عصر خودرو

تورم روسیه در بالاترین سطح ۲ سال اخیر

عصر بازار- برای نخستین بار در دو سال اخیر، نرخ تورم روسیه از سطح پنج درصد گذشت.

تورم روسیه در بالاترین سطح ۲ سال اخیر
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، مرکز آمار روسیه اعلام کرد نرخ تورم ماه ژانویه روسیه به یک درصد رسید که بالاتر از پیش‌بینی 0.8 درصدی بود. بدین ترتیب نرخ تورم دوازده ماه منتهی به ژانویه 2019 در روسیه از 4.3 درصد به پنج درصد رسید که بالاتر از نرخ تورم چهار درصدی هدف گذاری شده توسط بانک مرکزی این کشور است.

    هر چند که بانک مرکزی روسیه موفق شد عملکرد قابل قبولی در کنترل قیمت‌ها با توجه به کاهش شدید ارزش روبل در برابر دلار و رشد منفی اقتصادی در بازه زمانی 2013 تا 2016 داشته باشد اما نرخ تورم از سه ماهه پایانی سال گذشته تاکنون شتاب بیشتری گرفته است به گونه‌ای که بانک مرکزی روسیه در گزارشی اعلام کرده است انتظار دارد نرخ تورم روسیه امسال به شش درصد برسد.

    افزایش یک درصدی قیمت‌ها در ژانویه 2019 در شرایطی رخ داد که نرخ تورم روسیه در ژانویه سال گذشته 0.3 درصد و نرخ تورم برای 12 ماه منتهی به آن تنها 2.2 درصد بود. بیشترین تورم مربوط به بخش خدمات است که نرخ تورم آن از 0.1 درصد در سال 2018 به 1.1 درصد در سال 2019 افزایش یافته است.

    یکی از مؤثرترین عوامل افزایش نرخ تورم روسیه مربوط به لایحه افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از 18 درصد به 20 درصد بوده است. وزارت توسعه اقتصادی روسیه پیش‌بینی کرده است نرخ تورم روسیه برای سال 2019 در سطح پنج درصد باقی خواهد ماند اما بانک مرکزی انتظار تورم شش درصدی را دارد.

    کارشناسان معتقدند بانک مرکزی روسیه فعلاً نرخ بهره را در سطح کنونی حفظ خواهد کرد. نرخ بهره روسیه در حال حاضر 7.75 درصد است.

    برچسب ها