عصر خودرو

عربستان در چین پالایشگاه می‌سازد

عصر بازار- عربستان سعودی قصد دارد قراردادهایی اولیه برای سرمایه گذاری در دو مجموعه پالایشگاهی و پتروشیمی در چین طی دیدار ولیعهد عربستان از این کشور امضا کند .

عربستان در چین پالایشگاه می‌سازد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، هیئت نمایندگی عربستان شامل مقامات اجرایی ارشد آرامکو روز پنجشنبه برای دیداری دو روزه وارد چین شدند. این بازدید بخشی از سفرهای آسیایی بن سلمان است. طی این سفرها، عربستان قول سرمایه گذاری 20 میلیارد دلاری را در پاکستان و سرمایه‌گذاری‌های بیشتر را در صنعت پالایشگاهی هند داده است.
    محمد بن سلمان با زی جینپینگ، رئیس جمهور چین دیدار خواهد کرد. بن سلمان افزایش حضور چین را در خاورمیانه به یک هدف اصلی در سیاست خارجی تبدیل کرده است. چین در گذشته نقش کمی در این منطقه داشت .
    آرامکوی عربستان، بزرگترین صادر کننده نفت جهان، یادداشت تفاهمی با شرکت نورینکوی چین برای ساخت یک پروژه پالایشگاهی و پتروشیمی در لیویینگ، استان شمال شرقی چین امضا خواهد کرد .
    همچنین انتظار می‌رود آرامکو طرح گرفتن حداقل سهام در پتروشیمی ژیجیانگ را هم رسمی‌کند . پتروشیمی ژیجیانگ در حال ساخت یک مجتمع پالایشگاهی و پتروشیمی در استان شرقی ژیجیانگ چین است .
    این سرمایه‌گذاری‌ها به عربستان کمک می‌کنند موقعیت خود را به عنوان اولین صادر کننده نفت جهان به چین دوباره به دست آورد. این مقام در سه سال گذشته به روسیه داده شده بود. آرامکوی عربستان با امضای قراردادهای عرضه نفت با پالایشگاه های غیردولتی چین، بازار خود را تقویت میکند .
    جزئیات جدیدی در مورد یادداشت تفاهم با نورینکو در دست نیست. این دو شرکت اولین بار اتحاد خود را در ماه مه 2017، طی دیدار ملک سلمان از چین اعلام کرده بودند .
    طبق آن یادداشت تفاهم اولیه، هر دو شرکت موافق ساخت یک پالایشگاه با ظرفیت پالایش 300 هزار بشکه در روز نفت خام و همچنین تاسیساتی برای ساخت یک میلیون تن اتیلن در سال بودند که ارزش آن بیش از 10 میلیارد دلار تخمین زده می شد .
    یک مقام اجرایی ارشد آرامکو گفت انتظار دارد پیش‌پرداخت مهندسی پروژه نورینکو تا اواسط 2019 پایان یابد و بعد این شرکت تصمیم نهایی را در مورد سرمایه گذاری می گیرد .
    چین در روابطش با ریاض محتاط است چون این کشور قراردادهایی هم با رقیب منطقه‌ای عربستان یعنی ایران دارد .
    در روز چهارشنبه یک روز قبل از ورود بن سلمان به چین، زی گفت علاقه چین به ایجاد رابطه با ایران بدون توجه به شرایط بین المللی تغییری نکرده است .

    برچسب ها