عصر خودرو

مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- در هفته گذشته رویدادها و اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که توسه صنعت فولاد و پتروشیمی با راه اندازی بورس کالا،راه اندازی قراردادهای اختیار معامله زعفران تا پایان سال جاری و کمک بورس کالا به رقابت پذیری اقتصاد از مهم ترین آنها بود.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر، مهمترین رویدادهای تالار نقره ای به شرح زیر است؛

    واگذاری 80 تا 100درصد اموال بانک ها از طریق بورس اوراق بهادار و بورس کالا

    در هفته گذسته وزیر امور اقتصاد و دارایی به شفاف سازی اموال مازاد بانک های کشور اشاره کرد و گفت: اموال تملیکی­ بانک ها از 70 هزار میلیارد الی 100 هزار میلیارد تومان برآورد می شود البته این ارقام مربوط به آبان ماه امسال بوده که با بروز رسانی آن حدود 100 هزار میلیارد تومان محتمل تر است.

    فرهاد دژپسند افزود:برای فروش و واگذاری این اموال از پتانسیل بورس اوراق بهادار و بورس کالا به صورت فروش بلوکی اقدام می کنیم و­ امیدواریم که از طریق این عرضه، 80­ الی 100 درصد اموال بانک ها واگذار شود.

    وی تصریح کرد: بورس یکی از پایگاههای تامین مالی کشور محسوب می شود.

    توسعه صنعت فولاد و پتروشیمی با راه اندازی بورس کالا سرعت گرفت

    عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که یکی از اتفاق های مثبت اقتصادی پس از انقلاب اسلامی، عزم ملی برای راه اندازی بازاری متشکل به نام بورس کالای ایران بود؛ چراکه سازوکار این بورس باعث واقعی شدن قیمت کالاها، تزریق سود به تولید و شفافیت اقتصادی شد و در پی این اقدام، توسعه صنعت فولاد و پتروشیمی پس از انقلاب اسلامی سرعت گرفت.

    غلامرضا مصباحی مقدم عنوان کرد: بورس کالا با وجود فراز و نشیب های اقتصاد کشور طی سال های اخیر، بستری شفاف و رقابتی را برای حضور تولیدکنندگان و مصرف کنندگان فراهم کرده و در واقع به واسطه این بستر معاملاتی شاهد کشف واقعی قیمت ها براساس مکانیسم عرضه و تقاضا هستیم.

    وی عرضه محصولات فولادی و پتروشیمی به بورس کالا را باعث نظام‌مند شدن معاملات این کالاها دانست و افزود: با خریدوفروش این محصولات در بستر بورس کالا، منفذهای دست‌کاری در بازار و نوسان بی‌دلیل قیمت‌ها از بین رفت و شاهد توسعه صنایع و کارخانه های تولیدی در بخش های مختلف بوده ایم.

    راه اندازی معاملات قراردادهای اختیار معامله زعفران تا پایان سال جاری

    مدیرعامل بورس کالای ایران از راه اندازی معاملات قراردادهای اختیار معامله زعفران تا پایان سال جاری خبر داد.

    حامد سلطانی نژاد عنوان کرد: با توجه به استقبال گسترده فعالان بازار از راه‌اندازی معاملات آتی و گواهی سپرده زعفران و تاثیر مثبت آن بر شفاف شدن قیمت زعفران و حذف واسطه‌ها، بورس کالای ایران بر آن شد تا معاملات قراردادهای اختیار معامله زعفران را نیز تا پایان سال جاری راه اندازی کند.

    وی با بیان اینکه ورود ابزارهای معاملاتی جدید باعث کاهش هزینه مبادلات، رشد شفافیت و افزایش سطح مبادلات می‌شود، گفت: راه اندازی قراردادهای آتی زعفران در سال جاری منجر به ارتقای ساختارهای سنتی بازار به ساختارهای مدرن و توسعه بازارهای داخلی زعفران شد. از این رو با توجه به استقبال گسترده فعالان بازار از معاملات آتی و گواهی سپرده زعفران، معاملات قراردادهای اختیار معامله زعفران نیز تا پایان سال جاری راه اندازی می شود.

    نقش ویژه بورس کالا در توسعه صنعت پتروشیمی و دور زدن تحریم ها

    مدیرعامل بانک توسعه صادرات و نخستین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است که اگر در سال های گذشته طرح های توسعه ای در صنعت پتروشیمی شکل گرفت، حجم صادرات بالا رفت و امروز این صنعت در شرایط تحریم از بازیگران اصلی اقتصاد ماست، مرهون پذیرش محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران و واقعی شدن قیمت ها در سال 1386 است.

    علی صالح آبادی ادامه داد: بورس کالا به موجب قوانین توسعه ای در کشور برای ایجاد شفافیت در بازارهای کالایی و کشف قیمت مناسب و آزادسازی قیمت محصولات صنعتی و ایجاد رقابت در این صنایع شکل گرفت.

    وی گفت: اجرای طرح های توسعه ای در صنعت پتروشیمی، بالا رفتن حجم صادرات و تبدیل پتروشیمی به یکی از بازیگران اصلی اقتصاد در شرایط تحریم، مرهون پذیرش محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران و واقعی شدن قیمت ها در سال 1386 است.

    به کنترل دستوری بازار اعتقاد نداریم/کمک بورس کالا به رقابت پذیری اقتصاد

    حمیدرضا فولادگر معتقد است که با تجربیات به دست آمده در این سال ها، باید همواره اصول و قواعد اقتصادی را برای تنظیم اقتصاد رعایت کنیم به طوریکه برای توسعه، راهی جز رفتن به سمت مکانیسم عرضه و تقاضا و ایجاد رقابت در اقتصاد نداریم.

    رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاستهای کلی اصل44 مجلس عنوان کرد: مکانیسم بورس کالا به شفاف سازی و جذب سرمایه به سمت تولید کمک می کند، از این رو در جریان عرضه و معامله محصولات مختلف در این بورس نباید محدودیت ایجاد کنیم و به طوریکه عرضه مواد در این بورس به افزایش رقابت پذیری بازارها کمک می کند.

    وی تاکید کرد: کنترل دستوری بازار مورد حمایت نیست و ورود دولت در مواقع خاص نیز باید حداقلی باشد به این ترتیب هیچ گاه روند قیمت گذاری و کنترل دستوری بازار برای عموم کالاها رخ نمی دهد چراکه دولتی شدن بازارها، نتیجه مثبتی برای اقتصاد به همراه نخواهد داشت.

    افزایش شفافیت اقتصادی با رشد سهم معاملات کامودیتی ها در بورس کالا

    مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام معتقد است تقویت بازارهای رسمی در کشور به افزایش شفافیت و سالم سازی اقتصاد منجر می شود؛ از این رو افزایش سهم معاملات کامودیتی ها در بورس کالای ایران به منظور رشد شفافیت اقتصادی ضروری است.

    محمد کفاش پنجه شاهی گفت: بورس کالا می تواند علاوه بر کشف بهترین قیمت ممکن در عرضه ها، مبنای قیمت گذاری یکسان آن محصول در سراسر کشور باشد و قیمت گذاری های کاذب را از بین ببرد.

    وی یادآور شد: ثبات در تصمیم گیری های کلان اقتصاد می تواند بازاری همچون بورس کالا را در مسیر افزایش سهم معاملات کالایی در کشور و چه بسا در جهان قرار دهد؛ چرا که کشور ما به لحاظ عرضه بسیاری از کامودیتی ها سرآمد است و می توان به ایجاد یک بورس کالای قوی در منطقه و جهان اندیشید.

    شفافیت آماری از دستاوردهای بورس کالا برای اقتصاد است

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بورس کالا در اقتصاد به عنوان یک بستر شفاف برای کشف واقعی قیمت کالاها، ثمرات زیادی را برای صنایع کشور به خصوص در حوزه فلزات و پتروشیمی داشته است به طوریکه شفافیت آماری فعلی و حضور بخش خصوصی در سرمایه گذاری ها از جمله دستاوردهای بورس کالا  برای اقتصاد بوده است.

    احمد انارکی محمدی با بیان اینکه در سال های گذشته شاهد روند قیمت گذاری برای کالاها و نبود شفافیت در روند دادوستدها بودیم، عنوان کرد: به واسطه راه اندازی بورس فلزات در سال 1382 و در ادامه بورس کالای ایران در سال 1386، قیمت کالاها در بستری عادلانه کشف شد و امروز آمارهای شفافی از میزان تقاضا، عرضه، معامله، قیمت ها و موارد دیگر موجود است.

    وی با تاکید بر اینکه بدون شک اعتماد به مکانیسم بورس کالا یکی از اصلاحات اقتصادی سال های اخیر بوده است، گفت: امروز به واسطه وجود بورس کالا، عمده محصولات در بستری قابل رصد معامله می شوند که این شفافیت آماری برای اقتصادمان بسیار ارزشمند است.

    برچسب ها