عصر خودرو

چین آغازگر بحران دیگر اقتصادی خواهد بود؟

۱۰ علت ریزش شاخص های جهانی بورس

عصر بازار- مرتضی ایمانی راد تحلیل گر اقتصاد بین الملل در تحلیل شرایط جدید اقتصاد ایران و عواملی که به تعطیلی بازارهای سهام در چین منجر شد چنین نوشت: چین می تواند بحران جدید اقتصاد جهانی را شروع کند.

۱۰ علت ریزش شاخص های جهانی بورس
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از کانال تلگرام موسسه بامداد، ایمانی راد 10 علت ریزش شاخص های جهانی بورس را چنین توضیح میدهد:
    اول: اینکه بازارهاى مالى جهان با نوسان عجیبى در هفته اول سال نو را شروع کرد. این حرکت شتاب آلود هر چند که نشان دهنده هیجانات ابتداى سال است ولى در عین حال نشان مى دهد که اقتصاد جهان در سال ٢۰١٦ همراه با نوسانات بالایى خواهد بود.

    دوم : در بازارهاى جهانى در سال ٢۰١٦ پیش بینى یک اصلاح جدى در بازارهاى بورس مى شود که زمزمه هاى آن را در هفته اول در بازار چین دیدید. این نوسانات ادامه خواهد داشت .

    سوم : بازارهاى جهانى نشان دادند که در همین یک هفته چقدر شکننده و ناپایدارند. این مطلب را در مصاحبه با خبر آنلاین مطرح کرده ام و به نظرم ثباتى که به ظاهر به نظر می رسد ، بازارهاى جهانى فاقد آن هستند. افزایش قیمت طلا در بازارهاى جهانى نشان دهنده این شکنندگى است .

    چهارم : روند تضعیف پولهاى کالا پایه رو به افزایش است . طبیعى است که قیمت مواد اولیه هم  رو به کاهش است . نفت هم همانطور که می بینید  هر روز کاهش پیدا می کند. احتمال شکستن قیمت نفت و افتادن در کانال بیست دلار زیاد است و در نتیجه هر پدیده ، وضعیت و یا کالایى که مرتبط با نفت باشد همراه با تغییرات قابل توجه خواهد بود. البته این وضعیت ادامه دار نخواهد بود چون قیمت کالاها دارد به کف تاریخى خود می رسد.

    پنجم - طلا براى حفاظت سرمایه گذاران براى شرایط پر التهاب کنونى گزینه خوبى است و بنابراین تا موقعى که نوسانات ارزى بالا باشد طلا بالا مى رود. به محض آرام شدن نوسانات ارزى طلا نیز شروع به کاهش خواهد کرد.

    ششم- در شرایط فعلى یورو به عنوان یک funding currency عمل می کند. یعنى یورو در شرایط فعلى با توجه به نرخ بهره پایین ، تقاضا برایش زیاد مى شود ( این تقاضا عمدتا تقاضاى carry trade است ) و و این پول براى شورت کردن ( یا فروختن ) پولهایى مورد استفاده قرار می گیرد که داراى نرخ بهره بالایى هستند. در نتیجه در کوتاه و حتى میان مدت ممکن است یورو افزایش داشته باشد و به تدریج که نوسانات در بازار کمتر مى شود یورو کاهش خواهد داشت و از سقف فعلى هم ممکن است کمتر شود.

    هفتم: شکست عجیب بازار بورس چین نشان داد که چین بسیار شکننده تر از آن است که عده اى باور می کردند. وقتى مدت پنج سال است که در هر فصل تولید این کشور در حال کاهش است ، حتما یک مشکلى وجود دارد. در نتیجه شکست شاخص بورس در چین به معنى شکست مجدد قیمت مواد اولیه در سطح جهانى است . همراه با اینها ارزهاى کالا پایه نیز تضعیف خواهند شد.

    هشتم: تضعیف یکباره یوآن در یکهفته اول سال میلادى نشان مى دهد که قیمت مواد اولیه و از جمله نفت استعداد بیشترى براى کاهش دارد. ولى اگر ساختار اقتصادى جهان ثابت بماند، احتمال به کف رسیدن قیمت ها در سال جارى میلادى بسیار زیاد است.

    نهم: بهترین ارز براى سرمایه گذارى در سال ٢۰١٦ به نظر میرسد ین ژاپن باشد. هر چند که با تضعیف صادرات و تولید در ژاپن احتمال اینکه بانک مرکزى ژاپن عرضه ین را براى پایین آوردن قیمت آن در بازار جهان زیاد کند خیلى زیاد است . ولى این بار اثر تزریق ین به بازارهاى جهانى قدرت سابق را نخواهد داشت و بیشتر به صورت یک شوک موقتى عمل خواهد کرد.

    دهم:  دلا رامریکا هم کماکان قدرت خود را حفظ خواهد کرد و احتمال اینکه فدرال رزرو امریکا مجددا نرخ بهره را بالا ببرد هست . دهم - با توجه به نوسان بازارها و مخصوصا در انتهاى هفته ها ، معقول است که تا موقعى که بازار آرام نشده است مدیریت نقدینگى خود را با حساسیت زیاد مراقبت کنند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها