عصر خودرو

۲۶ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد

عصر بازار- مدیرکل شیلات مازندران گفت: در ۱۰ماهه اول امسال ۲۶ میلیون دلار انواع محصولات شیلاتی استان به خارج صادر شده که ۱۲۰درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

۲۶ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، مراکز آبزی پروری استان مازندران بنا بر امارها سه هزار و 400 واحد برآورد می شود و سال گذشته 75 هزار تن انواع آبزی همچون ماهیهای سردآبی، گرم آبی و خاویار در مازندران صید یا تولید شد و امسال پیش بینی شده که این میزان تولید به 80 هزار تن برسد.
     محمد محمد زاده روز پنجشنبه در نشست شورای حفظ بیت المال مازندران در بابلسر ارزش اقتصادی پرورش و صید انواع ماهیان در مازندران را حدود 8 هزار میلیارد ریال اعلام کرد که پیش بینی می شود این ارزش اقتصادی تا پایان سال جاری به 10 هزار میلیارد ریال برسد.
    مدیر کل شیلات مازندران با بیان اینکه از ابتدای صید ( 15مهر تا 30بهمن ) 2هزار و 690تن انواع ماهیان استخوانی در دریای خزر حوزه مازندران صید شده گفت که این میزان نسبت به مدت مشابه سال پیش 77درصد رشد داشته است.
    محمد زاده متوسط سرانه صید هر شرکت پره صیادی را در مازندران 50 تن اعلام کرد.
    حدود چهار هزارو 200صیاد در قالب 54شرکت تعاونی صیادی پره هر ساله از نیمه دوم مهر تا پانزدهم فروردین در سواحل مازندرانی خزر صید ماهیان استخوانی کفال، کپور و سفید را انجام می دهند.
    مدیر کل شیلات مازندران با اشاره به اینکه از سال 1373 تاکنون 2میلیارد قطعه بچه ماهی سفید، کپور و آزاد در مراکز تکثیر مصنوعی و نیمه مصنوعی درمازندران تولید و در دریای خزر رها شد، گفت: 78میلیون قطعه از این بچه ماهی ها مربوط به سال گذشته بود.
    محمد زاده صید غیر مجاز و حرفه ای و آلودگی رودخانه ها ناشی از فاضلاب های شهری و روستایی، صنعتی، سموم کشاورزی و نفتی را برای دریای خزر نگران کننده توصیف کرد.

    ** 43مرکز شیل گذاری برای تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی آماده است
    مدیر کل شیلات مازندران با بیان اینکه امسال برای تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی 43مرکز در نظر گرفته شده است، ادامه داد: 25مرکز در استخر و در کنار ساحل با همکاری جامعه صیادی و 18مرکز در رودخانه های شیلاتی مهم استان آماده شده است.
    وی ادامه داد: امسال مردم منطقه به صورت خودجوش از 2رودخانه حفاظت شده نورسر و خیرود در غرب استان برای تکثیر طبیعی به روش شیل گذاری(رها کردن ماهیان مولد در مناطق مشخصی از رودخانه های شیلاتی) اقدام می کنند.
    محمد زاده به اهمیت فعالیت یگان حفاظت شیلات مازندران با هدف برخورد با صیادان غیر مجاز اشاره کرد و افزود: حفاظت سواحل مازندرانی خزر از طریق هشت پایگاه و یک ستاد صورت می گیرد اما به شدت با کمبود نیرو و تجهیزات پیشرفته مواجه اند.
    وی با بیان اینکه امسال یگان حفاظت شیلات به پنج فروند قایق چهار موتوره مجهز شده در عین حال گفت: قالب شناور یگان حفاظت منابع شیلات مازندران سنتی و کم قدرت است و این قایق ها قابلیت تعقیب و گریز با صیادان غیر مجاز و حرفه ای را ندارد و از سوی دیگر از 235پست سازمانی یگان حفاظت فقط 126نفر نیرو مشغول به کار هستند.
    مدیر کل شیلات مازندران با اظهار تاسف از ورود ابزار صید و صیادی ماهیان خاویاری از طریق گمرگات، برخورد با عرضه و فروشندگان محصولات غیرمجاز آبزیان در بازار، برخورد با افرادی که ادوات غیرمجاز صید ماهیان خاویاری خرید و فروش می کنند را مهم و ضروری دانست.
    محمد زاده به وجود هفت رودخانه مهم شیلاتی در مازندران اشاره کرد و گفت: امنیت ماهیان مولد در رودخانه ها همواره باید مورد توجه شرکت آب منطقه ای، محیط زیست و صنعت و معدن و تجارت قرار داشته باشد.
    مدیر کل شیلات مازندران پیشنهاد کرد که دستگاه قضایی پس از معرفی افراد متخلف در صید و صیادی ، فروش و عرضه اداوات صیادی غیر مجاز حکم های بازدارنده صادر کند.
    وی تصریح کرد: هیچ یک از مسئولان اجرایی و قضایی نباید نسبت به حفظ بیت المال استان مازندران کوتاهی کنند و این ماموریت در چهل سالگی پس از انقلاب برای ملت بسیار مهم و قابل ارزیابی است.

    برچسب ها