عصر خودرو

در اتاق بازرگانی مطرح شد

سهام عدالت سیاست‌های اصل ۴۴ را کم اثر کرد

عصر بازار- وزیر راه و شهرسازی امروز با انتقاد از سازمان حمایت و اینکه در پروژه مسکن مهر، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان قرارداد امضا شد اما یک مناقصه برگزار نشد گفت: موضع اتاق بازرگانی در قبال هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه‌ نقدی منفعلانه بود.

سهام عدالت سیاست‌های اصل ۴۴ را کم اثر کرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، وزیر راه و شهرسازی در جلسه صبحانه با فعالان اقتصادی با بیان اینکه به موجودیت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و نظام قیمت‌گذاری انتقاد دارم، گفت: برخی در این انتقاد من به نظام قیمت گذاری بنده را عصبانی فرض کردند.

    آخوندی با اشاره به انتقادات شدید نسبت به نظام قیمت‌گذاری در کشور تاکید کرد: مشکلات امروز اقتصاد ایران به اندیشه جان سخت سوسیالیست و سرگردانی بازار بر می‌گردد،در حالیکه برای رسیدن به اقتصادی پویا نیاز است رویکرد اجماعی در جامعه برای مدیریت اقتصادی و امور اجتماعی و سیاسی اتخاذ شود.

    وی ادامه داد: برای توسعه ایران باید در مورد نحوه ورود مدرنیته بازنگری‌هایی صورت گیرد. این در شرایطی است که دوران مدرن با مشروطه آغاز شد که عمده این اندیشه هم بعد از شکست ایران از جنگ با روس قوّت گرفت، به همین دلیل مهمترین آشنایی ایران با غرب بیش از آنکه با غرب اروپایی باشد با غرب روسی است.

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بلافاصله پس از این به سوسیال-دموکرات و فرقه‌های دموکراتیک تبدیل شد و البته بستر فقر دانش و فقر مادی بیشترین زمینه را برای توسعه اندیشه‌های چپ فراهم کرد.

    آخوندی اظهار داشت: در سال 1309 قانون دولتی کردن تجارت خارجی در کشور آغاز شد و برای رویارویی با مشکلات مختلف اندیشه‌ای که گل‌مایه تصمیمات است اندیشه سوسیالیستی است به جای اینکه یک اندیشه متکی بر بازار حاکم شود.

    آخوندی اضافه کرد: این اندیشه‌ها هیچ راهی را به پیش نمی‌برد چرا که در بازار یک رویکرد منطقی برای فقر و مدیریت اقتصاد ملی وجود نداشته است و این فرایند در ادامه حیات خود تثبیت می‌شود تا تضعیف نشود.

    آخوندی ادامه داد: اندیشه سوسیالیستی در ایران ادامه دارد و دو اتفاق در دهه گذشته در کشور رخ داد که یکی ابلاغ سیاست‌های اصل 44 و سهام عدالت بود که در جهت کم‌ اثر‌ کردن اصل 44 عمل کرد.

    وی اضافه کرد:مجموع سهام عدالت بیش از 30 میلیارد دلار قیمت داشت که در واقع 30 درصد انباشت سرمایه کشور محسوب می‌شد.

    وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: قانون هدفمندی یارانه‌ها برای این بود که اصلاح قیمت انرژی را در جهت بالابردن بهره‌وری انجام دهد، اما بهره‌وری به اینجا رسید که ما پول در بیاوریم و توزیع کنیم، لذا هدفمندی یارانه‌ها از همان سال اول با کسری مواجه شد.

    *موضع اتاق بازرگانی در قبال هدفمندی یارانه‌ها منفعلانه بود

    آخوندی خاطر نشان کرد: موضع اتاق بازرگانی در قبال هدفمندی یارانه‌ها منفعلانه بود چرا که موضع اتاق این بود که یارانه تولید بخش خصوصی را بدهید که این یعنی وابسته کردن کل اقتصاد ایران به دولت پس دل ما لک زده که بازار یک بار بگوید ما یارانه نمی‌خواهیم شما بگذارید در قیمت‌گذاری، آزادانه عمل کنیم، اما چنین چیزی از جامعه بازرگانان ندیدیم.

    وی با تاکید بر اینکه موضع اتاق بازرگانی با موضع فردی که می‌خواست 45 هزار تومان بگیرد یکی بود تصریح کرد: حال شما با چنین وضعی چه انتظاری دارید که ایران توسعه پیدا کند.

    *می گویند ناراحتی من از سازمان حمایت قیمت گذاری راه آهن است

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انتقاد‌های روزهای اخیرش از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان گفت: بعضی می‌گویند انتقادات من از سازمان حمایت ناشی از ناراحتی من از قیمت‌گذاری راه‌آهن است در حالی که دغدغه من توسعه اقتصادی است.

    آخوندی افزود: هنوز میزان بدهی دولت روشن نیست بنابراین در این عدم شفافیت عده‌ای منافع دارند و از این بدهی چرا فقط مبلغ 381 هزار میلیارد تومان اعلام شده و تنها بدهی پیمانکاران درشت‌نمایی می‌شود که بیش از 15 هزار میلیارد تومان نیست. بقیه بدهی کجاست؟

    وی ادامه داد: چرا طی 8 سال گذشته مطالبات معوق به جایی نرسیده است این به همان جان‌سختی اندیشه سوسیالیست بر می‌گردد این منابع به صورت اداری توزیع شده و به این راحتی قابل حصول نیست.

    * در جریان پروژه مسکن مهر، 100 هزار میلیارد تومان قرارداد به امضا رسید و حتی یک مناقصه برگزار نشد

    وزیر راه و شهرسازی گفت: در جریان پروژه مسکن مهر، 100 هزار میلیارد تومان قرارداد به امضا رسید و حتی یک مناقصه برگزار نشد و در آن زمان آقایان پروژه را گرفتند اما الان مدعی هستند.

    آخوندی با اعلام اینکه بحث غیر رقابتی را در پروژه ها قبول ندارم، گفت: اگر نمونه ای از واگذاری پروژه ای بدون رقابت دارید، اعلام کنید و شخصاً به آن رسیدگی می کنم.

    *رئیس اتاق بازرگانی:دنبال یارانه نیستیم

    در این نشست همچنین محسن جلال‌پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران - با بیان اینکه بخش خصوصی از دولت خواستار آغاز خصوصی‌سازی جدی است و امیدواریم وزارت راه در خصوصی‌سازی پیشگام شود گفت: شرایط کشور اینگونه بوده که دولت‌ها تا جایی که توانسته‌اند تاخته‌اند و منابع را توزیع کرده‌اند و در جایی که حضور دولت بسیار پررنگ بوده، بخش خصوصی دست‌ هایش را بالا برده است.

    وی خاطر نشان کرد: توقع ما در برنامه ششم این است که جریان خصوصی‌سازی واقعی شکل گیرد و در پروژه‌های نیمه تمام نیز واگذاری با یک منطق اصولی به بخش خصوصی از وزارت راه و شهرسازی آغاز شود.

    وی افزود: تمام قوانین برخلاف قوت گرفتن و اوج گرفتن بخش خصوصی بوده و جای فعالیت نداشته است.

    *به دنبال رقابت و جلوگیری از قاچاق هستیم

    وی دیدگاه وزیر راه و شهرسازی را مطالبه غالب افراد در اتاق بازرگانی دانست و گفت: مطالبه بخش خصوصی این است که همواره خواسته نظام و حاکمیت حفظ شود و با کمک هم مسیر رقابتی‌کردن اقتصاد را طی کنند.

    وی در خصوص هدفمندی یارانه ها گفت:بخش خصوصی یا اتاق بازرگانی به دنبال یارانه نیست بلکه به دنبال رقابت و جلوگیری از قاچاق هستند.

    *مدرنیته در ایران در ظاهر اتفاق افتاده

    جلال‌پور در پاسخ به انتقادات وزیر راه و شهرسازی به فعالان اقتصادی، گفت: مدرنیته در ایران در ظاهر اتفاق افتاده و منابع خدادادی که در اقتصاد دولت بوده، در راه‌های غیر از توسعه هزینه شده است.

    وی گفت: شرکت‌های بخش خصوصی سرمایه‌های ملی هستند که هر موقع به مشکل یا مانع برخورد می‌کنند سرمایه‌های اصلی کشور به سمت نابودی می‌رود، لذا انتظار ما این است که نگاه جدی‌تری به زنده ماندن بنگاه‌ها و مجموعه فعالان اقتصادی شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو