عصر خودرو

هر وزارتخانه چند کارمند دارد؟ + جزئیات

عصر بازار- تعداد کارکنان دولت از ابتدای سال ۹۷ تا کنون نسبت به سال ۹۶ با کاهش ۵۵ هزار نفری روبه‌رو بوده و اندازه دولت ۲.۳ درصد کاهش یافته است.

هر وزارتخانه چند کارمند دارد؟ + جزئیات
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس،  ماده 28 قانون برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری کرده تا بتوان در هزینه‌های عمومی کشور از طریق تحول در ساختارهای اداری و بدنه اجرایی کشور صرفه جویی کرد.

    همچنین منطقی‌سازی اندازه دولت و حذف دستگاه‌های موازی و غیرضرور و هزینه‌های زائد از دیگر رویکردهای برنامه ششم است.

    به علاوه رد پای این نگاه را می‌توان در رهنمودها و توصیه‌های مقام معظم رهبری برای تدوین لایحه بودجه 98 نیز مشاهده کرد.

    بر همین اساس در لایحه بودجه سال آینده یکی از محل‌هایی که صرفه جویی و کاهش هزینه پیش‌بینی شده مربوط به اصلاح ساختار است.

    به طور مشخص، در بند الف ماده 28 قانون برنامه ششم، کاهش حجم و اندازه دستگاه‌های اجرایی حداقل به میزان 15 درصد نسبت به وضع موجود(حداقل 5 درصد در پایان سال دوم) هدف‌گذاری شده است.

    اجرای ماده 28 قانون برنامه ششم در دستور کار دولت بوده و این برنامه در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

    مستندات به‌دست آمده از تعداد نیروی انسانی دستگا‌ه‌های اجرایی که توسط سازمان امور اداری و استخدامی تهیه شده نشان می‌دهد، وزارت آموزش و پرورش ابتدای امسال 955 هزار کارمند داشته که بیشترین حجم را به خود اختصاص داده است.

    پس آن رتبه دوم با تعداد 420 هزار نیرو متعلق به وزارت بهداشت و درمان است. به ترتیب وزارت اقتصاد با 120 هزار، وزارت نفت 112 هزار، وزارت جهاد کشاورزی 85 هزار، و وزارت علوم با 82 هزار نفر در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

    طبق جدول فوق به غیر از 5 دستگاه که افزایش نیرو داشته‌اند، مابقی دستگاه‌ها با کاهش تعداد کارمندان مواجه‌ شدند. در مجموع کاهش 2.36 درصدی اندازه دولت از طریق کاهش پست‌های سازمانی و کاهش کارکنان در سطح دستگاه‌های اجرایی مشاهده می‌شود.

    جمع کل کارمندان دستگاه‌های دولتی به همراه نهادها و موسسات غیردولتی و قوه قضاییه در ابتدای سال 97 بالغ بر 2 میلیون 276 هزار 928 نفر بوده که نسبت به ابتدای سال 96 با کاهش 55 هزار 171 نفری روبه‌رو شده است.

    برچسب ها