عصر خودرو

ایران در رده امن‌ترین‌ها در خاورمیانه؛

بالاترین شاخص کیفیت زندگی متعلق به کدام کشور است؟

عصر بازار- بررسی شاخص‌های کیفیت زندگی در جهان نشان می‌دهد ایران یکی از بالاترین شاخص‌ها در حوزه امنیت را در خاورمیانه داراست.

بالاترین شاخص کیفیت زندگی متعلق به کدام کشور است؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبر آنلاین، کیفیت زندگی در هر کشوری بستگی به فاکتورهای مختلفی دارد که از مهمترین آنها می توان به شرایط امنیتی، اقتصادی، آب و هوایی و بهداشتی اشاره کرد ولی نمی توان تنها با استناد به همین فاکتورها کشورها را رده بندی کرد زیرا عوامل بسیار زیادی وجود دارد که می تواند کیفیت زندگی مردم را تحت تاثیر قرار دهد. وب سایت ورلد دیتا در گزارش اخیر خود  30 فاکتور مهم و تاثیر گذار روی کیفیت زندگی در هر کشور را  مورد بررسی قرار داده است که از جمله انها می توان به هزینه های زندگی در ان کشورو میزان محبوبیت ان در دنیا  اشاره کرد. شرایط آب و هوایی هم فاکتور بسیار مهمی است و همین  مساله باعث شده است که کشوری مانند کانادا  از نظر کیفیت زندگی در جایگاه 13 قرار گیرد و استرالیا  اولین جایگاه را از آن خود بکند.

    طبق گزارش سال جدید این مرکز در سال 2018 میلادی  بالاترین کیفیت زندگی در کشور استرالیا وجود داشته است. شاخص کیفیت زندگی  که عددی بین صفر تا 100 است و برای کشور استرالیا برابر با 79 تعیین شده است. این کشور در ابتدای فهرست جهانی  از میان 174 کشور مورد مطالعه جای گرفته است و موقعیتش نسبت به سال قبل تغییری نکرده است.

    نکته مهم اینجاست که در میان کشورهای اول تا دهم در حوزه شاخص کیفیت زندگی خبری از قدرتهای بزرگ اقتصاد جهان مانند آمریکا، چین و حتی انگلستان نیست.

      کشورهای ماکائو، پرتغال، سوییس و هنگ کنگ در این رده بندی جایگاه دوم تا پنجم را دارند و مالت و اتریش و ژاپن و سنگاپور و آلمان جایگاه ششم تا دهم را دارند. بالاترین زیرشاخص سازنده شاخص کیفیت زندگی برای استرالیا مربوط به شاخص حقوق انسانی و شهروندی است. درسال قبل شاخص حقوق انسانی و شهروندی  در استرالیا  برابر با 100 بود و کمترین شاخص مربوط به هزینه های زندگی بود. شاخص هزینه های زندگی در استرالیا برابر با 25 بود  و این کشور در میان گران ترین کشورهای دنیا برای زندگی معرفی شده است. امریکا در این رده بندی جایگاه 31 را دارد و شاخص کیفیت زندگی در این کشور برابر با 68 است. شاخص کیفیت زندگی در بریتانیا برابربا64 است و این کشور جایگاه 48 فهرست را از آن خود کرد. وضعیت بریتانیا مشابه کشورهای کوبا و قطر و عمان است.

    در این گزارش شاخص کیفیت زندگی در ایران برابر با 47 تعیین شده است و در میان 174 کشور مورد مطالعه، جایگاه 111 را دارد.   این گزارش نشان می دهد کیفیت زندگی در ایران مشابه کشورهای ترکیه و اندونزی است. بالاترین شاخص در کشور ایران مربوط به مساله امنیت است. در سال قبل شاخص امنیت در ایران برابر با 82 بود  که در مقایسه با اکثر کشورهای خاورمیانه وضعیت بسیار مطلوبی محسوب می شود. شاخص امنیت در کشور ترکیه در همین سال برابر با 36 اعلام شده است.

    در انتهای این فهرست کشورهای افریقای مرکزی، چاد، جمهوری دموکراتیک کنگو، مالی، سودان، کامرون و افغانستان قرار گرفته اند. شاخص کیفیت زندگی در در کشور سوریه و عراق برابر با 33 است و این دو کشور جایگاه 157 و 158 را در این فهرست به خود اختصاص داده اند.

    باید در نظر داشت اغلب کشورهای انتهایی فهرست کشورهای فقیر قاره افریقا هستند. اگرچه کشورهای بحران زده و جنگ زده آسیایی هم  در انتهای این فهرست جای گرفته اند.

    برچسب ها