عصر خودرو

یورو به ضرر همه اعضایش است به جز هلند و آلمان!

عصر بازار- یک اندیشکده آلمانی مدعی شد منطقه یورو مانعی جدی برای رشد اقتصادی بسیاری از اعضای خود است.

یورو به ضرر همه اعضایش است به جز هلند و آلمان!
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، مرکز مطالعات سیاست‌های اروپایی که در آلمان مستقر است در گزارشی اعلام کرد: تنها آلمان و هلند به میزان قابل توجهی از منطقه یورو که 20 سال پیش تأسیس شد به میزان قابل توجهی بهره برده‌اند.

    به گفته این مرکز، محدودیت‌های اعتباری و سرمایه‌گذاری که توسط بانک مرکزی اروپا بر اعضا اعمال می‌شود باعث کاهش فرصت رشد اقتصادی بسیاری از آنها شده است به گونه‌ای که اسپانیا، ایتالیا و یونان پس از رکود بزرگ جهانی مجبور شدند برای احیای اقتصاد خود دست به دامن بسته‌های نجات شوند.

    به گفته مرکز مطالعات سیاست‌های اروپایی، از سال 1999 میلادی به بعد، آلمانی‌ها به طور متوسط 23 هزار یورو و هلندی‌ها 21 هزار یورو ثروتمندتر شده‌اند در حالی که متوسط ثروت ایتالیایی‌ها 74 هزار یورو و فرانسوی‌ها 56 هزار یورو کمتر شده است.

    الساندرو گاسپاروتی و ماتیاس کولاس، از نویسندگان این گزارش معتقدند که علی‌رغم مفید بودن منطقه یورو در زمان ثبت رشد بالای اقتصادی، اتخاذ رویکرد واحد پولی در زمانی که سطح رشد اقتصادی پایین است عموماً به ضرر اعضا خواهد بود.

    این مطالعه نتیجه‌گیری کرده است که کشورهای بازنده دیگر نمی‌توانند رقابت پذیری خود را از طریق کاهش تعمدی نرخ ارز حفظ کنند و باید بیش‌تر متکی به اصلاحات ساختاری زمان بر باشند: از سال 2011، دسترسی به یورو باعث کاهش رفاه شده است و اعضای منطقه یورو متحمل کاهش رشد اقتصادی زیادی شده‌اند.

    منطقه یورو شامل 19 کشور: بلژیک، آلمان، استونی، ایرلند، یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، قبرس، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، اتریش، پرتغال، اسلوونی، اسلواکی و فنلاند است که از یورو به عنوان واحد پولی خود استفاده می‌کنند.

    برچسب ها