عصر خودرو

عرضه ۳ صندوق زمین‌ و‌ ساختمان تا ماه آینده در فرابورس

عصر بازار: مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن جزئیات پروژه‌های مسکونی این شرکت که با استفاده از ابزارهای مختلف بازار سرمایه تأمین ملی می‌شوند را تشریح کرد.

عرضه ۳ صندوق زمین‌ و‌ ساختمان تا ماه آینده در فرابورس
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، مصطفی ازگلی در باره جزئیات پروژه ساختمانی در تهران که تا پایان تابستان اوراق بدهی سفارش ساخت (صکوک استثنا) مرتبط با این پروژه از طریق فرابورس منتشر می‌شود، اظهار کرد: این پروژه به عنوان پایلوت برای بررسی امکان یا عدم امکان انتشار اوراق صکوک ساخت در ایران تعریف شده است که در صورت موفقیت پروژه، استفاده از این «ابزار تأمین مالی از طریق بازار سرمایه» در ایران نیز رایج می‌شود.
    مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن با بیان اینکه پروژه مذکور در خیابان گاندی تهران قرار دارد، افزود: این ساختمان اداری ـ مسکونی حدود سه هزار متر مربع زیربنا دارد و علت انتخاب آن به عنوان پروژه پایلوت، کوچک بودن آن است. در واقع می‌خواهیم ثابت کنیم که مدل انتشار صکوک ساخت، مدلی کارآمد برای تأمین مالی پروژه‌های ساختمانی ـ مسکونی است.
    وی با بیان اینکه همه مراحل اداری آن از تشکیل ارکان اوراق بدهی تا اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار طی شده است، گفت: این اوراق تا یکی دو ماه آینده منتشر می‌شود. ازگلی قیمت پایه اسمی اوراق را هزار تومان به ازای هر سهم (برگه) عنوان و خاطرنشان کرد: غیر از این پروژه چند صندوق زمین و ساختمان نیز در چند شهر تشکیل و پروژه‌های آن تعریف شده است که تا ماه آینده عرضه اولیه آنها در فرابورس عملیاتی می‌شود.
    اسامی صندوق‌های زمین و ساختمان قابل عرضه
    عضو هیئت مدیره گروه مالی بانک مسکن اسامی شهرها و پروژه‌های قابل ساخت بر اساس ابزار صندوق زمین و ساختمان را اعلام کرد و گفت: پروژه‌های تبریز، نارون اراک، رویان مازندران و چند صندوق زمین و ساختمان در نقاط مختلف تهران که فعلا در حال تکمیل ارکان آنها هستیم. سه پروژه نخست اوراق آنها تا یک ماه آینده عرضه اولیه می‌شوند؛ ولی امکان عرضه اولیه سهام صندوق‌های زمین و ساختمان پروژه‌های ساختمانی تهران بیش از یک ماه به طول می‌انجامد.
    میزان پیشرفت صندوق زمین و ساختمان نسیم
    او درباره میزان پیشرفت صندوق زمین و ساختمان نسیم به عنوان «نخستین پروژه مسکونی صندوق زمین و ساختمان ایران» که از سوی شرکت گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن ایجاد شد و در حال حاضر در شهرک راه‌آهن منطقه 22 تهران و در نزدیکی دریاچه چیتگر در حال ساخت است، گفت: این صندوق حدود 9 درصد از برنامه تعریف شده برای ساخت پروژه مسکونی نسیم جلوتر است؛ به طوری که بر اساس برنامه قرار بود تا پایان خرداد امسال 30 درصد پیشرفت داشته باشد و در حال حاضر این پروژه 39 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
    مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن با تأکید بر لزوم تکثیر روش‌ها و ابزارهای مختلف تأمین مالی مسکن مبتنی بر بازار سرمایه ادامه داد: ارزش هر برگه (سهم) صندوق زمین و ساختمان نسیم در ابتدای عرضه اولیه هزار تومان بود که با توجه به افزایش سهام صندوق‌های زمین و ساختمان همزمان با پیشرفت پروژه، ارزش فعلی هر سهم در فرابورس به هزار و 93 تومان به ازای هر برگه رسیده است. پیش‌بینی ما این است که ارزش سهام صندوق نسیم سالانه 26 درصد افزایش و سوددهی مناسبی برای سهامداران این صندوق به همراه داشته باشد که رقم بسیار بالایی است.

    برچسب ها