عصر خودرو

باز شدن راه ورود ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی به ایران

عصر بازار- توافق منعقده برای لغو تحریم های ایران که قرار است در هفته های آینده اجرایی شود، دست این کشور را برای پیدا کردن ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی برای بازسازی صنایع نفت و گازش باز خواهد کرد.

باز شدن راه ورود ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی به ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، به گفته تحلیلگران موسسه های تحقیقاتی آی اچ اس، انرژی اسپکتس و امیریتس ان بی دی، تنش دیپلماتیک عربستان با ایران چالشی، که ایران برای جذب سرمایه گذاری خارجی پس از لغو تحریم ها با آن روبروست را شدیدتر خواهد کرد.

    قطع روابط دیپلماتیک دو کشور دقیقا در زمانی اتفاق می افتد که ایران خود را برای لغو تحریم ها آماده می کند. توافق منعقده برای لغو تحریم های ایران که قرار است در هفته های آینده اجرایی شود، دست این کشور را برای پیدا کردن 100 میلیارد دلار سرمایه خارجی برای بازسازی صنایع نفت و گازش باز خواهد کرد.

    به گفته ریچارد مالینسونوف، از موسسه انرژی اسپکتس، بی ثباتی منطقه ای ناشی از بحران دیپلماتیک به وجود آمده، این تلاش ها را تهدید خواهد کرد و منجر به کشمکش طولانی قدرت خواهد شد. در نتیجه ارزیابی ریسک سرمایه گذاری در بازار ایران برای شرکت های خارجی دشوار خواهد شد.

    ویکتور شام، رئیس بخش تحقیقات بازار نفت موسسه آی اچ اس نیز گفت: «این وضعیت سختی تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری بلندمدت در ایران را بیشتر می کند...این بحران دیپلماتیک سرمایه گذاری را احتمالا ماه ها یا حتی سال ها کند خواهد کرد و اضافه شدن تولید جدید را نیز کند خواهد نمود.»

    ایران قصد دارد بلافاصله بعد از لغو تحریم ها صادرات نفت خود را افزایش دهد و سرمایه و تکنولوژی خارجی را برای احیای تولید انرژی خود که از نبود سرمایه گذاری رنج می برد، جذب نماید. این کشور تا قبل از تشدید تحریم ها در سال 2012، دومین تولید کننده بزرگ عضو اوپک بود، اما اکنون بر اساس آمارهای بلومبرگ به مقام پنجم تنزل یافته است.

    عربستان اخیرا و در پی حمله به سفارت این کشور در ایران روابط خود با تهران را قطع کرده و متحدان این کشور نیز اقدامات مشابهی را صورت داده اند. قطر که دارای یک میدان گازی عظیم مشترک با ایران است، روز چهارشنبه سفیر خود را از تهران فرا خوانده است. امارات و کویت نیز سفرای خود را از این کشور فرا خوانده اند.

    همه این پنج کشور عضو اوپک هستند و همگی از طریق تنگه هرمز نفت صادر می کنند. عربستان، بزرگترین تولید کننده عضو اوپک در مقابل درخواست های ایران برای کاهش تولید و جا باز کردن برای افزایش تولید این کشور پس از تحریم ها مخالفت کرده است. بر اساس آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تحریم ها موجب شده تا میزان فروش نفت خام و میعانات ایران از 2.6 میلیون بشکه در روز در سال 2011 به 1.4 میلیون بشکه در سال 2014 برسد.

    میشائیل ویتنر، تحلیلگر سوشیت جنراله گفت، حتی با وجود اینکه تنش ها بین ایران و عربستان یک «یک سطح تهدید کننده تر» رسیده، اما هرگونه افزایش قیمت نفت در ارتباط با این قضیه محدود بوده، زیرا احتمال بروز جنگ و بسته شدن تنگه هرمز پایین است.
    وزارت نفت ایران روز چهارشنبه در گزارشی که در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد به نقل از مهدی عسلی، نماینده ایران در اوپک نوشت، اختلاف ایران با عربستان تنها تاثیری کوتاه مدت بر بازار نفت خواهد داشت و تهران را از افزایش صادرات خود باز نخواهد داشت. سید محسن قمصری، رئیس امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران نیز گفت، شرکت ملی نفت ایران در حال مذاکره با مشتریان قبلی خود در مورد از سر گیری یا افزایش خرید نفت پس از لغو تحریم هاست.

    آنیتا یاداو، تحلیلگر موسسه امیریتس ان بی دی گفت: «اگر شما 5 هزار مایل آن طرف تر نشسته اید، زمانی این اتفاقات برای شما جدی می شود که شما به دنبال سرمایه گذاری بلند مدت باشید... درک فعلی این است که در اینجا ریسک افزایش یافته است.»

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها