عصر خودرو

بهبود صادرات LPG ایران در ماه ژانویه

عصر بازار- پس از آنکه در پی اعمال تحریم‌های آمریکا، صادرات LPG ایران روندی کاهشی را در پیش گرفت اما در ماه ژانویه شاهد بهبود روند بارگیری LPG توسط کشتی‌ها در ایران بودیم.

بهبود صادرات LPG ایران در ماه ژانویه
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، منابع آمارهای کارگزاری نفتی و مؤسسات رهگیری خطوط کشتیرانی نشان می‌دهد در ژانویه 2019 بارگیری LPG در ایران نسبت به ماه‌های قبل از آن بهبود یافته است.

    در پی اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران در ماه نوامبر، صادرات LPG ایران تقریباً به نصف کاهش یافته بود. در ماه ژانویه حدود 8 تا 9 محموله LPG در ایران بارگیری شد که مجموع وزن آنها 336 هزار تن برآورد شده است و این در حالیست که بنا به اعلام منابع آگاه ایران در ماه دسامبر تنها 101 هزار تن LPG صادر کرد.

    روند صادرات LPG توسط شرکت‌های ایرانی نشان می‌دهد که آنها می‌خواهند صادرات خود به بازارهای آسیایی را به شرایط عادی پیش از تحریم‌ها برسانند. ایران طی ماه ژانویه تا اکتبر سال گذشته ماهانه بین 376 تا 568 هزار تن LPG به بازارهای آسیایی بخصوص چین صادر کرده است.

    منابع آگاه می‌گویند ایران برای محموله‌های LOG صادراتی خود تخفیفات دو رقمی نسبت به دیگر صادرکنندگان LPG در خاورمیانه ارائه می‌دهد و حتی در صادرات خود از روش انتقال کشتی‌ به کشتی استفاده کرده است که این روش در خلیج فارس و آب‌های جنوب شرق آسیا انجام شده است.

    LPG ایران هم‌اکنون با قیمتی پایین‌تر از فوب بازار فروخته می‌شود و بنابراین شرکت‌های چینی علاقه زیادی برای خرید این گاز دارند.

    در این مسیر با توجه به آنکه کشتی‌های ایرانی این گاز را حمل می‌کنند برای خریداران آسیایی ارزان‌تر تمام شده و برخی شرکت‌های چینی نیز برای خرید گاز از کشتی‌های خود استفاده می‌کنند.

    منابع آگاه می‌گویند برخی کارگزاری‌های نفتی گاز را از ایران خریده و به یوآن به شرکت‌های چینی فروخته‌اند.

    برچسب ها