عصر خودرو

عبور ارزش معاملات هفتگی بازار فیزیکی از مرز ۳ هزار میلیارد ریال

اوراق سلف موازی استاندارد سنفت ۹۷۱ و سبندر ۹۷۱ تسویه شد

عصر بازار- روز چهارشنبه آخرین روز معاملاتی اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی توسط وزارت امور اقتصاد دارایی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در بازار مشتقه بورس انرژی ایران در نماد سنفت ۹۷۱ پشت سر گذاشته شد و در نهایت مراحل تسویه نیز با موفقیت انجام شد.

اوراق سلف موازی استاندارد سنفت ۹۷۱ و سبندر ۹۷۱ تسویه شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، امروز کالاهای حلال 402 پالایش نفت بندرعباس، آیزوفید، آیزوریسایکل، حلال 404 و ریفورمیت پالایش نفت تبریز، پروپان پالایش نفت تهران، بوتان، پروپان، هگزان، برش سنگین و گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندرامام در رینگ داخلی و گاز مایع پالایش گاز فجر جم در رینگ بین الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه می شود.

    در جریان معاملات آخرین روز کاری هفته بورس انرژی (چهارشنبه دهم بهمن ماه) نیز کالاهای حلال 402 پالایش نفت تبریز، آیزوریسایکل و نفتای سنگین پالایش نفت تهران، حلال 503 پتروشیمی بیستون، آیزوریسایکل پالایش نفت شیراز و نیتروژن پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی و حلال  402 پالایش نفت کرمانشاه در رینگ بین الملل بازار فیزیکی عرضه شدند.

    طی معاملات این روز بیش از  7،598 تن انواع فرآورده های هیدروکربوری به ارزش بیش از 326 میلیارد و 154 میلیون ریال در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران معامله شد.

    همچنین در این روز بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 1،560،000 قرارداد معادل 37 میلیون و 440 هزار کیلووات ساعت به ارزش 8 میلیارد و 798 میلیون و 400 هزار ریال بود.

    به گزارش سنا، روز چهارشنبه آخرین روز معاملاتی اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی توسط وزارت امور اقتصاد دارایی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در بازار مشتقه بورس انرژی ایران در نماد سنفت 971  پشت سر گذاشته شد و در نهایت مراحل تسویه نیز با موفقیت انجام شد.

    این اوراق که در تاریخ چهارم بهمن ماه 1396 به ارزش 5،000 میلیارد ریال و در مجموع 1،711،087 قرارداد با هدف تامین مالی فعالیت های دولت منتشر شده بود، سرانجام پس از گذشت یک سال، زمان سررسید آن فرارسید و فرآیندهای مرتبط با تسویه اوراق مذکور نیز در روز سررسید با همکاری عرضه کننده، بورس انرژی ایران و شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه انجام پذیرفت.

    روز سه شنبه نهم بهمن ماه نیز آخرین نوبت معاملاتی اوراق سلف موازی استاندارد گاز مایع پتروشیمی بندر امام در بازار مشتقه بورس انرژی ایران در نماد سبندر 971 پشت سر گذاشته شد و عملیات تسویه این اوراق نیز با موفقیت به اتمام رسید.

    این اوراق که در تاریخ نهم بهمن ماه 1396 به ارزش 4،000 میلیارد ریال و در مجموع 1،508،840 قرارداد با هدف تامین مالی فعالیت های شرکت پتروشیمی بندر امام منتشر شده بود، سرانجام پس از گذشت یک سال و طی فرآیندهای تسویه اوراق عرضه شده در بازار مشتقه بورس انرژی ایران با موفقیت تسویه شد.

    شایان ذکر است طی دوره معاملاتی مذکور در مجموع در نماد سبندر 971 و سنفت 971 بیش از 4،800 میلیارد ریال اوراق در بازار ثانویه(تابلوی سلف موازی استاندارد بازار مشتقه بورس انرژی ایران) معامله شد که این موضوع حاکی از نقدشوندگی بالای این اوراق است.

    برچسب ها