عصر خودرو

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی:

روی خوش افزایش نرخ دلار به سهام صنایع صادراتی/بازار مشتقه ارزی برای ورود سرمایه گذار خارجی ضروری است

عصر بازار: به گفته مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی صنایعی که با افزایش نرخ دلار، افزایش درآمد داشته باشند، بیش از سایر صنایع مورد استقبال سرمایه گذاران تالار شیشه ای قرار می گیرند.

روی خوش افزایش نرخ دلار به سهام صنایع صادراتی/بازار مشتقه ارزی برای ورود سرمایه گذار خارجی ضروری است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳:۰۰

    امیر تقی خان تجریشی، مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی در گفت و گو با پایگاه خبری «عصربازار» درباره افزایش نرخ دلار و تاثیر آن در بازار سرمایه گفت: افزایش و یا کاهش نرخ ارز دو نوع تاثیرگذاری در شرکت ها دارد. در مورد اول هزینه جایگزینی صنایع تغییر می کند که طبیعتا با افزایش نرخ ارزش ذاتی شرکت بالا می روند و با کاهش نرخ ارز این ارزش کاهش پیدا می کند. تاثیر گذاری دیگری که نوسانات نرخ ارز در صنایع دارد، مربوط به هزینه و درآمد شرکت هاست.

    او افزود: صنایعی که صادرات محور هستند، با افزایش نرخ دلار، با افزایش درآمد روبرو می شوند و طبیعتا سهام آن ها در بازار مورد استقبال قرار می گیرد. برای نمونه این صنایع می توان به پتروشیمی ها اشاره کرد.

    این کارشناس بازار سرمایه درادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر افزایش درآمد و سودآوری که باعث می شود جریان نقدینگی رونق بگیرد، نسبت به افزایش قیمت جایگزینی با استقبال بهتری در بازار مواجه می شود. در واقع بازار به افزایش درآمد بیش از افزایش نرخ جایگزینی نیاز دارد، بنابراین در شرایط فعلی بازار صنایع صادرات محور بیش از سایر صنایع از افزایش نرخ ارز منتفع می شوند.

    تجریشی در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون بازار سرمایه برای یک حرکت رو به رشد واقعی نیاز به شوک های اقتصادی جدی مانند افزایش قیمت نفت و یا ورود سرمایه گذار خارجی دارد. اما نکته قابل تامل این است که در ده سال گذشته که ایران در شرایط تحریمی و دور از بازارهای ین المللی بود، قوانین سرمایه گذاری بین الملی توسعه زیادی پیداکردند و ایران از این پیشرفت جا مانده است. به همین علت نمی توان انتظار داشت که سرمایه گذاران بدون ایجاد تغییر در قوانین وارد کشور شوند. همچنین صورت های مالی باید طبق استانداردهای بین المللی نوشته شود.
    او افزود: ورود شرکت های رتبه بندی بین المللی برای رتبه بندی صنایع از لحاظ استاندارهای مختلف اقتصادی و مالی نیز مورد نیاز بازار ایران برای ورود سرمایه گذار است. در ضمن باید توجه داشت که نرخ نوسانات ریسک ارز یکی از سه یسک اصلی تامین مالی در تمام دنیاست، با این حال برخی از افراد هنوز درباره ایجاد بازار مشتقه ارزی با شک و تردید روبرو هستند. در حالی که برای ورود سرمایه گذار خارجی پوشش ابزار ریسک اصلی ترین نیاز است.

    برچسب ها