عصر خودرو

عوامل سه‌گانه بودجه را از کسری نجات داد

عصر بازار- با وجود این‌که هزینه‌های دولت در سال مالی گذشته بیش از حد پیش‌بینی شده بوده، اما در هر حال عوامل سه‌گانه‌ای که موجب افزایش منابع‌شده تا حدی مانع از کسری بوده است.

عوامل سه‌گانه بودجه را از کسری نجات داد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، گزارش تفریغ بودجه‌ای که دیوان محاسبات درباره عملکرد بودجه 1396 و هرچند به‌طور خلاصه منتشر کرده است، از این حکایت دارد که در بخش منابع و مصارف کلی بودجه، پیش‌بینی و تحقق منابع بودجه سال گذشته، از این قرار بوده است که از حدود 1,137 هزار میلیارد تومانی که پیش‌بینی شده بود، حدود 1,290 هزار میلیارد تومان محقق شده است که نشان‌دهنده تحقق 113.4 درصدی منابع دولت در بودجه 1396 است.

    این در حالی است که در بخش مصارف نیز حدود 1,154 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بوده که در عمل، دولت 1,278 هزار میلیارد تومان هزینه در بودجه داشته است که تحقق مصارف را به حدود 110.7 درصد می‌رساند.

    آنطور که گزارش دیوان محاسبات نشان می‌دهد، از جمله دلایل افزایش نسبت منابع به مصارف در بودجه سال قبل، برداشت حدود 6337 میلیارد تومانی از سرجمع درآمدهای عمومی توسط خزانه‌داری کل کشور، اعمال معافیت حقوق گمرکی به‌میزان 3,766 هزار میلیارد تومان بیش از اعتبار مصوب و عدم واگذاری حدود 1,167 میلیارد تومان از اوراق و اسناد خزانه اسلامی است.

    برچسب ها