عصر خودرو

یک کارشناس انرژی اعلام کرد:

فرصت محدود ایران برای دستیابی به بازار گاز منطقه

عصر بازار- حسن‌تاش با تاکید بر اینکه ما باید به تعهدات قبلی خود نیز عمل کنیم،‌گفت: قرارداد کرسنت قرارداد بسیار بسیار بدی بود اما معتقدم این قرارداد باید اجرایی شود و حتی می‌توانیم با مذاکره وارد خط لوله تاپی شویم.

فرصت محدود ایران برای دستیابی به بازار گاز منطقه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، غلامحسین حسن‌تاش کارشناس انرژی در نشست «گاز پیشران توسعه ایران»  که در مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شد،گفت: متاسفانه من باید اعلام کنم صحبت‌هایی که امروز در این میزگرد انجام شد، 20 سال پیش مقاله‌ای را در این خصوص نوشتم و تمام این حرف‌ها را در آنجا زدم اما می‌بینیم بعد از 20 سال باز این حرف‌ها زده می‌شود و نشان می‌دهد که نتوانستیم کار درستی را در این زمینه انجام دهیم و هنوز مشکل در جای خود باقی است.

    این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه مهمترین مشکل ما این است که دستگاه حکمران در بخش انرژی نداریم و سیاست‌های بخش انرژی هم تدوین نشده است گفت: اگرچه ایران دارای پتانسیل بسیار بالایی است ولی نبود این دو موضوع موجب شده است نتوانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

    وی با اشاره به اینکه در دیپلماسی نیز نتوانستیم به خوبی قدم برداریم، گفت: واقعیت این است که اگر موضوع‌ها درست تعیین نشوند و ما نیز نگاه درستی به آنها نداشته باشیم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که گاز همانطور که برای دیگر تولیدکنندگانش مهم است برای ما نیز مهم و استراتژیک باشد.

    حسن‌تاش با اشاره به اینکه ما فرصت‌های محدودی را هم اکنون در اختیار داریم تا بتوانیم گاز خود را به کشورهای همسایه منتقل کنیم و حتی می‌توانیم واحدهای مینی LNG را نیز ایجاد کنیم که می‌تواند بخشی از عقب‌ماندگی ما را در این حوزه پوشش دهد.

    وی تصریح کرد: ما می‌توانیم واحدها را نیز در بندر گوادر که در نزدیکی پاکستان است ایجاد کنیم و اخیرا نیز شنیده‌ام چینی‌ها نیز تمایل دارند که در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

    *قرارداد کرسنت قرارداد بسیار بسیار بدی بود

    حسن‌تاش با تاکید بر اینکه ما باید به تعهدات قبلی خود نیز عمل کنیم،‌گفت: قرارداد کرسنت قرارداد بسیار بسیار بدی بود اما معتقدم این قرارداد باید اجرایی شود و حتی درمورد دیگر خطوط لوله‌ای که در منطقه وجود دارد مانند خط لوله تاپی می‌توانیم با مذاکره وارد این خط لوله شویم و گاز خود را با این خط لوله صادر کنیم.

    وی در پایان گفت: درنهایت فرصت‌های ما محدود است و این فرصت‌ها دارد از دست‌مان می‌رود و بهتر است روی آن چه که اکنون می‌توانیم انجام دهیم تمرکز کنیم.

    به گزارش فارس، این نشست اولین پیش نشست پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی است که در تاریخ 29 بهمن ماه توسط شبکه تحلیل گران اقتصاد مقاومتی برگزار خواهد شد.

    برچسب ها