عصر خودرو

به‌رغم کاهش تعداد معاملات، ارزش سرمایه‌گذاری از ۱۳۰ میلیارد گذشت

رشد ۵۸درصدی سرمایه گذاری جسورانه آمریکا

عصر بازار- آمار سرمایه‌گذاری استارت‌آپ در سال ۲۰۱۸ نشان دهنده کاهش معاملات و رشد ارزش آنهاست. به‌واقع می‌توان گفت سال ۲۰۱۸ در حالی به پایان رسید که یک سال طلایی برای صنعت سرمایه‎گذاری جسورانه (VC) برای آمریکا بود. در سال گذشته میزان سرمایه‎گذاری با یک جهش چشمگیر از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار گذشت. اتفاقی که از زمان شکل‎گیری عصر دات‎کام در سال ۲۰۰۰ بی‌سابقه بود و برای نخستین‌بار روی داد.

رشد ۵۸درصدی سرمایه گذاری جسورانه آمریکا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در 8949 معامله مربوط به VC بالغ بر 9/ 130 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است. نخستین‌بار این رشد سرمایه‌گذاری VC در سال 2000 در اوج شکوفایی دات‌کام رخ داد. آمار سرمایه‌گذاری استارت‌آپی 2018 به نقل از PitchBook Data نشان می‎دهد سرمایه‌گذاری VC آمریکا در سال گذشته نسبت به سال 2017 که 83 میلیارد دلار بوده حدود 58 درصد رشد کرده است. این رشد در حالی رقم خورده که تعداد معاملات مربوط به استارت‎آپ‎ها در همین مدت حدود 7/ 5 درصد کاهش یافته است. بازارهای جسورانه در سال گذشته کاهش قابل‌توجهی در تعداد معاملات روی استارت‌آپ‌های نوپا را تجربه کرده است. به این معنی که سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه رشد استارت‌آپ‌ها با کاهش مواجه شد.

    البته این کاهش تعداد معاملات در مراحل نهایی سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های بالغ‌تر نیز مشهود بود. با این حال، 9/ 61 درصد کل منابع سرمایه‌گذاری شده ناشی از معاملات به ارزش 50 میلیون دلار یا بالاتر است که نشان می‎دهد متوسط اندازه‌های معامله و ارزش‌گذاری‌ها در تمام مراحل سرمایه‌گذاری افزایش یافته است. افزایش آمار سرمایه‌گذاری استارت‌آپی 2018 و اندازه معامله و ارزش‌گذاری‌ها به‌همراه جریان توافق سالم نشان می‌دهد حمایت مالی از استارت‌آپ‌ها احتمالا با سرعت بیشتری ادامه خواهد داشت. همچنین در این مدت، یونیکورن‌ها در مجموع 5/ 44 میلیارد دلار سرمایه‌ جذب کرده‌اند و 9/ 33 درصد کل سرمایه‌گذاری VC در سال 2018 را به خود اختصاص داده‌اند.
    تغییر روند سرمایه‎گذاری‎های جسورانه

    آمار نشان می‌دهد سرمایه‎گذار شرکتی و شخصی برای مشارکت در معاملات جسورانه به سرعت همچنان رو به رشد بوده است. شرکت‎های VC در سال گذشته 1443 معامله و سرمایه‎گذاران شخصی نیز 792 معامله انجام دادند. ارزش سرمایه‌گذاری‎های خصوصی بالغ بر 5/ 38 میلیارد دلار بوده و نسبت به سال گذشته حدود 50درصد رشد کرده است. رشد سرمایه‎گذاری‎های شخصی در سال گذشته در حالی بوده که روند میزان سرمایه‎گذاری و تعداد معاملات از سال 2015 نزولی بوده است. اگرچه تعداد معاملات در سال 2018 نتوانست به سال 2015 که بیشترین تعداد معاملات را داشت برسد، اما ارزش سرمایه‌گذاری در این سال حدود 6/ 10 میلیارد دلار نسبت به سال 2015 بیشتر است. این امر حاکی از آن است که سرمایه‎گذاران ترجیح می‎دهند روی استارت‎آپ‎های کمتر و مطمئن‎تری سرمایه‌گذاری کنند ولو اینکه منابع بیشتری را سرمایه‌گذاری کرده باشند.

    آمار PitchBook Data نیز نشان می‎دهد گرایش به سرمایه‌گذاری در معاملات با ارزش بالای 50میلیون دلار بیشتر شده است. علاوه بر آن، تعداد معاملات با ارزش کمتر از یک میلیون دلار روند نزولی داشته است. همچنین بر اساس آمار سرمایه‌گذاری استارت‌آپی 2018 بررسی ارزش معاملات حاکی از آن است که صنعت VC تفکر معاملات بزرگ در این مرحله را به‌عنوان هنجار آغاز کرده‌ است؛ یعنی با افزایش متوسط عمر استارت‎آپ‎ها، سرمایه آنها افزایش می‌یابد. در سال گذشته، معاملات بیش از 50 میلیون دلار تنها 5/ 17 درصد کل فعالیت معامله در مرحله آخر را نشان می‌دهند. به عبارت دیگر، 5/ 17 درصد معاملات که در مرحله آخر انجام گرفته ارزش بالای 50 میلیون دلار دارد.

    نقطه خروج در استارت‎آپ‌های تحت حمایت VC در سال 2018 نیز قدرت زیادی را نشان داد به‌طوری که برای اولین‌بار پس از سال 2012 به میزان 120 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. همچنان عمده‌ترین مسیر خروج استارت‎آپ‎ها ادغام آنها با شرکت‎های بزرگ است. مهم‌ترین ادغام‎ها تصاحب GitHub توسط مایکروسافت به ارزش 5/ 7 میلیارد دلار و تصاحب شرکت امنیتی Duo توسط سیسکو به ارزش 4/ 2 میلیارد دلار بود. پس از آن راه خروج استارت‎آپ‎ها عموما فروش آنها است که نسبت به سال گذشته تعداد خروجی‌ها از این روش بیشتر شده، در حالی که در سال 2018 اکوسیستم استارت‎آپ در مقایسه با سال 2017، شاهد ادغام کمتری بوده است.

    اما شاید یکی دیگر از نشانه‌های خوش‌بینانه نقدینگی ناشی از باز شدن پنجره عرضه اولیه سهام (IPO) تکنولوژی بعد از مدت‌ها انتظار بود زیرا برای دومین سال متوالی، IPO‌ها به همراه سرمایه‎گذاری شخصی سهم بیشتری از خروجی‌های تحت حمایت VC را تشکیل دادند. به علاوه، بیش از 50 درصد ارزش خروجی مربوط به IPOها بوده است. بنابر آمار سرمایه‌گذاری استارت‌آپی در سال گذشته، بالغ بر 85 عرضه اولیه سهام یا IPO در سال گذشته تکمیل شد که پس از سال 2014، بیشترین تعداد بوده و به تعبیری یک سیگنال دلگرم‌کننده و باارزش برای استارت‎آپ‎ها است. علاوه بر این، زمانی که فیس‌بوک عرضه عمومی خود را به 16 میلیارد دلار افزایش داد، مجموع ارزش خروجی‌ها از جنس IPOها در سال 2018 در طول یک دهه اخیر (به‌جز سال 2012) فراتر از حد رفت. انتظارات سرمایه‌گذار از IPO در نیمه اول سال 2019 برای استارت‌آپ‌هایی مانند اوبر، Lyft، Airbnb،

    و Slack نشان می‌دهد پنجره IPO می‌توانست حداقل تا آینده نزدیک باز شود اما با وجود این نشانه‌های مثبت، نوسان روزافزون در بازارهای عمومی، به‌ویژه در فصل چهارم سال 2018، سایه‎ای از تردید و سرگردانی را روی این پنجره قوی IPO که مربوط به شرکت‎های نوپا و خوشنام است، ایجاد می‌کند. با این حال بر اساس آمار سرمایه‌گذاری استارت‌آپی 2018، مسیر خروج فضای استارت‌آپی بیش از گذشته به IPO و بازار عمومی وسیع‌تر وابسته می‌شود، به این ترتیب باید IPO بیشتری ایجاد شود تا مسیری برای جمع‌آوری سرمایه قابل‌توجه و ایجاد نقدینگی و درآمد برای سهامداران به‌وجود آید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو