عصر خودرو

وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش بانکداری الکترونیک اعلام کرد:

تبدیل بدهی دولت به اوراق دارایی نقدشونده در برنامه ششم

عصر بازار- وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه در روزهای آینده شاهد حذف تحریم‌ها خواهیم بود، گفت: حجم بدهی فعلی دولت ۳۸۰ هزار میلیارد تومان است.

تبدیل بدهی دولت به اوراق دارایی نقدشونده در برنامه ششم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، علی طیب نیا امروز در پنجمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت با تاکید بر اینکه در چند روز آینده شاهد حذف تحریم‌ها خواهیم بود گفت: یکی از رویکردهای جدی دولت تبدیل بدهی خود به اوراق دارایی نقدشونده در برنامه ششم است.

    وی با تاکید بر اینکه از طریق ایجاد بازار بدهی می توان این مسئله را حل کرد، گفت: این کار می تواند شرایط استفاده از عملیات بازار باز را برای بانک مرکزی ایجاد کند.

    طیب نیا افزود: در شرایط ویژه ای هستیم که با تلاش و کوشش در کشور هم در حوزه دیپلماسی، هم حوزه مدیریت اقتصادی در آینده بسیار نزدیک تحریم‌ها حذف خواهد شد.

    وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه از 24 سال پیش تاکنون تحولات چشمگیری در بخش فناوری ارتباطات و بانکداری الکترونیک اتفاق افتاده است، اظهارداشت: هنوز با اهداف خود در توسعه بانکداری الکترونیک فاصله زیادی داریم.

    وزیر اقتصاد ادامه داد: کشور در شرایط بسیار حساس و ویژه‌ای قرار دارد و خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته در حوزه دیپلماسی و مدیریت اقتصادی توانسته‌ایم به دستاوردهای مناسبی دست پیدا کنیم و در آینده نزدیک تحریم‌ها لغو خواهد شد.

    طیب نیا تصریح کرد: تحریم‌های ظالمانه عمدتا بر نظام بانکی کشور متمرکز شده بود و اگر می‌خواهیم در عرصه بین المللی در جایگاه خوبی باشیم و به فقر غلبه کنیم، چاره ای جز رشد اقتصادی مستمر و پایدار نداریم.

    وی با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه که در آن رشد اقتصادی 8 درصدی تاکید شده، افزود: امروز ما 700 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در سال نیازمندیم تا بتوانیم به نرخ رشد 8 درصدی دست پیدا کنیم. نظام بانکی کشور در تامین مالی با مشکلات متعددی روبرو است به نحوی که بدهی‌های کشور بر دولت به همراه مشکلات نظام بانکی باعث شده است تا نتوانیم در تامین مالی و سرمایه گذاری به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم.

    وزیر اقتصاد تصریح کرد: در حوزه بدهی‌ها تاکنون ساختار سازماندهی برای احصای آنها تشکیل نشده، اما از یکسال گذشته وزارت اقتصاد با تاسیس دفتری به محاسبه این بدهی‌ها پرداخته است. در حال حاضر نمی‌توان رقم نهایی از میزان بدهی‌ها اعلام کرد اما در مجموع برآورد ما 380 هزار میلیارد بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به نظام بانکی است که 196 هزارمیلیارد تومان آن بدهی دولت و 186 هزار میلیارد تومان آن بدهی شرکت‌های دولتی است.

    طیب‌نیا با بیان اینکه هزینه‌های دولت در بخش عمرانی 20 تا 30 هزار میلیارد تومان است افزود: در چالش دوم نظام بانکی با 100 هزار میلیارد تومان مطالبات از دولت روبرو است، حتی مطالبات غیرجاری بانک‌ها نیز به بالای 90 هزار میلیارد تومان رسیده است که این عوامل نشان می‌دهد در شرایط فعلی نظام بانکی با پدیده انجماد مواجه شده است.

    وی بر کاهش نرخ سود متناسب با نرخ تورم تاکید کرد و افزود: در حال حاضر نرخ تورم کاهش پیدا کرده اما نرخ سود متناسب با آن روند نزولی نداشته که یکی از علل آن را باید مشکلات نظام بانکی در اعطای تسهیلات و دریافت مطالبات خود از دولت دانست. به اعتقاد بنده، رفع تنگنای اعتباری نظام بانکی از نان شب هم واجب‌تر است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها