عصر خودرو

احتمال ۲۰ دلاری شدن نفت وجود دارد؟

عصر بازار- هفته اول معاملات نفتی در سال ۲۰۱۶ به عنوان بدترین هفته آغازین معاملات نفتی در تاریخ به ثبت رسید.

احتمال ۲۰ دلاری شدن نفت وجود دارد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، هفته اول معاملات نفتی در سال 2016 تحت تاثیر افکار منفی و عمدتا ناپایداری بازار بورس چین قرار گرفت. بازار بورس شانگهای چین این هفته به دلیل کاهش ارزش سهام دو بار بطور خودکار تعطیل شدند؛ مکانیزمی که برای جلوگیری از فروش غیرمنطقی بازارها را تعطیل می‌کند.

    دیگر نگرانی ارزش یوآن چین است. این واحد ارزی از سوی اقتصاد در حال رکود این کشور تحت فشار قرار گرفته است، اما کاهش ارزش یوان در حال بالابردن نگرانیها درباره بسیاری از دیگر واحدهای ارزی کشورهای نوظهور در سراسر جهان است که برخی از آنها ممکن است همانند یوآن مجبور به کاهش ارزش شوند. دولت چین پس از اینکه بارها سیاست خود را تغییر داده به طور دقیق اعتماد به یک سیاست ارزی پایدار را ایجاد نکرده است.

    بانک دی بی اس در یادداشتی می‌نویسد: ناپایداری بازار در هفته جاری بیانگر این است که هیچ کس واقعا نمی‌داند سیاست در حال حاضر چه است یا اینکه آیا دولت خود این موضوع را می‌داند یا قادر به اجرای این سیاست حتی در صورت وجود هست یا خیر. پیام آشکار بازار اینست که شفافیت بیشتر و به تناقض کمتری احتیاج است.

    شکاف در بازار سهام چین حتی فراتر از ناآرامی‌های ژئوپلتیک بین عربستان و ایران روی قیمت نفت تاثیر گذاشت. نفت آمریکا و نفت برنت این هفته کمتر از 34 دلار در هر بشکه معامله شدند که پایین‌ترین سطح طی 12 سال اخیر است. این قیمت‌ها آنقدر پایین هستند که هر روز تعداد بیشتری از تولید‌کنندگان نفت حتی قادر به کسب سود در پروژه‌های موجود نیستند. برخی پروژه‌های شن‌های نفتی در کانادا در حال حاضر در حال تعطیلی هستند.

    در همین حال نشانه هایی از تشدید مناقشه عربستان و ایران دیده می‌شود. ایران اعلام کرده که عربستان سفارت این کشور در یمن را مورد اصابت موشک قرار داده است اما عربستان می‌گوید این حمله به حوالی سفارت صورت گرفته و ترکش حملات به سفارت رسیده است. در حالیکه رویارویی مستقیم نظامی بین این دو کشور بعید به نظر می‌رسد، تنشها در خاورمیانه در حال افزایش است.

    عربستان به دنبال گزینه‌های مختلفی برای افزایش درآمد‌های خود است و معاون ولیعهد عربستان اعلام کرده که دولت این کشور در حال بررسی فروش سهام شرکت نفتی آرامکو است. شاهزاده محمد بن سلمان در گفت‌وگویی با نشریه اکونومیست اعلام کرد که فروش بخشی از سهام شرکت آرامکو به عنوان بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان از نظر تولید در دست بررسی است.

    وی افزود: شخصا مشتاق به اجرای این تصمیم هستم. معتقدم این کار به نفع بازار عربستان و شرکت آرامکو و همچنین در راستای شفافیت بیشتر و مقابله با فساد احتمالی در شرکت نفتی آرامکو است.

    صنعت نفت احتمالا در ادامه سال 2016 نیز لطمه خواهد خورد و حتی شرکتهای نفتی مجبور به تصمیم‌گیری‌هایی درباره‌ شرایط مالی رو به وخامت خود خواهد شد. برای مثال در نیمه اول 2015 بازخرید سهام و پرداخت سود سهام بیشتر از نقدینگی بسیاری از شرکت‌های نفتی شد. در شرایطی که کاهش هزینه‌ها از آن زمان تاکنون انجام شده اما قیمت نفت نیز اکنون پایین‌تر از یک سال قبل شده است.

    اکنون از آنجا که تقریبا تمام شرکتهای بزرگ نفتی متعهد شده‌اند پرداخت سود سهام را کاهش نخواهند داد، ممکن است این شرکت‌ها در سال 2016 کاهش بیشتر هزینه ها را در دستور کار قرار دهند.

    گروه انرژی نوبل مستقر در هنگ‌کنگ از سوی موسسه رتبه‌بندی استاندارد & پورز با کاهش رتبه مواجه شده که باعث حراج سهام این شرکت با شدت بیشتر شده است. این شرکت واسطه نفتی به دلیل کاهش ارزش قیمت نفت با مشکل مواجه شده و ناآرامی‌های مالی در بازار سهام چین فشار زیادی را روی آن وارد کرده است. استاندارد اندپورز رتبه اقتصادی نوبل را از BBB- به BB+ تنزل داده و تنزل رتبه بیشتر نوبل را در آینده رد نکرده است. موسسه رتبه‌بندی مودی در ماه دسامبر همین کار را در خصوص گروه نوبل انجام داد. سرمایه‌گذاران اکنون نگران احتمال حراج سهام شرکتها هستند. استاندارد‌& پورز هشدار داد: افزایش سرمایه شرکتها ممکن است به دلیل افت بازار‌ها پیچیده شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها