عصر خودرو

سفیر ایران در روسیه:

ایران به سازوکار مالی اروپا به عنوان گام اول می نگرد

عصر بازار- سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه اعلام کرد: ایران به ساز و کار حمایت از تبادلات تجاری ایران و اروپا (INSTEX) به عنوان گام اول نگاه می کند چرا که از اروپا بیش از آنچه این اتحادیه اقدام می کند، انتظار دارد.

ایران به سازوکار مالی اروپا به عنوان گام اول می نگرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «مهدی سنایی» در گفت وگو با «اوالینا زاکامسکوی» خبرنگار شبکه تلویزیونی روسیه24 گفت: ساز و کار مالی که شرکای اروپایی پیشنهاد می کنند گام جدی است زیرا اتحادیه اروپا و چند کشور آن می توانند بطور مستقل و به نفع گفت وگو و مذاکره تصمیم بگیرند.

    سنایی این راه هم گفت که این ساز و کار با دیرکرد زیاد پیشنهاد شده است حال آنکه آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها تایید کرده که ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل می کند.

    وی ادامه داد: شایعاتی وجود دارد که شرایطی را برای ایران مطرح کرده اند اما مسائلی از قبیل برنامه موشکی هیچگاه از طرف ایران مطرح نشد.

    سنایی هشدار داد: اگر ایران ببیند که منافعی از این توافق به دست نمی آید ممکن است گزینه های دیگری را بررسی کند؛ بعضی اوقات سر و صداهای زیادی را درباره این موضوعات برپا می کنند هرچند که ایران این واقعیت را پنهان نمی کند که توانمندی دفاعی خود را تقویت می کند.

    سنایی با بیان اینکه دکترین دفاعی ایران بازدارنده است، اضافه کرد: در صدها سال اخیر ایران علیه هیچ کشوری جنگ به راه نینداخته است.

    وی افزود: هیچ محدودیت بین المللی درباره تولید و آزمایش موشک وجود ندارد و در برجام هم چنین موضوعی مطرح نشده و این توافق ایران را از حرکت در چنین مسیری منع نمی کند.

    سفیر ایران گفت: این را در موضع روسیه نیز می بینیم و مقام های روس بارها اعلام کرده اند که فعالیت های موشکی ایران هیچ توافق بین المللی را نقض نمی کند.

    ایران از معدود کشورهای دمکراتیک خاورمیانه است

    سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در ادامه به وقوع انقلاب اسلامی در ایران پرداخت و با اشاره به مطابقت دین و دمکراسی توسط حضرت امام خمینی (ره) در ایران و ایجاد جمهوری اسلامی، اعلام کرد که ایران از معدود کشورهای دمکراتیک در خاورمیانه است.

    سنایی با بیان اینکه دو خواسته (دین مداری حکومت و دمکراسی) به موازات یکدیگر در بین ملت ایران وجود داشته است، افزود: مردم ایران خواستار رعایت و اجرای احکام اسلامی در سطح حکومتی بوده و آزادی، عدالت و دمکراسی می خواستند.

    سنایی ادامه داد: سیستم حکومتی کنونی ایران را امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایجاد کرد، ایشان دو عرصه دین و دمکراسی را با یکدیگر مطابقت داد و به همین دلیل جمهوری اسلامی خوانده شد و دمکراسی و شرکت مردم در انتخابات یک دستاورد مهم است.

    ایران به پیشرفت های چشمگیری دست یافته است

    سفیر ایران در روسیه در پاسخ به این پرسش که با وجود نشانه های دمکراسی و رقابت های سیاسی و پیشرفت های ایران، چرا آمریکا به عنوان مبارز برای دمکراسی مخالف سرسخت این کشور است، گفت: همان طور که گفتید ایران در عرصه های آموزش و بهداشت به پیشرفت های چشمگیری دست یافته که کل جهان و سازمان های بین المللی آن را می پذیرند.

    وی ادامه داد: اما پیشرفت ها به اینجا محدود نمی شود نقش زنان در ایران افزایش یافته و اکنون بیش از 60 درصد دانشجویان در ایران را زنان تشکیل می دهند.

    سنایی افزود: در عرصه علوم هم همین طور است، به عنوان مثال اکنون بیش از 90 درصد داروهای مصرفی ایران در داخل تولید می شود.

    سنایی خاطرنشان کرد: ایران در مکان هفتم فناوری نانو جهان قرار دارد و در بسیاری از عرصه های علمی ایران در بین 20 یا 30 کشور پیشرفته جهان است؛ این دستاوردها در شرایط تحریم به دست آمد.

    وی یادآوری کرد: ایران حدود 40 سال است با تحریم ها مواجه است و برای بسیاری ممکن است جالب باشد وابستگی بودجه ایران به نفت و انرژی و منابع انرژی اکنون کمتر از 30 درصد است.

    انتظار ایران از اتحادیه اروپا در چارچوب برجام

    سفیر ایران در مسکو در پاسخ به پرسشی درباره ساز و کار مالی اروپا و ارزیابی وی از نتایج این مکانیسم خاطرنشان کرد: ایران همواره از گفت وگو حمایت می کند و به عنوان مثال می توان به عقد قرارداد هسته ای (برجام) اشاره کرد.

    وی ادامه داد: این نمونه ای است که ایران واقعا برای گفت وگو با جامعه جهانی آماده است و به دیدگاه های دیگران نیز توجه می کند.

    سنایی افزود: ایران همواره از گفت وگو با کشورهای مختلف حمایت می کند، من می دانم که تحریم ها پدیده ناخوشایندی است و بیش از آنکه سیاست کشورها بر اثر تحمیل تحریم ها تغییر کند، به افراد عادی فشار وارد می کند و مردم از آن آسیب می بینند.

    وی ادامه داد: به همین دلیل سیاست اصلی ایران بر گفت و گو و حل مسائلی که در جریان گفت وگوها بروز می کند، استوار شده است.

    باید منتظر ماند و دید آمریکا چه زمانی از سوریه خارج می شود

    سنایی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص اعلام تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه اظهار کرد: مداخله ایالات متحده در امور کشورهای دیگر هیچ نتیجه ای نداشته و تنها منجر به بی ثباتی شده است.

    سفیر ایران خاطرنشان کرد: نمونه آن را در سوریه، عراق و لیبی شاهد بودیم. از این رو اگر واقعا تصمیم آمریکایی ها برای خروج از سوریه تجدیدنظر در سیاست مداخله جویانه آنها باشد، همه از آن استقبال خواهند کرد اما نمی توان به این پرسش پاسخ داد که تا چه اندازه این تصمیم واقعی و موضع قطعی آنهاست؛ باید منتظر ماند و دید.

    باید گام های مشترک برای مقابله با آمریکا برداشت

    سفیر ایران در روسیه در پاسخ به پرسشی درباره مداخله آمریکا در امور داخلی ونزوئلا هم گفت: جهان در 20 سال اخیر از مداخله آمریکا در امور کشورهای دیگر آسیب های جدی دیده است.

    وی افزود: این اقدامات قبلا به خاورمیانه محدود می شد اما اینک در ونزوئلا هم شاهد مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور هستیم.

    سنایی اظهار داشت: تحریم هایی را علیه ونزوئلا وضع کرده اند و سعی می کنند دولت قانونی این کشور را ضعیف کنند همزان فرد دیگری را به عنوان رئیس جمهور به رسمیت می شناسند.

    وی گفت: امیدوارم سناریویی که در برخی کشورهای خاورمیانه دیدیم دوباره تکرار نشود.

    سفیر ایران این را هم گفت که ایران امیدوار است گام های مشترک برای مقابله با آنچه که در ونزوئلا رخ می دهد، برداشته شود.

    ایجاد محدوده آزاد تجاری به نفع ایران و کشورهای اتحادیه اوراسیا است

    سنایی در مورد توافقنامه ایجاد محدوده آزاد تجاری میان ایران و روسیه هم گفت: این توافقنامه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است و بطور فوق العاده و خارج از نوبت بررسی خواهد شد و من امیدوارم در آینده نزدیک این توافقنامه توسط نمایندگان ملت ایران تایید شود.

    وی افزود: تا آنجا که اطلاع دارم بلاروس، قزاقستان و روسیه نیز این توافقنامه را تایید کرده اند، معتقدم که روند تایید این توافقنامه در ایران و کشورهای مربوطه بزودی پایان یابد.

    سنایی گفت: من معتقدم که توافقنامه ایجاد محدوده آزاد تجاری میان اوراسیا و ایران از نظر اقتصادی و نیز سیاسی با توجه به آنچه که در جهان رخ می دهد، مهم است.

    وی با بیان اینکه باید به یکدیگر نزدیک شویم، اظهار داشت: این نزدیکی پتانسیل ها و توانمندی های ما را افزایش می دهد، این توافقنامه برای ایران مهم است زیرا بازار بزرگی را می گشاید و امکانات و ظرفیت های بازار ایران را نیز برای کشورهای شمالی افزایش می دهد.

    سفیر ایران در مسکو تصریح کرد: باید سطح همکاری های اقتصادی با روسیه و سایر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا را افزایش داد و من امیدوارم و حتی اطمینان دارم که ایجاد محدوده آزاد تجاری به ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا کمک می کند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو