عصر خودرو

یک اقتصاددان:

دولت عزمی برای کاهش نرخ دلار ندارد

عصر بازار- استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه دولت عزم و تمایلی برای کاهش نرخ ارز ندارد، گفت: افزایش نرخ ارز بر خلاف سیاست دولت است، زیرا افزایش نرخ تورم را به همراه دارد.

دولت عزمی برای کاهش نرخ دلار ندارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، آلبرت بغزیان در مورد افزایش نرخ ارز بخصوص دلار و یورو، اظهار داشت: چند عامل با هم اتفاق افتاد که افزایش قیمت ارز رخ داد. دلیل نخست اینکه، نزدیک شدن به روز اجرای برجام و نا اطمینانی که در این زمینه ایجاد شد، باعث افزایش نرخ ارز شد.

    وی با اشاره به کاهش جهانی قیمت نفت، افزود: در لایحه بودجه 95، قیمت پایین نفت و کاهش میزان تولید و فروش آن پیش بینی شده است که این موضوع بر بازار ارز تاثیر گذشته و به بازار علامت می‌دهد که میزان ارز جوابگو نیست.
    استاد دانشگاه تهران ادامه داد: تنش‌هایی که عربستان در روابط سیاسی ایجاد کرد، عامل سوم در افزایش قیمت ارز است، که در کل این عوامل دست به دست هم داد تا قیمت ارز حدود 50 تومان افزایش یافت.
    آلبرت بغزیان گفت: دولت و بانک مرکزی با عرضه ارز می‌توانند این موضوع را هدایت و کنترل کنند.
    وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد دولت عزمی و تمایلی برای کاهش نرخ ارز ندارد، در حالی که این افزایش سمی برای اقتصاد و دلیل بخشی از رکود تورمی ناشی از تغییرات نرخ ارز بوده است؛ اگر دولت بخواهد رکود را کاهش  دهد باید قیمت تمام شده را پایین بیاورد که این امر با کاهش نرخ ارز و قوی شدن ریال میسر است.
    کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز بر خلاف سیاست دولت در خصوص کاهش تورم است، اضافه کرد: افزایش نرخ ارز بر قیمت کالا‌ها اثر می‌گذارد و افزایش نرخ تورم را به همراه دارد و دولت باید به دنبال کاهش قیمت تمام شده از طریق صرفه جویی و بهبود فرآیند تولید باشد، تا افزایش نرخ ارز را خنثی کند، که این اقدام انجام نمی‌شود.
    وی با اشاره به اینکه اگر ارز به بازار تزریق نشود و به تولید تخصیص نیابد و به سمت تقاضا برود، افزایش نرخ تورم را تشدید می‌کند، ادامه داد: با نوساناتی که در قیمت رخ می‌دهد، تقاضای سوداگری ایجاد می‌شود که اکنون شاهد آن هستیم.
    استاد دانشگاه تهران در مورد اینکه رئیس کل بانک مرکزی از تک نرخی شدن ارز پس از برجام سخن گفته است، گفت: این هدف، نیاز به دو اقدام دارد که یکی تثبیت اقتصاد است و دوم اینکه بانک مرکزی به میزان کافی ارز داشته باشد تا عرضه کند و تا تثبیت اقتصادی شکل نگیرد، این ادعا، ادعای سختی است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها