عصر خودرو

توافقنامه انتقال گاز از غرب آسیا به پاکستان امضاء شد

عصر بازار- پاکستان یک قرارداد موقتی برای انجام مطالعات امکان سنجی در مورد یک خط لوله دریایی با شرکت گازپروم روسیه به امضا رسانده است که گاز طبیعی را از غرب آسیا به پاکستان و دیگر بخش های جنوب آسیا می رساند.

توافقنامه انتقال گاز از غرب آسیا به پاکستان امضاء شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از فارس، پاکستان یک قرارداد موقتی برای انجام مطالعات امکان سنجی در مورد یک خط لوله دریایی با شرکت گازپروم روسیه به امضا رسانده است که گاز طبیعی را از غرب آسیا به پاکستان و دیگر بخش های جنوب آسیا می رساند.

    این یادداشت تفاهم، جدیدترین مورد از سری توافقات مرتبط با انرژی است که میان پاکستان و روسیه امضا می شود.

    بنابراین گزارش، مدت هاست مقامات پاکستانی در مورد احداث یک خط لوله دریایی صحبت می کنند اما به علت وضعیت ژئوپلتیکی حساس در جنوب آسیا و رقابت میان هند و پاکستان، امکان احداث این خط لوله زیر سوال رفته است.

    تحریم های آمریکا علیه ایران نیز مانع بزرگ بر سر پروژه های خط لوله گازی در منطقه است. هزینه این خط لوله دریایی از ایران به پاکستان و هند 10 میلیارد دلار برآورد شده است.

    گازپروم در بیانیه ای بدون ذکر نام ایران یا هند اعلام کرد: «این توافق برای انجام مطالعات مشترک امکان سنجی انتقال گاز از غرب آسیا به کشورهای جنوب آسیاست.»

    وزارت نفت پاکستان اعلام کرد سه یا 4 سال زمان می برد تا این خط لوله کامل شود که شامل «سایر پروژه های فرعی نظیر ذخیره زیرزمینی گاز ، نمک‌زدایی از آب دریا و دیگر پروژه های برق است.»

    خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان که قرارداد آن در سال 2012 امضا شد و قرار بود که از این خط لوله گاز پارس جنوبی به پاکستان انتقال داده شود، هنوز در حال خاک خوردن است.

    ایران بخش ایرانی این خط لوله تا مرزهای پاکستان را احداث کرده اما پاکستان هنوز کار بخش خود را به بهانه تحریم های آمریکا علیه ایران آغاز نکرده است. تهران حتی از جریمه تاخیر اسلام آباد برای احداث این خط لوله گذشته است. این خط لوله بخش اعظمی از مشکلات مربوط به انرژی پاکستان را حل می کرد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو