عصر خودرو

انتقاد روزنامه آلمانی از امریکا:

تحریم‌های امریکا به ضرر اروپاست

عصر بازار- روزنامه آلمانی هندلسبلات در مقاله‌ای با عنوان «معیار دوگانه آمریکا» به بررسی سیاست تحریمی آمریکا پرداخته و نوشته شرکت‌های اروپایی در حالی از تحریم‌ها علیه ایران و روسیه به شدت متاثر می‌شوند که این تحریم‌ها‌ درباره شرکت‌های آمریکایی کمتر دقیق هستند. اقتصاد آلمان ناامید و دولت فدرال ناراضی است اما صدای اعتراض آن‌ها در واشنگتن به ‌گوش کسی نمی‌رسد.

تحریم‌های امریکا به ضرر اروپاست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان، آنطور که از متن این روزنامه برداشت می‌شود هندلسبلات به دنبال حق یا ناحق درجدال میان آمریکا و ایران یا روسیه نیست و با اشاره به ضرر شرکت‌های اروپایی در این جنگ تجاری به طور ضمنی رفتار آمریکا را در راستای منافع اقتصادی این کشور ارزیابی می‌کند.

    به نوشته این روزنامه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد تا با تحریم، دولت ایران را تحت فشار قرار دهد و در این میان این شرکت‌های اروپایی را درصورت تخطی به شدت مجازات می‌کنند و در مقابل چشم خود را بر روی رفتار شرکت‌های آمریکایی می‌بندند.

    به گزارش هندلسبلات با وجود دشمنی بین ایران و آمریکا، ایران در ماه آگوست سال 2018 به بزرگترین واردکننده سویای آمریکایی بدل شده بود. در حالی که دارو و مواد غذای مشمول تحریم نیست، شرکت‌های اروپایی حتی صادرات دارو به ایران را انجام نمی‌دهند و بانک‌های اروپا وارد تراکنش‌های مالی مربوط به ایران نمی‌شوند. شدت ترس از تحریم تا این حد بالاست که در اصطلاح به آن «اعتبارسنجی بیش از حد» یا (Overcompliance) می‌گویند.

    این مسئله تا جایی پیش رفته که شرکت تلکام از دادن سرویس به بانک‌های ایرانی پرهیز کرده و حتی آسانسور‌های بانک ملی در هامبورگ تعمیر و نگهداری نمی‌شوند. همچنین تعداد بسیار کمی موسسه مالی وجود دارند که هزینه ارسال به ایران را به حساب صادرکنندگان آلمانی واریز کنند.

    داگمار فن بن‌اشتاین مدیرعامل اتاق بازرگانی ایران و آلمان در گفتگو با هندلسبلات گفته که تراکنش‌های مالی بین شرکت‌های آلمانی و ایرانی به شدت سخت و دشوار شده است:« اولویت موسسات دولتی ایالات متحده بررسی رفتار شرکت‌ها آمریکایی نیست».

     تنش تا حتی بالا گرفته که سفارت آمریکا در برلین با برقراری تماس تلفنی به شرکت‌های آلمانی درباره تجارت با ایران هشدار داده. هلنه رانگ با دیدی انتقادی گفته: « اقتصاد آلمان یاد گرفته که آمریکا در صورتی که پای منافعش در میان باشد از تجارت با ایران صرف نظر نمی‌کند اما شرکت‌های اروپایی را با تحریم تهدید می‌کند».

     برخی بر این باورند که «اوفاک» که وظیفه نظارت بر اجرای تحریم‌ها را بر عهده دارد عمدا با ایجاد عدم شفافیت به سود شرکت‌های آمریکایی عمل می‌کند چرا که به طور مثال در مورد ایران کاملا مشخص نیست که چه کالاهایی جز کالا‌های ضروری و کمک‌های انسانی محسوب می‌شوند. شرکت‌های آمریکایی در این شرایط بهتر می‌توانند خود را مطابقت داده و حتی در مواردی از مجوزهایی برای مستثنی شدن از قانون بگیرند.

     این روزنامه همچنین در مورد تحریم‌های روسیه نیز با لحنی تند نوشته اروپایی‌ها نگرانند که بار اصلی شوق مجازات آمریکایی را آن‌ها باید تحمل کنند.

    برچسب ها