمایه‌گذاری در جنوب کشور برای تولید 10 میلیون تن فولاد در هرمزگان و چابهار گفت: یکسری واحدهای معدنی با تغییر خطوط تولیدشان به سمت تولید گندله سوق یافته‌اند و صنعت فولاد باید در دوران رکود بتواند موازات با اهداف طرح جامع فولاد حرکت کند تا به نتیجه مطلوبی دست یابیم.

    او افزود: در شرایط فعلی اغلب واحدهای بزرگ فولادی جهان برای تعیین استراتژی تولیدشان مصرف و بازار صادراتی را در نظر می‌گیرند. اما ما هنوز زنجیره‌ تولیدمان میانه‌ راه است و رکود در بازار فولاد تعمیق یافته است. رونق این بازار مشروط بر این است که مصرف داخلی با اجرایی شدن برجام و بهبود بازار مسکن افزایش پیدا کند و از آنجایی که نیروی انسانی بسیار و فرصت صادراتی ویژه‌ای در اختیار داریم، باید در صدد این باشیم تا هزینه تولیدمان را کاهش دهیم.

    مدیر عامل شرکت بین المللی فولاد تکنیک‌ با بیان اینکه رکود بازار فولاد بین‌المللی است، گفت: با رونق و رشد صادراتی مصرف داخلی نیز بالا می‌رود اما نباید فراموش شود که در این دوره نجات فولاد در گروی مدیریت تولید است و باید متناسب به پارامترهای بازارمان و ظرفیت‌های صادراتی‌مان تولید فولاد ادامه یابد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو