عصر خودرو

تداوم صعودهای آرام فرابورس

عصر بازار- معاملات فرابورس ایران روز گذشته و همزمان با بازگشایی بازارهای جهانی که روند رو به بهبود خود را حفظ کرد، با پیشروی تقاضا نسبت به عرضه سهام آغاز به کار کرد. دیروز ضمن تداوم حجم و ارزش پایین معاملات، شاخص کل فرابورس در دامنه محدودی نوسان پیدا کرد و با رشد اندک تقریبا نیم درصدی، بر سطح ۱۹۴۷ واحدی قرار گرفت.

تداوم صعودهای آرام فرابورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، از طرف دیگر، تقاضا در بازار بدهی در وضعیتی متعادل عرضه را ملاقات کرد و در نتیجه متوسط نرخ بازدهی تغییری را در مقیاس روزانه تجربه کرد. معاملات بازار تسهیلات مسکن نیز در شرایطی پایان یافت که فشار فروش، قیمت اغلب سررسیدها را وارده محدوده منفی کرد.
    رصد معاملات خرد

    دیروز، نزدیک به 268 میلیون سهم به ارزش حدود 96 میلیارد تومان در بازارهای اول و دوم دست به دست شد. در حالی که بخش عمده این نقدینگی در گروه زراعت به گردش درآمد، صنعت فلزات اساسی با اختلاف در جایگاه دوم قرار گرفت. در شرایطی که بازارهای جهانی شروع مثبتی را رقم زدند، افزایش تقاضا در سهام گروه فلزات شمار بسیاری از نمادهای زیرمجموعه را در مسیر بهبود قیمت قرار داد. در این میان برخی از نمادهای پالایشی و پتروشیمی نیز افزایش قیمت را تجربه کردند. با وجود این، رشد بها در سهام کالایی محدود بود و اثر کم‌عمقی بر ارتقای شاخص کل سهام داشت. سهامی ذوب‌آهن اصفهان با افزودن بیش از سه واحد به آیفکس، صدرنشین جدول نمادهای مؤثر بر شاخص کل بود. نمادهای «کگهر» و «میدکو» نیز در مجموع با اثر مثبت خود، سه واحد دیگر در ارتقای نماگر بازار موثر واقع شدند. در مقابل، پتروشیمی زاگرس که روند پرنوسانی قیمت را طی کرده بود، در نهایت با افت بها به معاملات خود پایان داد که منجر به عقب‌نشینی یک واحدی آیفکس شد.

    رشد تقاضا در سایر نمادهای بازار نیز به وقوع پیوست که در پی آن 62 نماد از میان 100 نماد فعال فرابورسی وارد مدار مثبت قیمت‌ها شدند. از این رو متوسط قیمت در اکثر صنایع نیز افزایش یافت و شاخص 19 صنعت را سبزپوش کرد. این در حالی بود که هشت صنعت دیگر با افت متوسط قیمت(کمتر از یک درصد) به روز خود خاتمه دادند. در این بین، صنعت قند و شکر عنوان بیشترین رشد روزانه را کسب کرد. فضای معاملاتی صنعت مزبور از ابتدای دیروز مثبت بود که تا انتهای خرید و فروش‌ها نیز ادامه داشت. صنعت زراعت نیز با لیدری سهام تازه‌وارد بازار دوم، یعنی «زفکا»، با رشد قیمت دسته‌جمعی نمادها مواجه شد که در این میان تنها «زگلدشت» در محدوده منفی قیمت به معاملات خود پایان داد. صنایع استخراج کانه‌های فلزی و همچنین فلزات اساسی نیز با رشد حدود یک واحد درصد در دسته صنایع سبز قرار گرفتند.
    همگام با بازیگران

    همزمان حمایت سهامداران حقوقی از سهام برای هفتمین روز متوالی ادامه یافت. حجم سهامی که از پرتفوی سهامداران حقیقی خارج و به پرتفوی معامله‌گران حقوقی منتقل شد حدود 74 میلیون سهم و به ارزش بیش از 5 میلیارد تومان بود. نقطه تمرکز این دسته از سهامداران بر تک‌نماد «چکاپا» بود که با جابه‌جا‌یی حدود چهار میلیون سهم از خالص خرید بیش از دو میلیارد تومانی بازیگران عمده برخوردار شد. نماد گروه زراعت یعنی «زفکا» و سپس «کگهر» نیز از دیگر سهامی بودند که بیشترین خرید این دسته از بازیگران را به خود اختصاص دادند. در مقابل، نمادهای «غپاذر»، «اعتلا» و نیز «ثتران» به ترتیب ترجیحات برتر سهامداران خرد را تشکیل دادند.

    از دریچه صنایع نیز، پس از محصولات کاغذی، بیشترین خالص خرید مثبت سهامداران حقیقی در سهام گروه محصولات پتروشیمی و صنعت استخراج کانه‌های فلزی رقم خورد. صنایع فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی نیز تحت حمایت معامله‌گران عمده به کار خود پایان دادند؛ در حالی که محصولات غذایی و آشامیدنی در سوی مقابل از بیشترین خالص خرید سهامداران حقیقی بهره‌مند شدند و نزدیک به 3 میلیارد تومان از سهام این گروه‌ها را به پرتفوی خود اضافه کردند. صنایع زراعت و قند و شکر نیز با تغییر مالکیت غالب سهام به نفع حقیقی‌ها به کار خود پایان دادند.
    چه خبر از «اخزا» و «تسه»؟

    روز گذشته بخش عمده ارزش معاملات فرابورس در بازار اوراق با درآمد ثابت رقم خورد. بیش از 2 میلیون ورقه به ارزش حدود 220 میلیارد تومان دست به دست شد که نقدینگی اوراق اسناد خزانه اسلامی، بدون احتساب معاملات بلوکی و داد و ستد حدود 2 میلیون ورقه، نزدیک به 160 میلیارد تومان بود. خرید و فروش اوراق «اخزا709» بخش اصلی این نقدینگی را جذب کرد که معادل بیش از 32 میلیارد تومان بود. رشد تقاضا در بازار بدهی نیز ادامه داشت. با این حال، افت محدود قیمت در شماری از اوراق خزانه با بیشترین نرخ سود موثر، باعث شد که متوسط نرخ بهره اوراق مزبور در سطح 3/ 21 درصد بدون ‌تغییر باقی بماند. بیشترین بازدهی به اسناد خزانه اسلامی با نماد معاملاتی «اخزا623» تعلق داشت که 6/ 22 درصد بود. در مقابل کمترین بازدهی به «اخزا712» اختصاص یافت که 9/ 19 درصد ثبت شد.

    در بازار تسهیلات مسکن نیز بیش از 78 هزار برگه «تسه» به ارزش افزون بر 4 میلیارد تومان دست به دست شد. در شرایطی که حجم و ارزش معاملات این بازار نسبت به روز یکشنبه کاهش یافته بود، فشار فروش در اغلب سررسیدها افزایش پیدا کرد. بیشترین رشد قیمتی را امتیاز تسهیلات مسکن فروردین 96 کسب کرد که بیش از یک درصد بود. در مقابل افت حدود 2 درصدی امتیاز تسهیلات مسکن با سررسید تیر 96 عنوان زیان‌ده‌ترین اوراق را به نام خود ثبت کرد. در انتهای معاملات دیروز نیز، دامنه قیمت اوراق عنوان‌شده در بازه 57 هزار و 500 تومان تا 53 هزار تومان تثبیت شد.

    برچسب ها