عصر خودرو

رئیس سازمان تعاون روستایی خبر داد؛

ذخیره سازی ۷۰ هزار تن میوه برای تنظیم بازار شب عید

عصر بازار- رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی از ذخیره سازی ۷۰ هزار تن پرتقال و سیب برای تنظیم بازار شب عید و تأمین ذخایر احتیاطی و ملی خبر داد و گفت: واحدها وموسسات اعتباری غیرمجاز تعاونی روستایی تعیین تکلیف شدند و با شبکه‌های فساد در این زمینه برخورد کردیم.

ذخیره سازی ۷۰ هزار تن میوه برای تنظیم بازار شب عید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، حسین شیرازد در نشست خبری امروز عصر سه‌شنبه اظهار کرد که در زمینه تنظیم بازار شب عید حدود 30 هزار تن سیب و 40 هزار تن پرتقال از محصول شمال وجنوب کشور ذخیره شده و از طریق مبادی تأمین برای استان‌های مختلف کشور ارسال شده است همچنین حدود شش هزار تن سیب و پنج هزار تن پرتقال نیز به عنوان ذخایر احتیاطی و ملی در دستور کار قرار دادیم و ذخیره کرده‌ایم تا در موارد اضطراری و به هنگام‌های لازم آن را نیز وارد بازار کنم.

    وی افزود: توزیع میوه شب عید از دهه آخر اسفند یعنی حدود 20 اسفند آغاز می‌شود اما اجازه توزیع این میوه باید از طریق ستاد تنظیم بازار کشور صادر شود ولی این نوید را به مردم می‌دهیم که امسال فراوانی میوه و تمهیدات اندیشه شده سبب می‌شود که هیچ مشکلی در تنظیم بازار شب عید نداشته باشیم.

    وی همچنین درباره وضعیت واحدهای تعاون روستایی که مشکلات بسیاری برای کشاورزان در سال‌های گذشته به‌وجود آوردند گفت: بحران واحدهای اعتباری تعاون روستایی به گونه‌ای بود عده‌ای سودجود در آن رسوخ کرده بودند و پس از مدتی با جمع‌آوری پول از کشاورزان و روستاییان ناپدید شدند یا آن که منابعی که با زحمت از کشاورزان جذب شده بود با انحراف معیار بالا از بخش کشاورزی خارج کردند.

    وی ادامه داد: این سودجویان از طریق واحدهای اعتباری در بازار پول و اعتبار مداخله می‌کردند و فریب‌های بسیاری می‌دادند و منابع را از بخش کشاورزی خارج می‌کردند.

    وی اعلام کرد: در سال 1397 این واحدهای اعتباری تعدادش به 1050 واحد رسیده بود و از آن جای که آنها به عنوان یک پوسته حقوقی فارغ از مالیات بودند جذابیت زیادی برای جمع‌آوری پول داشتند اما با پیگیری نفس گیر و مبارزه با شبکه‌های فساد شاهد کاهش چشمگیر آنها وتعیین تکلیفشان بودیم به گونه‌ای که هم اکنون از این تعداد تنها 340 واحد اعتباری فعال داریم.

    وی اضافه کرد: همه واحدهای اعتباری شبه فعال و غیرفعال منحل شده و منهدم شدند. و شاهد کاهش 22 درصدی جذب سپرده، کاهش 22 درصد مانده تسهیلاتی پرداختی، کاهش 44 درصدی تعداد تسهیلات گیرندگان و کاهش 42 درصدی معوقات از طریق این واحدها بودیم.

    وی با بیان این که سه واحد بحرانی اعتباری در این میان وجود داشتند گفت: یکی از این واحدها به اسم مؤسسه اعتباری ولیعصر رباط کریم منحل شد، همچنین واحد اعتباری توسعه نهال نشان البرز تعیین تلکیف شد و بیش از 90 درصد آورده‌ها و حقوق مردم به آنها بازگردانده شد و مابقی نیز در حال تأمین و پرداخت است. همچنین شرکت مهر ماندگار ایلام نیز تعیین تکلیف شد ولی در حال انتخاب بانک عامل برای پرداخت آورده مال باختگان هستیم.

    شیراز تصریح کرد: واحدهای اعتباری تعاون روستایی تنها مجاز به بستن عقد قرارداد قرض‌الحسنه هستند و هرگونه فعالیت مالی و پولی دیگر این واحدها غیرمجاز بود واسطه‌گری و مداخله غیرمجاز در این زمینه را برنمی تابیم.

    صندوق تعاونی روستایی ایرانیان نیز که شخصیت حقوقی جدای از این واحدهای اعتباری دارد یک اشتباه محاسبه در مدیریت آن صندوق به وجود آمده بود و بخشی از پول آن در مؤسسات اعتباری کاسپین و فرشتگان سرمایه گذاری شد اما وقتی که پول به این مؤسسات رفت همان بلای که سر مابقی مالباختگان فرشتگان و کاسپین آمد بر سر کشاورزان نیز آمد و با کمک سازمان برنامه و بودجه و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی توانستیم بخش اعظمی از پول انتقال یافته را برگردانیم و بقیه آن نیز که حدود 10 میلیارد است در حال پیگیری برای مسترد کردن آن هستیم.

    وی همچنین در پاسخ به سوالی در زمینه تنظیم بازار میوه با مشکل بازار گفت: وقتی که به عنوان مثال یک کیلوگرم پرتقال از باغ‌های شمالی کشور بین 2800 تا 3,200 تومان بسته کیفیت آن خریداری می‌شود اما وقتی به میدان تره بار و نهایتاً دست مردم می‌رسد فاصله قیمتی بسیار زیادی دارد یعنی با خلأ قانونی و نظارتی مواجه هستیم از دستگاه‌های متولی مانند سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان و سازمان تعزیزات حکومتی انتظار می‌رود با نظارت دقیق این وضعیت را سامان دهیم.

    وی همچنین در خصوص دیگر فعالیت‌های سازمان تعاون روستایی گفت: این سازمان به بازار محصولات مختلفی از جمله زعفران، خرما، سیب زمینی، لبنیات و غیره ورود کرده وبا مداخله‌گری هدفمند سعی در تأمین حقوق و منافع تولید کنندگان داشته است که می‌توان به عرضه 67 تن زعفران خریداری شده در بورس، خرید بیش از 400 تن خرمای استعمران از خوزستان، خرید تضمینی بیش از سه میلون و 300 هزار گندم از طریق مشارکت با شرکت بازرگانی دولتی، خرید بیش از 26 هزار تن سیب زمینی از مناطقی ماندن جنوب کرمان، جیرفت، کهنوج، خوزستان، گلستان و اصفهان، خرید 44 هزار تن شیر، مشارکت عرضه 3300 تن شیرخشک، عرصه حدود 4 هزار تن خامه و غیره اشاره کرد. همچنین در عرصه صادرات با کمک اتحادیه‌ها نیز 13 هزار تن محصولات زراعی و باغی به کشورهای آسیای میانه، sas ، عراق، افغانستان، پاکستان، اقلیم کردستان عراق و غیره صادر کرده‌ایم. و بیش از 240 هزار تن دانه‌های روغنی از جمله ذرت و جو را به صورت مباشرت با شرکت بازرگانی دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام خریداری کرده‌ایم.

    برچسب ها