عصر خودرو

اوضاع اقتصادهای بزرگ به روایت نمودارها

عصر بازار: در این گزارش تازه ترین تحولات اقتصادی این کشورها مورد بررسی قرار گرفته است.

اوضاع اقتصادهای بزرگ به روایت نمودارها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»،در گزارش پیش رو نمودارهایی از وضعیت برخی اقتصادهای بزرگ جهان را که به تازگی منتشر شده و داده‌های آن مربوط به ماه‌های اخیر است، مشاهده می‌کنید.

    1- شاخص هزینه مصرف کننده در آمریکا
    «فدرال رزرو» از ابتدای امسال تاکنون فاصله بین دو تورم (تورم کلی و تورم به استثنای غذا و انرژی) را ثابت نگه داشته است. بر اساس گزارش اداره تحلیل‌های اقتصادی، بررسی هزینه‌های شخصی مصرف کنندگان نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها دستمزد بیشتری گرفته اند، به طوری که دستمزدها در ماه می‌نیم درصد نسبت به آوریل افزایش یافت. با این وجود انتشار گزارش مشاغل آمریکا در جمعه گذشته سبب تضعیف دلار شد و این امر بر بازار برخی کالاها تاثیر گذاشت.

    2- تولید ناخالص داخلی فرانسه
    رشد تولید ناخالص داخلی فرانسه رسما تایید شد و رشد نیم درصدی آن بالاتر از انتظارات بود. علاوه بر این ماه گذشته شاخص مدیران خرید(PMI) اروپا به رقم 54.1 واحد رسید که در 49 ماه اخیر بی سابقه بود.  افزایش PMI اروپا توسط فرانسه و آلمان رقم خورد، به طوری که این دو کشور سریع ترین نرخ رشد تولیدات را از آگوست 2011 تاکنون ثبت کردند.

    3- شاخص وضعیت تجاری در آلمان
    اگرچه آلمان- بزرگ ترین اقتصاد اروپا- همچنان در بحث تولید ناخالص داخلی و مازاد تجاری وضعیت نسبتا مناسبی دارد، اما  شاخص وضعیت تجاری این کشور در ماه گذشته اندکی حالت نگران کننده پیدا کرد. شاخص وضعیت تجاری آلمان در ماه ژوئن به 107.4 افت کرد و پیش بینی‌های تجاری برای سومین ماه پیاپی بدتر شد. البته بررسی تراز تجاری آلمان حاکی از افزایش مازاد تجاری بوده و تولید ناخالص این کشور نیز در حال افزایش است.

    4- تورم ژاپن
    هرچند عملکرد برخی بخش‌های اقتصادی ژاپن بهتر به نظر می‌رسد، اما تورم همچنان پایین است. مخارج و هزینه خانوار در ژاپن طی ماه می‌افزایش یافت که برای نخستین بار طی یک سال گذشته بود. تورم مصرف کننده نیز در ماه می‌فقط یک دهم درصد افزایش یافت و جالب اینکه نرخ بیکاری این کشور در ماه می‌فقط 3.3 درصد بود. اقتصاددان موسسه «دای ایچی» بر این باور است که هرچند مصرف در حال بهبود است، اما شتاب آن قوی نیست.

    5- تجارت چین
    این نمودار به وضوح نشان می‌دهد که حجم تجارت چین طی ماه‌های اخیر با افت همراه بوده است.افت واردات چین در ماه گذشته سرعت گرفت، به طوری که با کاهش 2.4 درصدی مواجه شد. در راستای تلاش برای تقویت اقتصاد چین، بانک مرکزی این کشور هفته گذشته چهارمین دور از کاهش نرخ بهره را آغاز کرد و نرخ‌های ذخیره سپرده پایین تری را برای برخی بانک‌ها جهت وام دادن به مشاغل کوچک و محلی طی هفت ماه گذشته اعمال کرد. بانک خلق چین اعلام کرد: هدف از کاهش نرخ‌های ذخیره سازی افزایش توانایی‌های موسسات مالی و درنتیجه حمایت از مشاغل خرد و کشاورزی داخلی است.

    6- نرخ بیکاری برزیل
    نرخ بیکاری برزیل از ابتدای امسال در حال افزایش بوده است. اقتصاد برزیل افت سریعی داشته و نرخ بیکاری این کشور نیز در ماه می‌به 6.7 درصد افزایش یافت.

    * پرویز امانیان، هلدینگ آتیه اندیشان مس

    برچسب ها