عصر خودرو

تکلیف خریداران محصولات ایران خودرو مشخص شد

عصر بازار- ایران خودرو برای تعهدات شهریور تا دی ماه محصولات پر تیراژ خود با وجود پذیرش خسارت و زیان بسیار صرفا برای خودروهای پر تیراژ خود تنها ۳۰ درصد افزایش قیمت لحاظ کرده است.

تکلیف خریداران محصولات ایران خودرو مشخص شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، مصطفی خان کرمی معاون مدیرعامل دربازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو اعلام کرد: بررسی های کارشناسی نشان می دهدکه تمامی نهاده های تولیددرصنعت خودروسازی در بیشتر موارد حتی بیش از 100 درصدافزایش قیمت را تجربه کرده، این درحالی است که این شرکت برای تعهدات قبل از شهریور خود هیچ‌گونه افزایش قیمتی را لحاظ نکرده و خودروها را با همان قیمت های قبلی به مشتریان تحویل می دهد.

    وی با بیان این مطلب گفت: ایران خودرو برای تعهدات شهریور تا دی ماه محصولات پر تیراژ خود، با توجه به نوسانات و تغییرات شدید نرخ ارز و افزایش بهای نهاده های تولیدکه مطابق نظر کارشناسان تا 100 درصدافزایش یافته بود، با وجود پذیرش خسارت و زیان بسیار صرفا برای خودروهای پر تیراژ خود تنها 30 درصد افزایش قیمت لحاظ کرده است.

    وی در زمینه شرایط سخت خودروسازان گفت: در سه ماه پایانی سال 96 فشار اقتصادی افزایش یافت و در ابتدای سال 97 این فشارها چند برابر شد به طوری‌که در تمام شاخص های اقتصادی در زندگی مردم اثر مستقیم گذاشت ولی تولید خودرو همچنان با تحمل فشارهای ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های تولیدی صورت می گرفت. بنابراین با در نظرگرفتن تمامی جوانب و اتفاقاتی که از اردیبهشت 97 در کشور افتاد و در راستای تداوم تولید و ایفای تعهدات، افزایش قیمت ها گریزناپذیر بود.

    وی تاکید کرد: در راستای انتقال کمترین فشار ممکن به مشتریان و به حداقل رساندن آن و با توجه به تاریخ تغییر نرخ ارز و در جهت اعمال شرایط یکسان برای مشتریان، شرکت ایران خودرو زمان تغییر قیمت خود را آخر مرداد ماه اعلام کرد و تعهدات 16 الی 31 مرداد ماه را نیزبا قیمت قدیم محاسبه و تحویل مشتریان داد.(لازم به توضیح است 16 مرداد ماه تاریخ اعلام نرخ ارز نیمایی است).

    خان کرمی تصریح کرد: براساس آمارهای موجود خودروهای فروخته شده سال جاری و سال گذشته نشان می دهدکه تا 28 دی ماه  سال 96 تعداد 573 هزار دستگاه از سوی شرکت ایران خودرو فاکتور و به بازار و مشتریان شرکت عرضه و تحویل شده است که این روند در سال 97 و مدت مشابه با تمام دلایل مطرح شده در بالا به 296 هزار دستگاه کاهش یافته است.

    معاون مدیرعامل در بازاریابی و فروش ایران خودرو اظهار داشت: با مقایسه دو عدد مذکور می توان مشاهده کرد که توان تحویل شرکت ایران خودرو به تعداد 276 هزار دستگاه کاهش یافته است و این در حالی است که تعداد تعهدات معوقه این شرکت در سال جاری در حدود 106 هزار دستگاه است که کمتر از میزان افت تولید است.

    وی یاد آور شد: این بدان معناست که حتی اگر تولید نسبت به سال 96 رشدی هم نداشت و به میزان همان سال خودرو تولید می شد، پیش فروش های انجام شده نه تنها به تعهد معوق منجر نمی شد بلکه امکان عرضه خودروهای بیشتر هم وجود داشت.

    وی یاد آور شد: این بدان معناست که حتی اگر تولید نسبت به سال 96 رشدی هم نداشت و به میزان همان سال خودرو تولید می شد، پیش فروش های انجام شده نه تنها به تعهد معوق منجر نمی شد بلکه امکان عرضه خودروهای بیشتر هم وجود داشت.

    خان کرمی به متقاضیان خودرو اطمینان داد، تمامی فرآیندها از قبیل ثبت نام، صف انتظار، صدور فاکتور، تحویل خودرو و ... در شرکت ایران خودرو مکانیزه و سیستمی بوده تحویل خودروبه مشتریان مطابق نوبت انجام می شود.

    معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو اظهار داشت: از مشتریان ایران خودرو به علت درک شرایط موجود کمال تشکر و قدردانی را دارم و بابت تاخیر بوجود آمده در تحویل خودروها از آنان  عذرخواهی می کنم.

    وی درپایان افزود: امید است با تدابیری که وزارت صنعت ، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار، نمایندگان مجلس و دستگاه های نظارتی از اواسط خرداد ماه اتخاذ کرده اند، با تامین به موقع قطعات مورد نیاز خصوصا در مورد خودروهای پر تیراژ و مورد نیاز مشتریان محترم شرکت، بتوانیم ظرفیت تولید را افزایش و طی مدت چند ماه از بحث خودروهای معوق و با تاخیرخارج شده و بازار این صنعت مهم که موتور محرک رشد اقتصادی کشور است را به تعادل برسانیم.

    برچسب ها