عصر خودرو

عقبگرد سهام به سطوح حمایتی

عصر بازار- تداوم معاملات کم‌رمق بورس تهران در آخرین روز کاری هفته، کمترین سطح شاخص کل بورس را در یک ماه و نیم اخیر رقم زد. بر این اساس روز گذشته شاخص سهام با افت ۶۶۲ واحدی (معادل ۴۲/ ۰ درصد) در سطح ۱۵۷ هزار و ۳۱۱ واحد (کمترین سطح از ۴ دی‌ماه) متوقف شد.

عقبگرد سهام به سطوح حمایتی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، الگوی حرکت کم‌نوسان معاملات هفته جاری به همراه عادت معمول سهامداران برای خروج نقدینگی در دادوستدهای انتهای هفته، پیشروی عرضه را در پی داشت که این بار دامن اغلب سهام بازار را گرفت. از این رو، شاخص کل و شاخص کل هموزن روند نزولی مشابهی را سپری کردند. تشدید خروج نقدینگی سهامداران خرد در نیمه دوم بهمن‌ماه و ریزشی که برای شاخص کل در پی داشت، نشان از تداوم سیطره بی‌اطمینانی بر معاملات سهام را دارد. با این حال افزایش ملایم تقاضا در شماری از سهام که هفته پرفشاری را پشت سر گذاشتند، بارقه‌های امیدی را نسبت به بهبود روند معاملات رقم زد. در عین حال به نظر می‌رسد پس از نزدیک شدن قیمت‌ها به کف حمایتی و عدم انتظار برای افت بیشتر آنها، عوامل حمایتی به بهبود روند معاملات منجر خواهد شد.
    چشم‌انداز بازار در ورای انتظارات

    پس از گذشت 16 روز معاملاتی بهمن‌ماه، شاخص کل کاهش حدود 5 درصدی را به ثبت رساند. روندی که کاملا برخلاف پیش‌بینی اکثر کارشناسان بازار سرمایه بود. مادامی که تحلیلگران، بهبود شرایط تجاری و افزایش قیمت‌های جهانی را نویدی برای تزریق بیشتر نقدینگی می‌دانستند، نااطمینانی‌ها در این مورد همچنان ادامه داشت. حتی گزارش‌های قابل قبول و گاه چشمگیر سهام بنیادی در عملکردهای فصلی برخی شرکت‌ها نیز نتوانست تقاضای سهامداران خرد را برانگیزد. شاخص کل با نوسانات کم‌دامنه روزانه پا به سطوح پایین‌تر گذاشت و از اوج خود در کانال 166 هزار واحدی در روزهای پایانی دی‌ماه، دورتر و دورتر شد تا جایی که در پایان معاملات دیروز در کانال 157 هزار واحدی متوقف شد.  در حالی‌که معاملات نیمه دوم بهمن‌ماه نیز با تداوم روند صعودی قیمت‌ها و اعلام جزئیات ساز و کار کانال مالی ایران و اروپا آغاز شد و انتظار می‌رفت سیگنال‌های مثبت این اخبار در معاملات سهام و افزایش تقاضای معامله‌گران حقیقی انعکاس پیدا کند، خروج نقدینگی این دسته از سهامداران شدت گرفت. از این رو با وجود تمام دلایلی که می‌توانست به رشد شاخص کل بازار سهام منجر شود، معاملات جهت دیگری را انتخاب کرد و همگام با آن، انتظارات نیز رنگ دیگری به خود گرفت. به‌طوری که هفته جاری مطابق با اتفاق نظر غالب کارشناسان و فعالان بازار کم‌نوسان سپری شد. 

    روز گذشته در حالی‌که مازاد عرضه نسبت به تقاضا، متوسط قیمت سهام بسیاری از صنایع بازار را به محدوده منفی کشانده بود، ساعات پایانی بازار با ملایمت بیشتری سپری شد. بسیاری از سهام در برابر افت بیشتر قیمت مقاومت کردند که حکایت از برخورد قیمت آنها به سطوح سخت حمایتی داشت. برای مثال متوسط قیمت سهام زیرمجموعه گروه فلزات اساسی که از ابتدای روز تحت تاثیر کاهش تقاضا از سوی سهامداران گام به سوی کاهشی ممتد برداشته بود، در ساعت پایانی بازار متوقف شد و روند تقریبا همواری را طی کرد. حتی بیشترین خرید سهامداران خرد نیز از صنعت فلزات اساسی و سپس محصولات پتروشیمی صورت گرفت. به این ترتیب به نظر می‌رسد قیمت سهام طی روند نزولی ماه جاری به سطوح حمایتی نزدیک شده و ریزش بیشتر قیمت‌ها مستلزم عامل منفی بزرگ‌تری است که هرچه بیشتر نقدینگی را از بازار سرمایه خارج کند. در حال حاضر اما عاملی که در سطح داخلی تاثیر کاهنده بسزایی بر معاملات سهام بگذارد، دیده نمی‌شود. در سطوح بین‌المللی نیز روند قیمت‌ها در بازار جهانی با تلاطمات کمتری نسبت به چند ماه گذشته طی شده و در حالت کلی رشد یافت. به این ترتیب در مجموع دلیلی که باعث رویگردانی هرچه بیشتر معامله‌گران از بازار شود یافت نمی‌شود، از این رو پس از نزدیک شدن قیمت‌ها به کف حمایتی و عدم انتظار برای افت بیشتر آنها، به نظر می‌رسد که عوامل حمایتی به بهبود روند معاملات یاری خواهند رساند. عواملی که برای سهام غیربنیادی از دیدگاه نموداری (تکنیکال) به نفع آنها خواهد بود و بهای این دسته از نمادها را در سطح جذابی از منظر خرید قرار می‌دهد. از آنجا که آثار مثبت افزایش نرخ ارز و بزرگ‌تر شدن شکاف میان نرخ ارز سامانه نیما و بازار آزاد و همچنین صعود قیمت فلزات پایه در بازارهای آسیای شرقی در معاملات بورس کالا انعکاس یافته، باعث افزایش قیمت‌های پایه شده است. عاملی که به نظر می‌رسد حمایت بیشتر سهامداران خرد را به سوی سهام بنیادی فراخواند.

    برچسب ها