عصر خودرو

معاون وزیر نفت:

سهامداران آناهیتا در تأمین منابع مالی طرح همت کنند

عصر بازار- معاون وزیر نفت در امور پالایشی از سهام‌داران پالایشگاه آناهیتا درخواست کرد در تأمین منابع مالی این طرح همت بیشتری داشته باشند.

سهامداران آناهیتا در تأمین منابع مالی طرح همت کنند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، عباس کاظمی در پاسخ به این سؤال که یکی از علت‌های تأخیر در ساخت پالایشگاه آناهیتا مخالف وزارت نفت با ساخت پالایشگاه در کرمانشاه است گفت: این طرح یکی از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به کرمانشاه است. ایشان بر اجرای آن تأکید کرده‌اند؛ وزارت نفت با ساخت پالایشگاه در این شهر موافق است و 20 درصد سهم خود را در این طرح حفظ کرده است.

    وی با بیان اینکه برای سرعت بخشیدن به پیشرفت طرح پالایشی آناهیتا باید سرمایه‌گذارانی که سهم 80 درصد دارند، همت بیشتری به خرج دهند گفت: شرکت ملی پالایش و پخش آورده‌هایی که متعهد شده بود را آورده است؛ از تهیه زمین تا رفتن لیسانس‌های مورد نیاز طرح.

    کاظمی با اعلام اینکه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی متعهد شده است که خط لوله انتقال خوراک این واحد پالایشی از اهواز را ایجاد کند گفت: همچنین برای خوراک این واحد پالایشی نیز 10 درصد تخفیف در خوراک در نظر گرفته شده است؛ به همین دلیل طرح ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس را موجه می‌دانیم.

    خوراک مورد نیاز پالایشگاه آناهیتا 150 هزار بشکه نفت سبک و سنگین است که توسط میدان‌های غربی کشور تامین می‌شود. تصفیه نفت خام سنگین یکی از مزایای این پروژه است؛ چراکه نفت سنگین علی‌رغم ارزش کم و قیمت پایین در صورت تصفیه بهره‌وری و راندمان خوبی خواهد داشت. قسمت اعظمی از نفت خام مورد نیاز این پالایشگاه از دزفول شمالی و مابقی آن از نفت‌شهر و سایر مناطق غربی تامین می شود. در حال حاضر در کشور تنها پالایشگاه 360 هزار بشکه ای بندرعباس از میان 9 پالایشگاه کشور توان تصفیه نفت سنگین را داراست.

    اعتبار مورد نیاز برای این پروژه 2.1 میلیارد یورو است و فرآورده‌های تولیدی این پالایشگاه پس از اجرای طرح شامل 5.2 میلیون لیتر بنزین معمولی، 1.3 میلیون لیتر بنزین سوپر، 4.9میلیون لیتر نفت سفید، 2.7 میلیون لیتر نفت کوره، 350 تن گاز مایع (ال.پی.جی)، 5 هزار بشکه قیر و 280 تن گوگرد در روز می‌شود.

    درحال حاضر شرکت پالایش نفت آناهیتا 4 سهامدار اصلی دارد. شرکت تاپیکو که زیرمجموعه تأمین اجتماعی است با 33.3 درصد سهم، صندوق بازنشستگی کشوری با 33.3 درصد سهم، صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت با 13.4 درصد و شرکت پالاش و پخش فرآورده های نفتی با 20 درصد سهم، سهامداران این پروژه هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها