عصر خودرو

دلار از بورس جلو افتاد

عصر بازار- مقایسه عملکرد شاخص بورس تهران با قیمت‌های سکه، ارز و مسکن نشان می‌دهد که از ابتدای سال تا ۳۰ آذر ماه، بازار ارز بیشترین بازدهی را نصیب سرمایه گذاران خود کرده و از سایر بازارهای پیش گرفته است.

دلار از بورس جلو افتاد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، گزارش مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران در خصوص بررسی و تحلیل اطلاعات بازار سرمایه از ابتدای سال تا تاریخ 30 آذر 1394 نشان می‌دهد کسانی که از ابتدای امسال در بازار ارز سرمایه‌گذاری کرده و اقدام به خرید دلار کرده اند، نسبت به سرمایه‌گذارانی که دارایی‌ خود را در بورس، سکه و مسکن برده اند، سود بیشتری کسب کردند.

    به این ترتیب طبق این گزارش مقایسه بازده سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف نشان می‌دهد با وجود اینکه بازدهی بورس تهران در سال 1392 از سایر بازارها بیشتر بود و بورس تهران نسبت به سایر بازارها پیشتاز بود، اما در حال حاضر با روند نزولی بورس و مسکن، بازار ارز از سایر بازارها جلو افتاده و بیشترین بازدهی را نصیب سرمایه گذاران خود کرده است.

    طبق آمار ارائه شده از سوی شرکت بورس اوراق بهادار، سرمایه‌گذارانی که در 9 ماهه امسال پول خود را به دلار تبدیل کردند بیشترین میزان بازدهی را در بین بازار ، سکه، بورس و مسکن کسب کردند به طوری که سرمایه گذاران بورس تهران در 9‌ ماه امسال زیان 1.62درصدی را کسب کردند و سرمایه گذاران بازار سکه 1.07 درصدی و سرمایه گذاران مسکن نیز6.95 درصد زیان کردند؛ این در حالی است که در این میان سرمایه‌گذاران بازار ارز وضعیت بسیار بهتری از دیگر سرمایه گذاران داشتند و در این مدت حدود 9 درصد سود کردند.

    به این ترتیب بررسی روند سایر بازارها نشان می دهد که در 9 ماهه امسال ، شاخص کل بورس تهران از 62 هزار و 531 واحد در ابتدای سال به کانال 61 هزار و 519 واحد عقبگرد کرده و قیمت سکه نیز از 933 هزار تومان به 923 هزار تومان تا پایان آذر ماه رسیده است.در این میان قیمت مسکن از 4 میلیون و 30 هزار تومان در ابتدای سال به 3 میلیون و 750 هزار تومان کاهش پیدا کرده است، اما قیمت دلار در این مدت روند افزایشی طی کرده و از 3 هزار و 342 تومان به 3 هزار و 640 تومان رسیده است.

    همچنین عملکرد یکساله بازارهای بورس، سکه، مسکن و ارز نیز این واقعیت را نشان می دهد که بازار ارز در میان بازدهی منفی سایر بازارها موفق شده است که بازدهی 3.6 درصدی را تجربه کند.

    میزان بازدهی واقعی بازارهای سکه، ارز، مسکن و بورس نشان می دهد که در 9 ماه امسال، بورس تهران حدود 8 درصد، بازار سکه 7.3 در صد و قیمت مسکن حدود 13 درصد زیان داشته و تنها بازار ارز بازدهی واقعی 2 درصدی را تجربه کرده است.

    ضمن اینکه مقایسه ریسک بازارها نشان می دهد که شاخص بورس تهران در 9 ماهه ی امسال نسبت به سایر بازارها دارای ریسک ( انحراف معیار) کمتری بوده است این در حالی است شاخص کل بورس تهران در دوره زمانی یکساله بازدهی منفی 11.53 درصدی را داشته است این در حالی است که نرخ دلار در دوره یکسال رشد 3.64 درصدی را تجربه کرده است.

    عملکرد بازارها در سه ماهه سوم سال نیز نشان می دهد که بازدهی شاخص فرابورس منفی 0.97 درصد، سکه 1.65 درصد و قیمت مسکن منفی 3.1 درصد بوده و در دوره زمانی یکساله به ترتیب بازدهی منفی 15.40 درصد، منفی 7.10 درصد و منفی 5.54 درصد را دارا بوده است.

    مقایسه بازدهی های واقعی نیز گویای این امر است که در دوره های 3 ماهه سوم تنها نرخ ارز دارای بازدهی مثبت بوده است و در دوره یکساله منتهی به 30 آذر 94 ، تمام شاخص ها دارای بازدهی منفی بودند که بیشترین بازدهی منفی را شاخص فرابورس و کمترین را نرخ دلار داشته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها