عصر خودرو

مهمان ناخوانده سفره آهنی‌ها

عصر بازار- بازار فولاد در رکود است و به همین دلیل تولید آن کم شده است، ذوب‌آهنی‌ها هم تولید خود را کاهش داده‌اند و گفته می‌شود که نیاز به گندله و آهن اسفنجی در کشور کاهش یافته است، اما در عین حال واردات گندله از هند که گفته می‌شد منتفی شده، گویا انجام شده است.

مهمان ناخوانده سفره آهنی‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، بیشتر فلزات معدنی این روزها اوضاع خوبی ندارند و تولیدکنندگان نیز مجبور شده‌اند که به دلیل شرایط بد بازار، تولید خود را کاهش دهند، تا جایی که برخی از تولیدکنندگان دنیا به طور کلی تولید برخی فلزات را تعطیل کرده‌اند.

    با کاهش رشد اقتصادی چین و کاهش تقاضا در بازار برای این فلزات، قیمت‌های جهانی نیز کاهش یافت و برای بسیاری از تولیدکنندگان دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

    در کشور ما نیز اعلام شده که سه میلیون تن فولاد در انبارها دپو شده و تلفیق رکود داخلی و جهانی فشار زیادی به این صنعت آورده است.

    قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسد که با این حجم از فولاد دپو شده، تولیدکنندگان مقدار تولید را کاهش دهند و به این ترتیب تقاضا برای مواد اولیه این محصولات نیز کاهش می‌یابد.

    به گفته فعالان این عرصه، به واسطه کاهش تولید در کشور، تولید آهن اسفنجی نیز در این مدت با کاهش همراه بوده و همین امر سبب شده تا نیاز کشور به گندله نیز کم شود.

    این در حالی است که ایران در سال‌های گذشته همواره واردکننده گندله بوده است و این احتمال می‌رفت که نیاز کشور به گندله ادامه پیدا کند، اما به نظر می‌رسد که در سال جاری نیاز کشور به گندله کاهش قابل توجهی داشته است، تا جایی که عنوان شد که واردات گندله از هند منتفی شده است.

    در این باره ناصر تقی‌زاده - مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر - در پاسخ به این سوال که مذاکرات گل گهر با شرکت هندی KIOCL در ارتباط با واردات گندله به کجا رسید؟ گفته بود که این موضوع از نظر ما منتفی شده است، چرا که در حال حاضر تولید در داخل کاهش یافته و در نتیجه نیاز داخلی هم کم شده است.

    وی در عین حال ابراز امیدواری کرده بود که تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده گل گهر بتواند به صادرکننده گندله تبدیل شود.

    تقی‌زاده افزود: مذاکرات ما با شرکت KIOCL مذاکرات مقدماتی بوده و واردات گندله اصلا در برنامه ما جایی ندارد، پیش‌بینی ما این است که تا پایان امسال یا اوایل سال آینده پنج میلیون تن به ظرفیت تولید گندله گل گهر اضافه شود که با این حساب گل گهر به یک صادرکننده گندله تبدیل خواهد شد.

    به این ترتیب با این اظهارات وی، به نظر می‌رسید که مذاکرات با این شرکت هندی درباره واردات گندله دیگر جایی در برنامه گل گهر ندارد، حال آنکه در روزهای اخیر منابع خبری هندی از ارسال یک محموله 66 هزار تنی گندله به ایران خبر داده‌اند.

    پایگاه اینترنتی هندو بیزینس لاین در هفته گذشته اعلام کرد که شرکت هندی KIOCL نخستین محموله گندله به میزان 66 هزار و 700 تن را تحت کمپین "تولید هند" از بندر مانگالور به ایران صادر کرد.

    بر اساس این گزارش، مالای چاترجی - رییس هیات مدیره کی آی او سی ال - با حضور در بندر مانگالور، اظهار کرد: این شرکت سنگ آهن مرغوب با عیار 67 درصد را از برزیل وارد کرده و در کارخانه گندله‌سازی خود به گندله تبدیل کرده و این محصول به ایران صادر شده است.

    مدیرکل کی آی او سی ال درباره پتانسیل بازار ایران گفت: در این کشور بازاری برای حدود 10 میلیون تن گندله وجود دارد و کی آی او سی ال با توجه به اینکه در مانگالور در ساحل غربی هند که به ایران نزدیک است، فعالیت دارد می‌تواند با هزینه مقرون به‌صرفه بازار ایران را تامین کند.

    رضا شهرستانی - عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد - در این باره گفت: واردات گندله از هند را من هم شنیده‌ام و احتمالا علت آن تهاتر پولی بوده که ایران از هند به واسطه فروش برخی محصولات طلب دارد و آن‌ها به هیچ عنوان حاضر نیستند که خود پول را پرداخت کنند.

    وی با بیان اینکه گفته می‌شود محموله 66 هزار تنی قرار است به ایران وارد شود، اظهار کرد: هنوز مطمئن نیستم که این محموله به ایران وارد شده است یا خیر اما به طور کلی با توجه به این قیمت‌های حمل و نقل واردات گندله اصلا توجیهی ندارد.

    شهرستانی با بیان اینکه در شرایط فعلی تولید، تبدیل گندله به آهن اسفنجی به طور کلی توجیه آن چنانی ندارد، تصریح کرد: البته میزان گندله وارد شده به حدی نیست که روی بازار تاثیری بگذارد اما با توجه به شرایط رکود که ذوب آهنی‌ها هم کاهش تولید داده‌اند، کمبود گندله و آهن اسفنجی نداریم.

    عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد درباره اینکه هندی‌ها از برنامه خود برای صادرات بیشتر گندله به ایران صحبت‌ کرده‌اند، گفت: به هر حال در وضعیت فعلی جنس‌ها روی دست خود هندی‌ها هم مانده و افزایش صادرات از خدایشان است، اما باید عرضه و تقاضا به درستی همدیگر را پیدا کنند.

    به گفته شهرستانی، در وضعیت فعلی قیمت قراضه نسبت به آهن اسفنجی توجیه‌پذیرتر است.

    به این ترتیب در شرایطی که بازار کشور به گندله نیاز ندارد و پیش از این نیز مسئولان گل گهر این موضوع را منتفی اعلام کرده بودند، اولین محموله وارداتی گندله از هند به ایران رسیده است.

    پیگیری هل، برای ارتباط تلفنی با تقی‌زاده - مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر - بی نتیجه ماند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها