عصر خودرو

عبده تبریزی:

مشکلات نظام بانکی زمینه ساز افزایش نقدینگی شد

عصر بازار- دومین همایش تامین مالی با حضور بزرگان بازار سرمایه در آخرین روزهای بهمن ماه ۹۷ برگزار شد.

مشکلات نظام بانکی زمینه ساز افزایش نقدینگی شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، در ابتدای این همایش، حسین عبده تبریزی رئیس شورای سیاست‌گذاری این همایش در خصوص دلایل تمایل جامعه به ابزارهای تامین مالی گفت: مشکلات نظام بانکی و کاهش توانایی آنها در پرداخت نقدینگی به نهادها را می‌توان مهم‌ترین دلیل تمایل جامعه به ابزارهای تامین مالی دانست.
    وی افزود: از سوی دیگر افزایش سرمایه در گردش نهادها زمینه را برای افزایش نیاز این شرکت‌ها به نقدینگی زیاد فراهم کرده، این در حالی است که همانطور که اشاره شد؛ نظام بانکی به دلیل مشکلات خود توان پرداخت این نقدینگی را ندارد.
    عبده تبریزی ضمن اشاره به افزایش تامین مالی دولت از بازار سرمایه بیان کرد: پیش بینی تامین مالی 51 هزار میلیارد تومانی در بودجه 98 نشان میدهد که بازار سرمایه نقش پررنگی در سیاست‌گذاری های دولت برای سال‌های آتی و تمایل این نهاد برای استفاده از ابزارهای تامین مالی دارد.
    رئیس شورای سیاست گذاری دومین همایش تامین مالی اضافه کرد: در این بین  نباید از تاثیر گسترش بازار سرمایه در سال‌های اخیز نیز غافل شویم.
    هبده تبریزی در خصوص علت روآوردن دولت به استعاده از ابزارهای تامین مالی گفت: کم شدن هزینه ریخته‌گری و توجه به سیاست‌های بازارمحور از جمله دلایلی است که دولت را به استفاده از تین ابزارهد متمایل کرده است. با این خال باید به این نکته توجه کرد که اسوفاده از ابزارهای مالی در هر شرایطی، کارآمد نیست. به عبارت دیگر برای کارا بود ابزارهای تامین مالی باید شرایط اقتصادی خاصی وجود داشته باشد. براین اساس پیش از استعاده از ابزاهای تامین مالی باید به شرایط موجود در اقتصاد توجه کرد.
    این کارشناس ارشد بازار سرمایه در ادامه ضمن اشاره به گستره متفاوت ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه بیان کرد: درجه تاثیر ابزارها بر اساس هدف طراحی آنها متفاوت است. یعنی هر ابزاری برای هدف خاصی کاربرد دارد. از این رو برای استفاده از این ابزادها نباید از اهمیت چارچوب‌هتی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مناطق و جغرافیای مختلف غافل شویم.
    در ادامه این همایش عبده تبریزی رشد افسارگسیخته نقدینگی و تورم را 2 مسئله و مشکل محوری اقتصاد ایران دانست و بیان کرد: بدون شک تحریم ها بر تامین مالی تاثیرگذلر است. از سوی دیگر با توجه به تاثیرگذاری نقدینگی بر نرخ تورم، سیاست‌های پولی و بودجه کشور می‌توان اذعان کرد که افزایش بالای حجم نقدینگی آثار سوء بسیاری بر اقتصاد داشته است.
    وی افزود: ایران از معدود کشورهای جهان است که رشد نقدینگی در آن به 20 درصد رسیده است. به این ترتیب باید رشد نقدینگی در اقتصاد به 10 الی 15 درصد کاهش پیدا کند تا وضعیت اقتصاد به شرایط ثابتی برسد.
    عبده تبریزی ضمن تاکید بر تاثیرگذاری نقدینگی بر تورم اظهار کرد: رشد بسیار بالای نقدینگی زمینه افزایش نرخ تورم را فراهم کرد؛ این در حالی است که تقسیم نرخ تورم به دو بخش کالایی و خدمات نشان میدهد که رشد بالای تورم در حوزه کالا اتفاق افتاده که بر قدرت خرید جامعه تاثیر مستقیم دارد.
    عبده تبریزی مشکلات نظام بانکی و حذف نرخ بالای سود سپرده ها که مانع از افزایش رشد نقدینگی شده بود را دو عامل مهم افزایش تورم در اقتصاد دانست و ادامه داد: سهم پول در دولت روحانی کاهش پیدا کرد که نشان از تلاش این دولت برای مهار نقدینگی بود با این حال نقدینگی اقتصاد از روزنه به وجود امده به دلیل رشد حدود 87 درصدی شبه پول در این دولت نشات گرفت.
    این اقتصاددان ادامه داد: از سوی دیگر همانطور که میدانید، افزایش رشد پایه پولی به افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی مربوط است‌؛ یعنی قرمز شدن حساب بانک‌ها پول مازادی را خلق کرد که در نهایت به افزایش حجم نقدینگی و به دنبال آن بالا رفتن نرخ تورم انجامید.
    وی افزود: بررسی ها نشان میدهد که متوسط نرخ رشد پایه پولی، حجم پول، حجم نقدینگی و نرخ ارز در مدت اخیر فاصله بسیاری از هم گرفته‌اند و زمینه بحران اقتصادی در کشور را فراهم کردند؛ براین اساس دولت یکسان‌سازی نرخ ارز را به عنوان راه‌حلی برای این چالش در نظر گرفت.
    عبده تبریزی در نهایت برآورد از دوره زمانی تحریم‌های بین‌المللی، تعقیب سیاست‌های دولت و بانک مرکزی، حرکت به سمت صادرات، اتخاذ راهکارهای ابتکاری در انتقال وجوه، درک درست از سطح تقاضای داخلی و و حساسیت نسبت به نرخ ارز و اتخاذ سیاست‌های مناسب با آن را از جمله مسائلی اعلام کرد که پیش از تامین مالی از طریق ابزارهای بازار سرمایه باید به آن توجه کرد.

    برچسب ها