عصر خودرو

دلایل گرانی دلار در گفت‌‌وگو با دبیرکل انجمن حسابداری ایران:

اسکناس دلار کم داریم

عصر بازار- دبیرکل انجمن حسابداری ایران با بیان اینکه بانک مرکزی نتوانسته ۱۰ میلیارد دلار خانگی را روانه نظام بانکی و بازار کند، از شایع شدن پولشویی در بازار ارز خبر داد و گفت: اکنون لاشه اسکناس (دلار) کم داریم و مردم متوسط به سمت خرید ارز می‌روند.

اسکناس دلار کم داریم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، ناصر پرتوی در مورد اینکه رئیس کل بانک مرکزی دلایل نوسانات نرخ ارز را افزایش قیمت جهانی دلار عنوان می‌کند، اظهار داشت: برخی مواقع توجیه کردن برای پنهان کردن واقعیت‌ها است. نرخ برابری دلار نسبت به سایر ارز‌ها حدود 0.1 تا 0.4 درصد در دنیا افزایش داشته است.

    وی افزود: افزایش نرخ دلار در بازارهای دنیا، زیر یک درصد است، ولی قیمت دلار در چند ماه اخیر بیش از 8درصد در ایران افزایش یافته و قیمت دلار از حدود 3300 تومان، امروز با قیمتی در حدود 3700تومان خرید و فروش می‌شود. نرخ برابری یورو نسبت به دلار حدود 1.12درصد بوده که اکنون 1.09درصد شده است اما امروز نرخ یورو در کشور نزدیک 4هزار تومان است.

    نرخ ارز امکان افزایش دارد

    دبیرکل انجمن حسابداری ایران با اشاره به اینکه براساس اعلام رئیس سابق بانک مرکزی بین 10 تا 20 میلیارد دلار در خانه‌های مردم است، گفت: مردم این دلار‌های خانگی را در نظام بانکی، سپرده گذاری نمی‌کنند، زیرا نگران هستند، که اگر به بانک‌ها دادند، بعدا به جای ارز، ریال بگیرند.
    پرتوی با بیان اینکه افرادی در خانه ارز نگهداری می‌کنند که بخواهند در آینده نزدیک از آن مثلا برای سفر  استفاده کنند، بیان کرد: فرد وقتی می‌خواهد از ارز برای سفر و یا خرید استفاده کند، برای اینکه بتواند آن را به راحتی و با خیال راحت بگیرد، وقتی این پول را به نظام بانکی  می سپارد، بانک مرکزی باید به دارندگان حساب ارزی حتی با منشا داخلی تعهد دهد که اگر این اتفاق بیافتد، حداقل 10 میلیار دلار روانه بانک‌ها خواهد شد.
    وی با بیان اینکه مردم دلار، یورو و لیر در خانه‌ها نگهداری می‌کنند، ادامه داد: بانک مرکزی فکر می‌کند نرخ فعلی طبیعی است و قیمت در حدود همین نرخ  می‌ماند. امروز سودی که بانک‌ها به ارز می‌دهند، حداکثر 6 درصد است اما سودی که به ریال داده می‌شود، حداقل 20 تا 27 درصد است و این شبهه دارد.  وقتی سود سپرده ارزی 6 درصد است، نشان می‌ دهد که 3670 تومان نرخ واقعی ارز نیست و این نرخ امکان افزایش دارد.
    این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تقاضا برای ارز بیش از عرضه است، افزود: اکنون در کشور لاشه اسکناس (دلار) کم داریم و چون هنوز ثبات مالی بهینه نشده است، مردم حتی افراد متوسط به سمت خرید ارز می‌روند ولی اگر ثبات مالی بهینه شود، هیچ کسی در خانه خود ارز نگه نمی‌دارد.

    مقصر افزایش قیمت ارز، دلال‌ها نیستند/ مفسدان با خرید ارز پول شویی می‌کنند

    پرتوی با اشاره به فساد اقتصادی گفت: معمولا افرادی که تقلب و فساد مالی انجام می‌دهند، به سرعت پول خود را به ارز تبدیل می‌کند، زیرا بهترین پشتوانه غیرقابل شناسایی است و پول شویی رخ می‌دهد. اگر پول خود را به بانک ببرد مشخص خواهد شد که از کجا این پول را آورده است.
    وی اضافه کرد: فکر می کنند، مقصر افزایش قیمت ارز، دلال‌ها هستند، در حالی که دلالها کاره‌ای نیستند؛ زیرا بانک مرکزی ارزهای فروشی را در اختیار صرافی‌های مجاز قرار می‌دهد و صرافی ها به واسطه افراد خود ارز را در بیرون از صرافی می‌فروشند که این یک اقدام عادی است.
    دبیرکل انجمن حسابداری ایران  تصریح کرد: افرادی که تقلب می‌کنند، ریال به دست آمده را به دلار و یورو تبدیل   می‌کنند زیرا یک بسته اسکناس یورو برابر با چهل میلیون تومان است و در قوطی معمولی می‌توان 800میلیون تومان را به شکل یورو نگهداری کرد.

    رکود تجارت و تولید را  قفل کرد، مدیران فعلی توان اجرایی ندارند

    پرتوی در خصوص رکود حاکم بر اقتصاد، گفت: متاسفانه رکود وجود دارد و همه چیزی را  قفل ( تجارت و تولید) کرده است. برای حل معضل رکود راهکارهای مختلفی دارد و مدیران باید توان اجرا داشته باشند ولی مدیران فعلی توان اجرایی ندارند؛ شکاف بزرگی بین اقتصاددان‌های ما در این دولت ایجاد شده است.
    وی با بیان اینکه دولت نباید تصمیمات ناگهانی بگیرد، اظهار داشت: در این دولت سیاستی وجود ندارد و تمامی سیاست‌ها ضد و نقیض است؛ مثلا دولت که بدهی نجومی دارد، در تصمیمی میلیاردها تومان به دو شرکت خودروساز کمک می‌کند، که این اشتباه بود و فقط از یک بخش به صورت نیمه کاره حمایت شد.

    دید و نگرش اقتصاد غربی در ایران کاربرد ندارد

    این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه برای حل مشکلات نیازمند مدیران اجرایی هستیم، گفت: داشتن دانش دانشگاهی که  در کتاب‌های نظام سرمایه داری یاد داده می‌شود، قطعا منجر به اختلال در اقتصاد خواهد شد؛ امروز 90درصد کتاب‌های دانشگاهی که تدریس می‌شود غربی است و دید و نگرش آنها در ایران کاربرد ندارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها